A pénztár a dolgát végzi: pénzt gyűjt

Olvasónktól
2009. 08. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem hagyhatom szó nélkül Karsay Ákos, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) főosztályvezető-helyettesének A pénztár csak a dolgát végzi című levelét (augusztus 7.), melyben hiányos tárgybeli ismereteimet bírálja.
Szeretném leszögezni, ismerem a 43/1999. (III. 3.) 23 oldalas kormányrendeletet, amely az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályai között a háziorvosok finanszírozásának meglehetősen bonyolult módját a legkevésbé sem közérthetően fogalmazza meg. Karsay úr levele a háziorvosok jövedelmének összetevőire helyezi a hangsúlyt, mely szerint a finanszírozás „egyebek mellett” a körzet lakosságszáma által megszabott fix díjból, a településtípus szerinti kiegészítő díjból és a bejelentkező biztosítottak száma és korcsoportja szerinti kártyapénzből tevődik össze. A paragrafusok betűjére koncentráló kritika azonban mégsem említi, hogy a díjazásnak – és nem bérezésnek, koppint az orromra a hibás szóhasználatért Karsay úr – határt szab a degresszió, ami azt jelenti, hogy az OEP a díjfizetés alapját képező pontszám megállapításakor degressziót alkalmaz, azaz 2400, illetve 2600 pont felett a nyilvántartásban szereplő korcsoportonkénti pontszám összegét egy degresz-
sziós szorzóval „korrigálja”, azaz csökkenti. Az a háziorvos, aki „túl sok” beteget lát el, tehát kevesebbet kap a rendeletben létszám szerint meghatározott összegnél.
Az OEP képviselője hangsúlyozza, hogy a törvény a finanszírozó feladatává teszi a szolgáltatói tevékenység ellenőrzését. A lakosság egészségügyi ellenőrzésének, szűrésének, gondozásának a fontosságával a legmesszebbmenőkig egyetértek, de itt nem erről van szó. Nem a betegek ellátását, az orvosi vizsgálat minőségét, csak a megjelenés tényét ellenőrzik. A kormányrendelet csupán az „újabb törzskarton szabályszerű kitöltését”, az orvosi vizsgálatról vagy annak kezdeményezéséről szóló dokumentációt követeli meg, és a helyszíni ellenőrzés ezek hiányát van hivatva megállapítani, hogy a folyósított összeget az OEP visszakövetelhesse. A probléma az ellenőrzés céljával van: nem szakmai, pénzügyi ellenőrzésről van szó.
Mint reumatológus, több évtizedes osztályvezető főorvosi munkám során az OEP szakmai ellenőrző tevékenységével soha nem találkoztam, a tolószék, a járókeret vagy a térdtok felírásának indokoltságát a dokumentációban ellenőrizték. Azt vizsgálták, hogy a kórlapon a diagnózis indokolja-e a segédeszközök felírását, vagy sem. De a tényleges gyógyító munkát, a diagnózis, az indikáció, kontraindikáció helyességét vagy a mulasztást nem ellenőrizte soha senki. Mindig csak a pénz volt a fontos, nem a beteg.
Ha az OEP a háziorvosok tevékenységét a kormányrendelet értelmében az elmúlt tíz év során folyamatosan és rendszeresen ellenőrizte volna, és az elmaradt munka díjazásának a visszatérítését folyamatosan behajtotta volna, most nem kellene öt évre visszamenőleg követelni a pénzt, és bizonyára nem jelentkezett volna az elemi erejű felháborodás. Fenntartom, hogy a háziorvosok pénzbüntetése a sanyarú pénzügyi helyzet következménye, és akkor is tökéletesen indokolatlan és igazságtalan, ha érvényes rendelet alapján hajtják végre. Növeli a háziorvosok hiányát, tehát célszerűtlen is.
Karsay úr az utolsó bekezdésben elárulja magát: „Senki sem gondolhatja, hogy a magyar egészségbiztosítási rendszer ki tudja vonni magát a világméretű gazdasági válság hatásai alól.” Nem gondoljuk, de akkor el kell ismerni, hogy az eddig figyelmen kívül hagyott paragrafusokat most előásták, hogy a megszorítások részeként a háziorvosok bőrére kissé pótolni tudják a hiányokat, hogy az alapellátásból is kipréseljenek néhány százezer forintot. Az alapvető probléma az, hogy a törvények, rendeletek erdejében egységes szemléletnek, egységes ideológiának kellene érvényesülnie. A paragrafusok betűihez kínosan ragaszkodó főosztályvezető-helyettes ezen a természetes és jogos igényen túllép, és nem látja a kiáltó ellentmondást a háziorvosok lakosság-ellenőrző tevékenységét előíró rendelet és számos más, a lakosság egészségét súlyosan és hátrányosan befolyásoló törvények között. A megelőzést szolgáló orvosi ellenőrzés szankcionált kötelezettsége ugyanis szöges ellentétben áll a személyes szabadság, az önrendelkezési jog többszörösen törvénybe foglalt elvével. Az abortuszt, a fiatalkorúak sterilizációját vagy a jó halál érdekében a kezelés visszautasítását a törvény engedélyezi, a drogkereskedelem legalizálásáért egyes honatyák nyíltan küzdenek, mert a liberális álláspont szerint mindenkinek a jogában áll, hogy ártson magának. Ezzel szemben hallatlan ellentmondás a panaszmentes lakosság egészségügyi ellenőrzésének a személyes szabadságot figyelmen kívül hagyó követelménye. Ezért van az, hogy senki nem érti, miért a háziorvosokon verik el a port, ha az állampolgárok önmagukkal szemben esetleg felelőtlenek. A kettős mérce, a kettős elbírálás példájával állunk szemben: egyik esetben az ellenőrző vizsgálatok elmaradásáért a háziorvosokat felelősségre vonják, szankcionálják, másik esetben sokkal nagyobb kockázattal járó beavatkozások (művi terhességmegszakítás, művi meddővé tétel stb.) számára pedig szabad utat engednek.
Amikor a kormány harmincmilliárd forintot von ki az ágazatból, a kórházak csődben vannak, és a betegek hónapokat várnak a diagnózist tisztázó vizsgálatokra vagy műtéti kezelésekre, akkor az OEP számára az a probléma, hogy a háziorvosok a napi 50-70 beteg mellett nem foglalkoznak az egészséges emberekkel? A pénztár csakugyan a dolgát végzi: pénzt gyűjt.
Dr. Bene Éva

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.