A bűvös kétharmados többség

Gulyás Gergely
2009. 08. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ellenkező előjellel, de mindkét politikai oldal egyre többször foglalkozik azzal a lehetőséggel, hogy a 2010-es választások eredményeként akár kétharmados jobboldali többségű Országgyűlés is alakulhat Magyarországon. Míg a jobboldalon sokan a „félresiklott rendszerváltozás” kiigazításának esélyét, addig a baloldalon egy tekintélyelvű alkotmányos berendezkedés, vagy esetleg diktatúra kialakulásának veszélyét vetítik előre. Az utóbbi vélemények súlyát és hitelességét jelentősen mérsékli az a tény, hogy megfogalmazóik a kommunista utódpártot akkor sem tekintették a demokráciára veszélyesnek, amikor kormányzati tisztséget betöltő vezetőik utasítására az ellenzék békés szimpatizánsait válogatás nélkül a nyílt utcán verték véresre.
Miért fontos a kétharmados többség? Magyarországon európai összehasonlításban magas (40 körüli) a kétharmados törvények száma. Ilyenek: az alkotmány, az egyes alapjogok gyakorlásával összefüggő törvények (egyesülési, gyülekezési, választójogi, állampolgársági törvény), valamint az alkotmányos vagy más kiemelt fontosságú intézményekre (önkormányzatok, Alkotmánybíróság, rendőrség, bíróság, ügyészség, egyházak, médiumok) vonatkozó jogszabályok. Noha e területek majdnem mindegyikén szerteágazó és sokszor közismert problémákkal találkozhatunk, a káros jelenségek csak az esetek egy részében a minősített többséget igénylő jogszabályok hiányosságainak következményei. A kettős állampolgárság biztosításának, a kiegyensúlyozott és értékközpontú tömegtájékoztatásnak, a közigazgatás és az önkormányzati rendszer egyre sürgetőbb átalakításának, vagy éppen az egyházalapítás visszaélésre okot adó szabályai szigorításának valóban előfeltétele a kétharmados többség. A közbiztonság helyreállításához, a jó gazdaságpolitikához, az állam teljes szervezetét behálózó korrupció felszámolásához, a hatékony bírósági és ügyészségi működést gátló leterheltség megszüntetéséhez azonban a legcsekélyebb kormányzati többség is elegendő. Számtalan területen a visszásságok oka nem rendszerhiba, hanem a kormányzati alkalmatlanság. A gyökeres változtatásoknak igen, a jó kormányzásnak nem feltétele a kétharmados többség.
Az európai parlamenti választásokig a jobboldal esetleges alkotmányozó többsége alatt a legtöbben a Fidesz egyedül elért kétharmados győzelmét értették. Valószínűleg ezért lettek a Jobbik vezetői egyre többször a baloldali műsorok – ha nem is szívesen látott, de mégis meghívott – vendégei. A valóságban soha meg nem szűnt koalíció pártjai és a velük szimpatizáló médiamunkások úgy hitték, hogy a Jobbik léte és erősödése egy bizonyos határig nemcsak a Fidesztől vesz el szavazókat, de a saját – a kormányzás valamennyi területén romhalmazt teremtő – politikájuknak is új tartalmat adhat. Elszámították magukat: nem csupán a százalékos eredmény, de a radikálisokat választók száma miatt is biztosnak tekinthető, hogy a következő Országgyűlésben lesz Jobbik-frakció. Az SZDSZ közben megszűnt, a szocialistáktól pedig a Jobbik éppúgy vitt el szavazókat, mint a Fidesztől, parlamenti mandátumokat azonban – a magyar választójogi rendszer sajátosságaiból adódóan – döntően az MSZP kárára fog szerezni. Ezáltal a radikálisok várható parlamenti jelenléte csak csekély mértékben csökkenti a Fidesz esélyét az önállóan elérhető kétharmadra, ugyanakkor szinte biztossá teszi, hogy a jelenlegi kormánypárt(ok) maradéka még egyharmad arányban sem lesz jelen az új Országgyűlésben.
E fontos állítás szocialisták számára lesújtó igazságtartalmának felismeréséhez nélkülözhetetlen a magyar választójogi törvény mandátumelosztási technikájának nagy vonalakban történő bemutatása – a jelenlegi politikai erőviszonyokra figyelemmel. Az Országgyűlést 386 képviselő alkotja, így a kétharmados többséghez 258 mandátum szükséges. Mandátumszerzésre 176 egyéni választókerületben, 20 területi (fővárosi és 19 megyei), valamint az országos listán van mód. Az egyéni választókerületek győztesei mellett a területi listákról 152, míg az országos listáról 58 képviselői hely nyerhető el elvileg.
A választójogi rendszer három különböző területéről (egyéni választókerület, területi lista, országos lista) különböző módon lehet mandátumot szerezni. Az egyéni választókerületekben – legkésőbb a második fordulóban – az nyer, aki a legtöbb szavazatot kapja. Ez nyilvánvalóan aránytalan, és az aránytalanság a legerősebb párt számára kedvező. A területi listákról elvileg arányosan, a gyakorlatban a nagyobb pártok enyhe felülreprezentáltsága mellett történik a képviselői helyek kiosztása. E csekély mértékű aránytalanság oka, hogy a kisebb megyékben a kevés területi listás mandátum miatt csak tíz százalék feletti eredménnyel lehet mandátumot szerezni. Az országos lista pedig egyértelműen „veszteslista”, mivel onnan a képviselői helyek döntő többségét azok a pártok szerzik meg, amelyek jelöltjei az egyéni választókerületekben vereséget szenvedtek. (Fontos korlát, hogy bármely listáról csak azon pártok jogosultak mandátumszerzésre, amelyek országos összesítésben a választópolgárok legalább 5 százalékának támogatását elnyerik.)
Milyen megállapítás vonható le a fentiekből a jelenlegi politikai helyzetben? A 176 egyéni választókerület döntő többségében a Fidesz győzelme várható, nemcsak azért, mert a politikai porondon egyedüli nagy pártnak tekinthető, hanem azért is, mert jelöltjei a második fordulóban egy MSZP-s jelölttel szemben a Jobbik-szimpatizánsok, míg a Jobbik jelöltjével szemben a szocialista szavazók egy részének támogatására is számíthatnak. A ’94-es választásokon a szocialistáknak 149 egyéni jelöltje tudott nyerni, a Fidesz okkal reménykedhet e rekord megdöntésében. A területi listákról a legnagyobb ellenzéki párt – az EP-választáson elért eredményhez hasonló választói támogatással számolva – 85-95 mandátumot szerezhet. Az országos listáról a Fidesz – tekintettel az egyéni választókerületekben várható elsöprő fölényére – szinte biztosan jóval kevesebb mint 10 képviselői helyre számíthat. Így az országos és területi listákról a legnagyobb ellenzéki párt – az EP-választáson kiérdemelt választói támogatás megismétlése esetén – mintegy 100 mandátumot szerezhet, ezért önállóan akkor lehet kétharmados többsége, ha a 176 egyéni választókerületből legalább 160 helyen nyerni tud.
A Jobbik jelentős elutasítottsága miatt várhatóan egyetlen egyéni választókerületben sem fog győzni. A területi listákról támogatottságával arányosan (valamelyest alulreprezentáltan) juthat mandátumhoz, ezért képviselői helyeinek döntő többségét az egyéni választókerületi vereségekből adódó töredékszavazatok miatt országos listáról fogja szerezni. Az országos listán pedig a radikálisok nem a Fidesz, hanem az egyéni választókerületek majd mindegyikében hozzájuk hasonlóan vesztes MSZP elől veszik el a mandátumokat.
A Jobbik–Fidesz-koalíció a nyilvánvaló különbségek és mindkét párt határozott elzárkózása folytán kizárt. Ettől függetlenül a jelenlegi kormánypártok a Jobbik által megtestesített „fenyegető szélsőjobboldali veszélyt”, mint bukott politikájuk utolsó fegyverét továbbra is érvként használják a Fidesszel szemben. Ez a fegyver azonban aligha sülhet el azoknak a kezében, akik az alapvető szabadságjogok gyakorlásának törvénytelen korlátozásával kormányzásuk alatt számtalan területen a diktatúrák gyakorlatát csempészték vissza a magyar közéletbe. Ezért nem lehet túlbecsülni annak a kézzelfogható esélynek a jelentőségét, hogy az ország számára a rendszerváltozás óta mindvégig, de különösen az elmúlt hét évben leírhatatlan károkat okozó MSZP–SZDSZ párosnak – húsz évvel a demokrácia megszületése után először – még a kétharmados törvények által szabályozott kérdésekre sem lesz semmilyen befolyása. A nemzeti és az önérdek közül gondolkodás nélkül az utóbbit választó pártok kiszorulása az alkotmányozó hatalomból már abban az esetben is az ország javára válik, ha ezáltal kizárólag a határon túli magyarok kettős állampolgársága elől hárulnak el az akadályok.
Az alkotmányozó többség azonban ennél többre is lehetőséget ad. A rendszerváltozáskor gyakorlatilag teljesen újraírt, de keltezését tekintve a mai napig a sztálini szovjet befolyásra emlékeztető alaptörvényünk (1949. évi XX. tv.) lecserélése sokak szemében varázsszóként hat. Jelen írás szerzőjének meggyőződése, hogy szemantikai és más praktikus okokból – egyes jogintézmények (népszavazás) pontosabb szabályozása, az egyes fejezetek sorrendjének megváltoztatása (az alapvető jogok kerüljenek az alaptörvény elejére) vagy éppen az államháztartásra vonatkozó részletesebb szabályozás alaptörvényi szintű kodifikálása érdekében – indokolt lehet egy új alkotmány elfogadása, de az 1990 óta létező parlamentáris kormányzati berendezkedés sarokköveinek megváltoztatására a gyakorlati tapasztalatok nem adnak okot. Egyes jogintézmények újraszabályozása ugyan elkerülhetetlen, de nem radikális alkotmánymódosításra, hanem a ma is meglévő szabályok szigorú végrehajtására és kíméletlen betartatására van szükség. Ami pedig talán ennél is fontosabb: a minősített többség a gyökeres változtatásokon túl arra is lehetőséget adhat, hogy a polgári kormány által megteremtett és kétharmados törvényekkel körülbástyázott értékeket egy későbbi kormányváltás után se lehessen lerombolni.

A szerző ügyvéd, a Szabadság Kör tagja

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.