Aktív a NATO-bázis Pápán

2009. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ünnepélyes keretek és külsőségek közepette – külföldi delegációk és Bajnai Gordon miniszterelnök jelenlétében – háromnegyed éves késéssel hadrendben állónak nyilvánították Pápán a NATO tíz tagországa és két semleges partnere által életre hívott Stratégiai légszállítási program (SAC) nehézszállító repülőezredét és annak első Boeing C–17-es óriásgépét. Ezzel hazánk tíz évvel ezelőtti NATO-csatlakozása óta a szövetség első ízben létesített állandó bázist az országban. A program résztvevői két-három évtizedes távlatokban gondolkodnak. A közös erőfeszítés lényege, hogy a tagországok olyan eszközhöz jutnak, amelyet önállóan nem engedhetnek meg maguknak, a költségeket megosztva viszont igen. Mivel egy C–17-es mintegy kétszázmillió dollárba kerül, eddig csak a fejlesztőország, az Egyesült Államok rendszeresítette nagyobb számban (189 darab), de legfőbb szövetségese, Nagy-Britannia már csak hatot tudott vásárolni. A SAC-program három repülőgépének üzemóráin a tizenkét partnerország befizetése arányában osztozik, az Egyesült Államok az első, tegnap átadott repülőgépet egészében állta; Magyarország információink szerint a bázis biztosításán kívül évente egy-két milliárd forinttal járul hozzá a fenntartás költségeihez, ezért hatvan repült órát vehet igénybe.
Szekeres Imre honvédelmi miniszter szerint ez a kapacitás (hozzávetőlegesen öt-hat oda-vissza út Pápáról kizárólag magyar rakományt feltételezve) fedezi a honvédség afganisztáni missziós tevékenységének szállítási igényeit.
Az aktiválási ceremóniára az ellentmondások nyomták rá bélyegüket. Az újságírók beléptetése akadozott, így néhány tucat személyautó eltorlaszolta a bázis fő megközelítési útvonalának számító Pápa–Vaszar utat. Az infrastrukturális fejlesztés keretében épített új, sorompós bejáratok annyira keskenyek, hogy nem teszik lehetővé a párhuzamos közlekedést. Bár az eseményen csak előzetes akkreditációval, átvilágítás után vehettek részt a média munkatársai, a meghívottak és családtagjaik, a szaktárca a munkájukat profi módon végző katonai rendészek mellett szükségét érezte civil biztonsági cég bevonásának. Az In-Kal jó pár tucat fős személyi állománnyal volt jelen.
Bajnai Gordon miniszterelnök beszédében a program újszerűségét és szükségszerűségét ecsetelte, egyben nem mulasztotta el korunk veszélyforrásaira is felhívni a figyelmet, amelyet a gazdasági válságból következő protekcionizmussal, nacionalizmussal és sovinizmussal azonosított. A kérdésre, hogy a bázist az M1-es autópályával összekötő, rossz állapotú és helyenként kényelmetlenül keskeny 83-as főutat a korábbi ígéretekhez híven mikor és miből újítják fel, Bajnai válaszul uniós fejlesztési forrásokra utalt.
Mint minden eddigi nemzetközi programban, itt sem problémamentes a kezdés: a felelősség közös, de egy-egy partnerország döntései súlyos helyzetbe hozhatják az egész közösséget. A SAC-programot igazgató szervezet illetékesétől megtudtuk: a program pénzügyi értelemben nem a várakozásoknak megfelelően alakult, súlyos érvágást jelentett Olaszország visszakozása a kezdeti szándéknyilatkozatot követően. A kieső összegeket a programot végül megvalósító országok nem tudták pótolni, így fordulhatott elő, hogy a nem tudták tartani az eredeti ütemtervet, illetve elmaradtak bizonyos infrastrukturális beruházások (a repülőtér egyes részei máig a Varsói Szerződés éveit idézik, az elmúlt húsz év állagromlásával súlyosbítva). A legérzékenyebb döntést azonban a repülőgépek roppant drága önvédelmi rendszerével kapcsolatban kellett meghoznia a menedzsmentnek: a tálibok által előszeretettel használt kézi légvédelmi rakétákat eltérítő berendezés egyelőre nincs ott a magyar felségjelzésű, SAC 01 jelzésű C–17-es gép fedélzetén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.