Trapp család: Dalolva szép az élet

Az öt éve működő Pannon Várszínház a hét végén mutatta be Balatonfüreden a Trapp család történetén alapuló ismert musicalt. A darabot a teátrum igazgatója, Vándorfi László rendezte.

Pethő Tibor
2009. 08. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Trapp Mária különös története kétségkívül jóval ismertebb, s kevésbé lehangoló, mint Katharina Blumé vagy Peter Schlemilé. Az előbbihez hasonlóan Mária históriája valós eseményen alapul, a katolikus kiadók újból és újból előrukkolnak a nővérjelöltből keresztény feleséggé fejlődő asszony önéletírásával, amelyet a filmipar s a zenés színház műfaja is felkapott, jogosan, nagy lehetőséget látva a sztoriban. Von Trappék élete osztrák legitimációs drámává is kinőtte magát, hiszen a kapitány büszkén vállalja – honfitársai jó részével szemben is – osztrákságát, az Anschluss után pedig inkább emigrál, elhagyva népes családjával a biztos hátországot jelentő festői bitokot, semhogy a Harmadik Birodalom admiralitásának szolgálatába szegődjék.
A film segítségével világhírűvé lett musical dallamát azok is ismerik, akik a műfajtól – mint például jómagam – alapvetően idegenkednek. S nyilván többen vannak, akik külön örülnek az alkalomnak, ha az ismert történet kedves érzelmességében újra megmerítkezhetnek, holott nyilván sejtik: a színpadi produkció nem vetekedhet, technikai okok miatt sem, a mozgóképes verzióval. A Vándorfi-rendezésre ez szintúgy igaz, noha korrekt, jó ritmusú előadást láthatunk, csak az a báj hiányzik, amely a Robert Wise-mű képein tetten érhető. Egy csipetnyi szirupkatolicizmus a bátorság, a becsületesség és a nagybetűs szeretet felszíni régióval érintkezve – ennyi marad az egyébként sem túl nagy ívű sztoriból. Élvezhetővé mégis a lendület, a szereplők egy részének – különösen Stefancsik Annamária és Zayzon Csaba – játéka teszi a kétfelvonásos darabot.
Bizonyos részletekkel viszont kisebb gondok támadnak: érthetetlen, miért hagy ott csapot-papot a dalos kedvű nevelőnő, Mária (Stefancsik Annamária), és utazik vissza a kolostorba. A bajt az okozza elsősorban, hogy a Von Trappot alakító Koscsisák András tehetetlen, kissé idióta balféket képzel a marcona kapitány helyébe, s ezt el is játssza. Egyáltalán nem hihető tehát, hogy a nörsz hirtelen beleszeret a jellemében – sípszóval nevelő szemellenzős katonából lágyan olvadozó családapává – percek alatt átalakuló férfiba. A zárda irányába való rugalmas elszakadás tehát női szeszélynek, miniatűr hisztériának hat, s csak később döbbenti rá az előadás a nézőt, hogy szó sincs ilyesmiről. Csupán a szerelem követeli a maga jogait, s ejti zavarba Máriát.
A rosszul kiválasztott pater familiason túllépve egyébként erősen kifogásolható a kolostorjelenetekben előtérbe helyezett, hatalmas feszülettel űzött ízléstelen, kissé bugyuta bohóckodás. A rendezői érzéketlenség jellegzetes megnyilvánulása ez, nem csak vallási kérdés, hisz egy ateista számára is világos, mit jelképez az ókor talán legkegyetlenebb kivégzőeszköze, a kereszt. A gondolatsort következetesen végiggörgetve egyértelművé kellene válnia, hogy olyasmiről van szó, amit nem lehet profanizálni. Kedveskedve, cukormázzal leöntve sem.
A Pannon Várszínház előadásait egy-két kivételtől eltekintve Vándorfi László igazgató rendezi. Ha már – ki tudja, miért – ekkora felelősséget vesz magára, elgondolkodhatna azon: nem lenne-e érdemes mélyebb, ám hasonlóan szórakoztató darabot elővennie.
(Lindsay – Crouse – Rodgers –
Hammerstein: A muzsika hangja. Pannon Várszínház. Rendező: Vándorfi László.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.