Kétmilliárd forintra is megbüntetheti szeptember elsejétől a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) azokat a szolgáltatókat, akik „széles ügyfélkör számára különösen nagy” kárt okoznak. Ezentúl magánszemélyek és civil szervezetek is nyújthatnak be panaszt a felügyelethez.
A PSZÁF tehát keményebben léphet fel a szabályokat megsértő pénzintézetekkel szemben, ugyanis a jövő hónap elejétől már fogyasztóvédelmi hatósági eljárási jogkörrel is rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy akár egyetlen személy panasza alapján is vizsgálatot indíthat, s nagy összegű bírságot is kiszabhat a szabályszegőknek. Emellett arra is lehetősége van, hogy a problémás termékeket kivonassa a forgalomból. A felügyelet eddig csak annyit tehetett, hogy figyelmeztette a szolgáltatót a terméke fogyatékosságaira, s felszólította őket a hibák kijavítására.
Binder István, a PSZÁF szóvivője lapunknak elmondta: a kétmilliárdos maximális bírságot abban az esetben szabják ki, ha a szolgáltatók számos ügyfelüknek különösen nagy kárt okoztak.
Ezentúl ha valaki jogszerűtlenséget tapasztal, például nem kap kellően alapos tájékoztatást a termékekről, esetleg fals információkkal akarják rábeszélni egy-egy hitelre vagy befektetésre, a PSZÁF-nél tehet panaszt. A másik lehetőség az, hogy egy, az ügyfelek érdekeit képviselő civil szervezethez fordul, s ez utóbbi tesz panaszt a felügyeletnél.
Binder István szerint elsősorban egy szerződés aláírása előtt arra kell odafigyelni, hogy tisztában legyünk azzal, kivel szerződünk valójában, mivel a pénzügyi szolgáltatók gyakran ügynökökön keresztül értékesítik a termékeiket. Emellett a különböző díjakról és költségekről is tájékozódni kell. Nem utolsósorban csak olyan terméket szabad megvásárolni, amelyeket értünk. A szóvivő példaként említette, hogy még nemrégiben is jelentek meg a piacon olyan átláthatatlanul bonyolult befektetési termékek, amelyek a világgazdasági válság lavináját elindító, többszörösen átcsomagolt befektetésekre emlékeztettek. Ezek azonban már eltűntek a termékpalettákról – tette hozzá a szóvivő.
Binder István azt is fontosnak tartja, hogy mielőbb megszülessen a törvényi háttere egy pénzügyi szolgáltatókkal foglalkozó ombudsmani hivatal felállításának. Az országgyűlési biztos ugyanis a közvélemény erejével léphetne fel a bankok visszásságaival szemben.
Bóka János: az Európai Bizottság költségvetési javaslata nem mutat utat a versenyképesség helyreállításához
