Eresz és locsoló

2008. 09. 01. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ők voltak a harmadikok a magyar szupergruppok sorában. Az 1973 augusztusa óta létező, három korszakot megélő hard rock formáció a hetvenes évek egyik legsikeresebb, egyszersmind legtöbbet koncertező csapataként írta be magát a hazai rocktörténelembe. A kisebb-nagyobb kihagyásokkal, de 35 esztendeje a mai napig működő Skorpió együttesről a zenekar egyik alapítójával, a kitűnő billentyűssel, Papp Gyulával beszélgettünk.
– Hogyan tudta hasznosítani pályakezdőként a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskolán tanultakat?
– A hetvenes évek elején intenzív klubélet működött Budapesten. Különböző zenészek adtak találkozót egymásnak, spontán módon kialakult egyfajta örömzenélés. Ezekből a „dzsemmelésnek” nevezett összejövetelekből nemcsak szakmailag, de emberileg is tudtam profitálni, ugyanis a legtöbb zenésszel ekkor kötöttem életre szóló barátságot. A Mini együtteshez kerültem, ahol nemcsak billentyűsként, de zeneszerzőként is számíthattak rám. A nevemhez kötődik a kevéssé ismert és az örökösök által sajnálatosan letiltott Bartók-átdolgozás, amely Az este a székelyeknél és az Első román tánc című művekből készült.
– Mi volt a letiltás oka?
– Bors Jenő, a lemezgyár akkori igazgatója megkérdezte Bartók Pétert, a zeneszerző fiát, hozzájárul-e az átdolgozás megjelenéséhez. Ő állítólag megszentségtelenítésnek tartotta a dolgot, ezért nem engedélyezte. Keith Emerson – az Emerson, Lake and Palmerből – másfél évvel ezután nem kérdezett meg senkit, sőt a lemezborítón fel sem tüntette szerzőként Bartókot, hanem Barbarian címmel elkészítette az Allegro barbaro rockátiratát, és világsztár lett. 1996-ban a Hősök terei millecentenáriumi ünnepségen – ahol mellesleg Somló Tamás arcátlanul bejelentette, hogy ő ötezer-hétszázvalahány éves – a Minivel előadtuk az én átdolgozásomat.
– A Minit követően Frenreisz Károly invitálására alapító tagja lett Magyarország időrendben harmadik szupergruppjának.
– Frenreisz Károly 1973-ban elhagyta a Locomotiv GT-t. Az ő vezetésével – a Hungária együttesből Szűcs Antal Gábor gitárossal, Fekete Gábor dobossal és velem – összeállt a Skorpió együttes. Két évvel később Fekete Gábor Amerikába emigrált, helyette az ugyanolyan tehetséges Németh Gábor ült a dobok mögé.
– Önben nem merült fel a távozás gondolata?
– Nem. Kalandvágyból itthon maradtam. Mostanában viszont gyakran megfordul a fejemben, hogy de jó lenne például írnek lenni…
– Térjünk vissza a Skorpióhoz! 1974-ben, egy évvel a megalakulás után már megjelenhetett a banda első nagylemeze, A rohanás. A három T tükrében milyen volt a Skorpió viszonya az akkor regnáló hatalomhoz?
– Zenészként már mindannyian bizonyítottunk a Skorpió megalakulása előtt is. Üzletnek tartották, ezért kiadták a lemezeinket. Frenreisz Karcsi szövegei nem minősültek politikailag veszélyesnek. Hatéves fennállásunk alatt négy hazai nagylemezt adtunk ki, és egy angol nyelvűt Svédországban. A négy album mindegyike aranylemez lett. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a vége felé a zenekari tagok egymáshoz való viszonya sajnos megromlott – elsősorban Károllyal.
– Ki mondta ki a döntő szót az együttes megszüntetéséről?
– Frenreisz elszámolási gyakorlata elég sok konfliktus forrása volt. Mivel majdnem minden dalt ő énekelt, a vége felé felvetettük egy énekessel való bővítés lehetőségét. Ezenkívül az összes dalszöveget ő írta; a zenekar szerint ezeket is másra kellett volna bízni. Németh Gábor szorgalmazására aztán összeültünk, és az említett problémákat elé tártuk. Persze nem tudtunk megegyezni, ő is érezte a helyzet tarthatatlanságát. A két fiú velem tartott az alakuló Dinamitba, Karesznak pedig ilyen zenei múlttal és hírnévvel egy pillanatra sem jelentett problémát összehozni egy új formációt. Hangsúlyozom, hogy úriemberek módján, barátsággal váltunk el.
– Beszéljünk egy kicsit Papp Gyuláról, a zenészről! A Mini együttesben szakmai elismerést nyert orgonistáért 1973-ban – a fáma szerint – nemcsak a Skorpió, de az alakuló Fonográf, a későbbiekben a V’Moto-Rock és még ki tudja, hány banda küzdött. Számtalan lemezen működött közre mint megbízható orgonista, ezenfelül kitűnő zeneszerző. Mi lehet az oka, hogy ma mégsem tartanak igényt erre a rendkívül tehetséges muzsikusra?
– Ezen én is sokat gondolkodtam, aztán rájöttem, hogy politikailag – egyesek számára – mára szalonképtelenné váltam. Frenreisz Karesz 2006-ban, Török Ádám 2007-ben ünnepelte hatvanadik születésnapját. Ebből az alkalomból összehívtak egy koncert erejéig mindenkit, aki egykor a Skorpióban, illetve a Miniben játszott. Kivéve engem. Pedig nélkülem egyikük zenekara sem lett volna olyan, mint amilyen volt, hiszen a tagok mindegyikét én javasoltam mindkét csapatba az alakuláskor. Azt vettem észre, hogy feketelistán vagyok. Közreműködtem Demjén Rózsi Fújom a dalt című szólólemezén, Szörényi Levente Utazás albumán, orgonáltam az István, a király rockoperában, Szűcs Judit nagylemezén… Folytassam? 1995 karácsonyára megjelent egy szólóanyagom – Papp Gyula és a Prédikátor: A pokol tornácán – egy Liszt-zongoraversennyel. Egyszer megpróbáltam összeszámolni: mindent összevetve úgy 130 album kötődik a nevemhez szerzőként, illetve előadóként. Tizenkét éven át voltam Zorán kísérőzenekarának billentyűse, és biztosra veszem, hogy 2003-tól nem szakmai kifogások miatt nem hívtak többé. Nem zongorázni felejtettem el. Az idén áprilisban tizenötezer dal közül választották a legjobb tizenöt közé a Párizsi rapszódia 1789-ben című művemet instrumentális kategóriában egy amerikai rendezésű nemzetközi dalíró versenyen. Most is napi több órát gyakorolok, nem akármilyen nehézségi fokú klasszikus, rock- és dzsesszdarabokat tartok repertoáron. Művészi hitvallásom, hogy a zene egy és oszthatatlan. Illik mindent tudni. Nem járhatok úgy, mint az egyszeri bádogos: „Ereszcsatornában marha jó vagyok, de locsolókannáért fordulj máshoz.”
– Annyi lehangoló dolgot említett, mégis kiegyensúlyozott, boldog embernek tűnik…
– Jól látja. Nálam más az értékrend. Járom a saját utamat, néha nincs egy vasam sem, de nyugodt embernek mondhatom magam. Nem telik úgy el egy hét, hogy országszerte ne játszanám több ezer embernek a saját dalaimat. A közönség szereti a zenémet, nekem ennyi elég. Mostanában szájba rágják a jelszót: a művészember ne politizáljon. Miközben a megnyilvánulási lehetőségek, a szponzori pénzek és a díjak nagyon is politikai érdekek mentén találnak gazdára. Szűk kis érdekcsoport játszik államot az államban. Életem fő műveit szinte senki nem ismeri. A Schiller-dráma, az Ármány és szerelem átdolgozását, amelyet Demjén Rózsi jegyzett dalszövegíróként – feleségem, Sárdy Barbara pedig a darab szövegkönyvét írta –, valamint Madách Imre Tragédiájából komponált rockoperámat elküldtem öt fővárosi, az összes vidéki és legalább tíz határon túli magyar színháznak. Kíváncsi vagyok, hogy van-e bátor színigazgató. Egyébként érzem és tudom, sőt azt kell mondanom, hogy csak a vak nem látja: csikorogva bár, de fordul a történelem kereke. S mivel hitvalló keresztényként tényleg nem vagyok bosszúálló típus, Wass Albert szavaival töltekezem: „És üzenem a volt barátaimnak, / kik megtagadják ma a nevemet: / ha fordul egyet újra a kerék / én akkor is a barátjok leszek.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.