Kétmilliárdra is büntethet a PSZÁF

Munkatársunktól
2009. 08. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétmilliárd forintra is megbüntetheti szeptember elsejétől a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) azokat a szolgáltatókat, akik „széles ügyfélkör számára különösen nagy” kárt okoznak. Ezentúl magánszemélyek és civil szervezetek is nyújthatnak be panaszt a felügyelethez.
A PSZÁF tehát keményebben léphet fel a szabályokat megsértő pénzintézetekkel szemben, ugyanis a jövő hónap elejétől már fogyasztóvédelmi hatósági eljárási jogkörrel is rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy akár egyetlen személy panasza alapján is vizsgálatot indíthat, s nagy összegű bírságot is kiszabhat a szabályszegőknek. Emellett arra is lehetősége van, hogy a problémás termékeket kivonassa a forgalomból. A felügyelet eddig csak annyit tehetett, hogy figyelmeztette a szolgáltatót a terméke fogyatékosságaira, s felszólította őket a hibák kijavítására.
Binder István, a PSZÁF szóvivője lapunknak elmondta: a kétmilliárdos maximális bírságot abban az esetben szabják ki, ha a szolgáltatók számos ügyfelüknek különösen nagy kárt okoztak.
Ezentúl ha valaki jogszerűtlenséget tapasztal, például nem kap kellően alapos tájékoztatást a termékekről, esetleg fals információkkal akarják rábeszélni egy-egy hitelre vagy befektetésre, a PSZÁF-nél tehet panaszt. A másik lehetőség az, hogy egy, az ügyfelek érdekeit képviselő civil szervezethez fordul, s ez utóbbi tesz panaszt a felügyeletnél.
Binder István szerint elsősorban egy szerződés aláírása előtt arra kell odafigyelni, hogy tisztában legyünk azzal, kivel szerződünk valójában, mivel a pénzügyi szolgáltatók gyakran ügynökökön keresztül értékesítik a termékeiket. Emellett a különböző díjakról és költségekről is tájékozódni kell. Nem utolsósorban csak olyan terméket szabad megvásárolni, amelyeket értünk. A szóvivő példaként említette, hogy még nemrégiben is jelentek meg a piacon olyan átláthatatlanul bonyolult befektetési termékek, amelyek a világgazdasági válság lavináját elindító, többszörösen átcsomagolt befektetésekre emlékeztettek. Ezek azonban már eltűntek a termékpalettákról – tette hozzá a szóvivő.
Binder István azt is fontosnak tartja, hogy mielőbb megszülessen a törvényi háttere egy pénzügyi szolgáltatókkal foglalkozó ombudsmani hivatal felállításának. Az országgyűlési biztos ugyanis a közvélemény erejével léphetne fel a bankok visszásságaival szemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.