A Lossonczy-ouvre eme fajsúlyos szeletét mutatja be a Magyar Nemzeti Galéria 100 év után című kiállítása, amelynek megnyitóján a magyar festészet doyenjét Bereczky Loránd, a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója köszöntötte. A több mint negyven kiállított mű főleg sorozatokból áll össze: az Örök visszatérés szekvencia, a Pont és vonal szerelme és az Örömakkordok-sorozat darabjai egy ironikus, humoros és álmodozó művész absztrakciói. Vonalak, hullámok, táncoló motívumhalmazok, erős tónusok, mély színek, plasztikusság jellemzi piktúráit. Egy sikoltó arcban megjelenő fájdalom, a szerelemi egyesülés felmagasztalása egy elnagyolt grafikán, az ősi energiáktól feszülő szempár mind-mind fontos festői gesztus. Lossonczy Tamás Vaszary-tanítványként indult a pályán, majd tagja lett az Európai Iskolának és az elvont művészek magyarországi csoportjának is. A Kállai Ernő által képviselt bioromantika követője lett: a térben függő alakzatok, ikerháromszögek művészetének egyik alapmotívumait jelentik. Az 1956-os forradalmat követő nagy kiábrándultság szülte Tisztító nagy vihar című emblematikus festménye is itt, a Magyar Nemzeti Galériában látható. Lossonczy Tamás munkáit látva a gyermeki tisztasággal, őszinteséggel találjuk szemben magunkat; túllépve minden ideológiai, esztétikai eszményen, nem maradt más, csak a művészet maga.
A szeptember 6-ig nyitva tartó jubileumi kiállításra megjelent kétnyelvű kiadványban Somlyó György Lossonczy Tamás 100. születésnapjára írt verse és Marosi Ernő művészettörténész, akadémikus elemzése is olvasható.
Lehűléssel és esővel folytatódik a nyár
