Hatvanhárom nap

Installációkkal, az események felidézésével, a színhelyeket érintő futóversennyel és a szokásoknak megfelelően nagyszabású rockkoncerttel emlékezik a 65 évvel ezelőtt történtekre, az 1944. augusztus 1-jétől október 2-ig tartó varsói felkelésre Lengyelország. A cserbenhagyott felkelés mai üzenetéről és a sok tekintetben a budapesti Terror Háza mintájára öt éve létrehozott emlékhelyről beszélgettünk Pawel Ukielski történész-politológussal, a Varsói Felkelés Múzeumának igazgatóhelyettesével.

2009. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ledöntött tabuk. „A teljes mértékben kiérdemelt tiszteletet megkapva vonultak ki, miután igazán hősiesen harcoltak a csatában. Őszintén szólva jobban küzdöttek, mint mi” – írta egy Stolten nevű fiatal német tiszt szüleinek küldött levelében a varsói felkelők kapitulációjáról. Ilyen dokumentumok, személyes emlékek felelevenítésével rajzol minden korábbinál hitelesebb képet Norman Davies nemrég magyarul is megjelent könyvében (Norman Davies: A varsói felkelés – „A ’44-es varsói csata”. Európa Kiadó, Budapest, 2008. Ára: 5900 forint) az 1944. augusztus 1-je és október 2-a között a lengyel fővárosban történtekről. A Közép-Európába beleszerető, de a régiót mégiscsak távolabbról szemlélő brit történész lerántja a leplet az eredetileg sokatmondóan „Varsóért vívott csatának” nevezett s az évtizedek során a földalatti ellenállás jelentőségének kisebbítése érdekében „felkeléssé”, „fegyveres lázadássá” szelídített hősies 63 nap történéseinek elferdítéséről. A könyv legfőbb erénye, hogy tisztességesen beszéli el a XX. század egyik legnagyobb tragédiáját, a két totalitárius rendszer közé szorulva elbukó csatát. Nem titkolja azt sem, milyen példás egyetértésben hallgatta agyon a történteket később az eseményt egyaránt kínos feszengéssel szemlélő Kelet és Nyugat is. Davies azonban ledönti a tabukat, helyére téve végre a lengyel ellenállás eme egyszerre hősies és tragikus fejezetét.


(Varsó)

Ahogy 1944-ben meglehetősen ellentmondásosan fogadta a világ a varsói felkelést, 60 évvel később is megosztja a közvéleményt a lengyelek hősiességének emléket állító múzeum létrehozása. Még a varsói felkelésről a hazugságréteget a Csatorna című filmmel egykor elsőként lehántó Andrzej Wajda is meglehetősen viszszafogottan szólt róla. Mint lapunknak fogalmazott, a történtek hősi mítoszát újraépíteni próbáló jobboldali ötletről van szó, amelyet alapvetően az mozgat, hogy mi mindenkit legyőzünk…
– A múzeum létrehozása valójában már a rendszerváltás óta érett, végül Varsó néhány évvel ezelőtti jobboldali vezetése hozta meg a döntést, s főpolgármesterként a jelenlegi köztársasági elnök, Lech Kaczynski nyithatta meg a 60. évfordulón. Meg kell azonban jegyezni, hogy egyik politikai erő sem ellenezte az ötletet, s a múzeum körül ma sem dúlnak politikai viták.
– Tény, hogy a liberális megközelítés sem vitatja a felkelők hősiességét, a történteknek a lengyel történelemben játszott szerepét, ám e gondolkodás hívei nem szívesen néznek hátra. A konzervatív oldalt ugyanakkor a kiállítás újszerűsége döbbenthette meg. Könnyű volt e modern megközelítés elfogadtatása?
– Először is a lengyelek kollektív történelemtudatára, a múlttal kapcsolatos viszonyára óriási hatással volt a múzeum megnyitása, amelyet e tekintetben fordulópontnak tekinthetünk. A látogató és a múzeum között feléledő kapcsolat pedig természetessé teszi a múltról zajló vitát is. Ami a kiállítás megformálásának elfogadását illeti, a konzervatív muzeológusok kicsit kétkedve figyelték azt, amit csinálunk. Úgy gondolták, hogy nem állunk hozzá eléggé tudományosan az anyagok bemutatásához. Büszke vagyok rá, hogy megváltoztattuk a múzeumokról kialakított lengyel elképzeléseket. Korábban a múzeumokban mindig a bemutatott kor, téma tárgyai álltak a középpontban, mi viszont megfordítottuk a sorrendet, s most a látogató, a néző a legfontosabb.
– Az interaktivitás valóban elismerésre méltó. A kiállított korhű tárgyakat rengeteg monitor, hangeffektus, kisfilm és két mozi egészíti ki, meghallgathatjuk a kor híres embereinek üzenetét korhű telefonokon, a látottakat dokumentálandó minden napról lengyel, míg a főbb eseményekről kétnyelvű, lengyel–angol papírokat gyűjthetünk. Lebújhatunk a csatornába, közben hallhatjuk a bombák sípoló hangját. Beszippant bennünket a tárlat, s részesei lehetünk a 65 évvel ezelőtt történteknek. De ez nem is megy másképp. Manapság a kiállítások önmagukban is egyfajta posztmodern alkotások, a múzeumok egyre inkább attrakciókká válnak, hiszen a történelmet is egyre nehezebb eladni. Egyetért ezzel?
– Konzervatív beállítottságú emberként nem szívesen nevezném a múzeumunkat posztmodern alkotásnak. Inkább arról van szó, hogy haladunk a korral. Egyrészt olyannyira fejlődtek a technikai lehetőségek, hogy a történelemről is lehet már egészen másképpen beszélni, másrészt megváltoztak a látogatónak az elvárásai is. Úgy vélem, jó irányban haladnak a dolgok, s ki kell használni az összes lehetséges módszert és eszközt annak érdekében, hogy felkeltsük a közönség érdeklődését a bemutatott téma iránt. Törekvéseink helyességét igazolja, hogy a múzeum nagy sikert aratott az úgynevezett liberális vagy baloldali liberális fiatalok körében is. Olyan nyelven szól ugyanis, amilyenen a konzervatív múzeumszervezők eddig egyáltalán nem beszéltek. S nemcsak a muzeológusok, hanem általában a konzervatív oldal sem.
– Fontos dolgot említett, hiszen ez a kiállítás azt is igazolja, hogy a konzervativizmus is megszólalhat modern nyelven. A haladást nem sajátíthatják ki a liberálisok és baloldaliak. Van-e ilyen üzenete is a múzeumnak?
– Természetesen. Ez a múzeum egyben arról is hírt ad, hogy olyan korszerű nyelven szólalunk meg, amilyet eddig szinte kizárólag a liberálisok és a baloldaliak használtak.
– Szembetűnő az is, hogy milyen tudatosan próbálja a múzeum megnyerni, kiszolgálni a gyermekeket, a fiatalokat…
– Egész családokat várunk ide, megküzdve a plázákkal, a bevásárlóközpontokkal is. Külön ügyeltünk arra, hogy a gyerekek, a legfiatalabb közönség számára is érthető legyen a kiállítás. A múzeum egyik legfontosabb része az oktatási részleg, ahol többek között történelemórákat szervezünk.
– Ha már a múzeumról mint attrakcióról beszéltünk, igazságtalan lenne, ha nem tennénk említést a tudományos munkáról. Milyen lehetőségek nyílnak itt a kutatásra?
– Második éve van lehetőségünk igazi kutatómunkára. Sikerült hozzáférnünk például olyan történelmi filmanyagokhoz és okmányokhoz, főleg Németország területén, amelyekkel előttünk nem foglalkozott senki.
– Ma már üzleti vállalkozás is egy múzeum, így aztán rendkívül fontos a látogatottság. A varsói múzeumok sorában hol a helyük?
– Városi múzeum a miénk, így az állami költségvetésből nem kapunk támogatást. Ráadásul a magas, Varsó másik két nagy múzeumához, a nemzetihez és a királyi várhoz hasonló, évi félmilliós körüli látogatottság ellenére sem sok bevételünk származik a jegyekből, hiszen két- és négyzlotys áraink szándékosan csupán szimbolikusak.
– Beszéljünk a kiállítás tárgyáról, az 1944-es varsói felkelésről, amelyről Katynnal egyetemben nem nagyon lehetett beszélni a kommunizmus éveiben. Nem akartak hallani ezekről sem a szovjet, sem pedig a nyugati oldalon. Hol a varsói felkelés helye a lengyel történelemben, a lengyel identitás alakításában?
– Katyn és a varsói felkelés történetét valóban évtizedekig meghamisították. Ez a két esemény ugyanis nem illett bele az akkori lengyel vezetők világképébe, s nyomta a Nyugat lelkiismeretét is. A varsói felkelés azonban nem csak a lengyelek számára fontos. Enélkül nem lehet megérteni a XX. század s ezen belül a kor Európájának a történelmét. E 63 nap története ugyanis rávilágít a múlt század két domináns diktatórikus rezsimjének az együttműködésére. Más oldalról nézve a felkelés a hidegháború kezdetének is tekinthető. A lengyelek számára ez a történet nemcsak egy hősiesen tragikus, mintegy 200 ezer áldozattal járó városi csatát jelent, de mindenekelőtt a földalatti állam óriási erőfeszítését a függetlenségért. Két hónapig földalatti állam működött Varsóban, amelynek története jól mutatja, hogy mivé vált volna Lengyelország a háború után, ha Sztálin nem szól közbe. Az akkori okmányok, törvények sejtették, hogy nagyon korszerű szociális állammá fejlődhetett volna az ország.
– Megkerülhetetlen a varsói felkelés és a gettólázadás viszonya. Ez utóbbi teljesen háttérbe szorította az 1944-ben történteket. Jellemző, hogy a német államfő a felkelés egyik évfordulóján Varsóban járva folyamatosan a gettólázadásról beszélt…
– A múzeumban is vannak olyan elemek, amelyek a gettófelkelésre, a zsidóság sorsára utalnak, mert enélkül nem lehet beszélni a német megszállásról. Nem szeretnénk, ha a két felkelést bárki is a történelem két különböző oldalán helyezné el. Semmiképpen nem szeretnénk a varsói felkeléssel kicsinyíteni a gettólázadás fontosságát.
– Már megbocsásson, de én épp az ellenkezőjét érzem. A varsói felkelés fontosságát relativizálták évtizedeken át tudatosan a másik hősies lázadás előtérbe állításával…
– A kommunizmus bukása előtti időszakban a gettófelkelésről valóban sokkal többet tudott a világ. Először is azért, mert Nyugat-Európában rendkívül erős a zsidó közösség befolyása. Ehhez járult, hogy a holokauszt a hatvanas évek egyik legfontosabb kutatási témája volt. Ezen nem is lehet csodálkozni. Mindezt megfejelte, hogy a lengyel kommunista vezetők számára a varsói felkelés kényelmetlenebb téma volt, mint a holokauszt, amely ráadásul az akkori németellenes propaganda fontos elemévé vált. Ezzel szemben a varsói felkelés kapcsán megkerülhetetlen lett volna beszélni Sztálin szerepéről, valamint a Honi Hadseregről, a földalatti független lengyel állam legalitásáról. A kommunisták ezt a két elemet semmiképp sem tudták volna elfogadni, így inkább a gettólázadásról beszéltek, miközben a varsói felkelés lokális jellegét hangsúlyozták.
– Amiben a tudatos csúsztatás ellenére is van némi igazság. A felkelés azonban nemcsak a lengyel identitás szempontjából kulcsfontosságú, de Varsó történetének az egyik eseménye is…
– A város története szempontjából talán a legfontosabb esemény a varsói felkelés. Valójában ugyanis két Varsó létezik, a felkelés előtti és a háború utáni. Ez két különböző város, amit a felkelés alatt történtek fognak össze egy egésszé.
– Az említettek a város lelkére, gondolkodására és külső megjelenésére is érvényesek…
– A háború előtt Varsó urbanisztikai szempontból egész másképp nézett ki. A felkelés bukása után a nácik kikergették az életben maradtakat, és felgyújtották a rommá vált várost. Ezután könnyebb volt megvalósítani a sztálinista ötleteket. Sztálin erre is gondolhatott, amikor még a felkelés elbukása után is három hónapot várt a bevonulással. A Visztulán túlról figyelte, hogy a hitleristák a földdel teszik egyenlővé a várost. De teljesen megváltozott a lakosság összetétele is. A háború előtti Varsó lakóiból félmillióan haltak meg. Először az összes zsidó, utána több százezer lengyel, s nem csak az értelmiség. Akik életben maradtak, azokat kikergették a városból. Közülük sokan nem is jöttek vissza. A háború tehát brutális módon megszakította Varsó történelmének folytonosságát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.