Vörös vonal

Magyarország legrégebbi lakóépületeinek sorában előkelő helyen áll a szombathelyi ferences kolostor. A rendház korai mészköveit még Savaria római kőfaragói formázták, s az sem kizárható, hogy a középkori átépítések és bővítések során nem csupán egyes köveket használtak fel a rómaiak „hagyatékából”, hanem alapokat, akár egész falrészeket is. Hiszen így lehetett leggyorsabban és legolcsóbban építkezni.

Fáy Zoltán
2009. 08. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehetősen valószínűtlen, hogy a borostyánkőút mellett alapított római városnak e helyt állott épülete folyamatos használat mellett élte volna túl a népvándorlás éveit, a magyar államalapítás időszakát, a tatárjárást és egyéb viszontagságokat. Az azonban már az írott történeti forrásokkal is igazolható, hogy a rendházat Kálmán győri püspök, Nagy Lajos féltestvére építtette 1360-ban, méghozzá ispotályból.
Ezen a helyen ugyanis, a Gyöngyös-patak közelében, messze a város sűrűn lakott részeitől ispotály állt, ahol fertőző betegeket, többek között leprásokat ápoltak. A kilencvenes évek során feltárt sírok csontjainak vizsgálatai megerősítették a korábbi írásos adatokat: a kórházban ápolt betegek földi maradványai kerültek elő. Az épület legutolsó felújítása során derült ki, hogy számtalan másodlagosan felhasznált római faragványt rejtenek a falak, amelyeket alkalmasint még a kórház és a kissé arrébb emelt templom építéséhez használhattak fel. A régészek szerint a templom feltárásánál előkerült római kori üvegmozaik-töredékek arra utalnak, hogy a Szent András apostol tiszteletére szentelt középkori eklézsia ókeresztény templom maradványaira épült. Vagyis az épületegyüttest római épületelemekből emelték Szombathely Szőkefölde nevű területén, majd amikor a ferencesek Kálmán győri püspök engedélyével és a szombathelyi szenátus hozzájárulásával megkapták a valószínűleg már üresen álló ispotályt, egy itáliai testvér, Sienai János irányítása alatt kolostorrá alakították.
A szombathelyi rendház tudós történetírója, P. Takács Ince szerint az ispotály paradox módon épp az európai történelem egyik legnagyobb járványának, az 1348-ban dühöngő fekete halálnak, vagyis pestisnek esett áldozatul. A középkori ispotályok részben „elfekvők” voltak; azok a betegek kerültek felügyeletük alá, akik leprától szenvedtek, ám e betegség lassú lefolyása miatt akár több évig is éltek szerény ápolás mellett, alamizsnákból. A korabeli „közegészségügyi rendeletek” kényszerítették őket izolációra, megfékezendő a keresztesek által Európába hurcolt betegség gyors terjedését. Csakhogy az 1348-as, rendkívül gyors lefolyású fekete halál, a pestis, amely a földrész kétharmadát kiirtotta, végzett a bélpoklos betegekkel is, így amikor 1360-ban a ferencesek megkapták a hajdani leprakórház épületét, az már tizenkét éve üresen állhatott. A történelem egyébként sokszor ismételte meg az épület betegápolásban betöltött szerepét: legutóbb 1950 után, amikor az államosítást követően halmozottan fogyatékos látássérült emberek számára alakítottak ki a szerzetesi cellákból lakószobákat.
Szerencsére aki ma belép a kolostor épületébe, már évek óta nem a lepusztult szocialista egészségügyi intézmény „romjait” látja: a keresztboltozatos, tágas, barokk folyosók, a felújított szerzetesi cellák, a közösségi terek szinte kivétel nélkül visszanyerték eredeti szépségüket. A refektórium előtt újból látható a legalább száz évvel ezelőtt eltüntetett, levakolt XV–XVI. századi allegorikus freskó, amely Máté evangéliumából azt a részt ábrázolja, amikor Jézus arról beszél: „ahol a szíved, ott a kincsed is”. Az Istenre csak szórakozottan figyelő, imádkozó ember inkább a hétköznapi élet gondjaival van elfoglalva – a képen ezt jelenítik meg az ábrázolt emberek alakjaitól a gondolatok tárgyáig és az előttük látható szívekig húzott vörös vonalak. Egy kivétellel: a kép közepére festett szerzetesi alak ugyanis a feszületre figyel, szíve is ott van.
Jóval később készült az a dombormű, amelyen az alamizsnát osztó Szent Erzsébet látható. A templom és kolostor égi patrónusa ugyanis 1634 óta az Árpád-házi királylány. Az első ferences rendházat még Páduai Szent Antal tiszteletére emelték, de a hitújítás idejében elzavarták a barátokat a városból, s csak nyolcvan év múlva, 1630-ban térhettek vissza Sennyei István győri püspök hívására. Akárcsak az évezred végén, a XVII. században is részben a szombathelyi hívek adományainak volt köszönhető, hogy újraindulhatott a szerzetesi élet. Az újraszentelt templomnak 375 évvel ezelőtt magyar védőszentet választottak, Árpád-házi Szent Erzsébetet, aki maga is Szent Ferenc követője lett.
A XVII. században persze sokkal nagyobb nehézségekkel kellett megküzdeni, mint 1990-ben, hiszen akkor egy csaknem száz éve üresen álló és erősen megrongálódott épület helyrehozatala volt a feladat. Ekkor készült el a korábbi gótikus épületelemek felhasználásával a barokk kolostor. A munka több évtizedig is eltartott, miközben a Rákóczi-szabadságharc idejében a protestáns kurucok többször is elűzték az itt lakó szerzeteseket. De mindig visszatértek, és az építkezést is folytatták. A rendház déli szárnya 1730-ban készült el, s ezzel vált szabályosan zárttá a kolostor.
Az épület mediterrán hangulatú kvadruma a közepén álló kúttal és a rózsalugassal a rendház fénykorát idézi. A hatalmas épület ma nem csupán a szerzetesi közösségnek ad otthont, hanem az Assisi Szent Ferenc Kollégiumnak is. Ez a funkció nem teljesen idegen az épülettől, hiszen 1926-tól az államosításig itt képezték a Szűz Máriáról Nevezett Ferences Rendtartomány kispapjait: itt éltek, itt tanultak azok a szerzetesek, akik a közösségbe kívántak lépni. De a szombathelyi barátok a város iskoláiban is tanítottak a XVIII. században, sőt az első óvoda létrehozása is egy ferencesnek, P. Csepy Dömötörnek köszönhető.
P. Reisz Pál, a kollégium igazgatója elmondja, hogy a rendtartomány kispapképzését Trianon miatt kellett Szombathelyre telepíteni, hiszen a hittudományi főiskola korábban Pozsonyban működött. A szombathelyi klerikát felállításához azonban bővíteni kellett a kolostort, hiszen a fordulat évéig, az itt lakók elhurcolásáig ötven szerzetes és növendék élt a rendházban. A kolostorhoz eredetileg nagy földterület is tartozott, amely a rendháztól egészen a városi víztoronyig tartott. Amikor a klerikát építésébe belekezdtek, eladták a telek végét, és a befolyt összegből finanszírozták a bővítést. Hasonlóan jártak el 1990-ben, amikor visszakerült a rendház a ferencesekhez: mivel a kert megmaradt részét már amúgy is elválasztották négysávos úttal az épülettől, ezzel nem sokat tudtak kezdeni. Ezt a területet vette meg a város 1999-ben, és a „ferences kert” árából sikerült hozzáfogni a meglehetősen rossz állapotba került, minden tekintetben lelakott épület újjáépítéséhez.
– Amikor ugyanis a mariánus rendtartomány visszakérte az épületet – magyarázza Reisz Pál atya –, a hasznosítás céljára a nevelési funkciót jelölték meg, így alakult meg az Assisi Szent Ferenc Kollégium. A városban ez lett volna az első egyházi kollégium a rendszerváltás után, de kétségtelen, hogy mi készültünk el vele utoljára, 2004-re – mondja. Időközben más egyházi kollégiumok is indultak Szombathelyen: a szaléziaké és a püspökségé, amely szállást nyújt a premontrei gimnázium vidéki tanulóinak is. A városban rengeteg fiatal tanul az egyetemen és a gimnáziumokban, sokan érkeznek más településekről, ezért jócskán van szükség kollégiumi szobákra is. – A Szent Ferenc Kollégiumnak száz fő elszállásolására van engedélye – mutat rá Pál atya –, de időközben némi profilváltás is történt, hiszen eleinte főleg középiskolai kollégiumra gondoltunk, később azonban kiderült, hogy ez nem lehetséges, hiszen a gimnazisták elhelyezése másként oldódott meg. Változást jelentett az is, amikor elhatároztuk, hogy a kollégium „üresjárataiban”, a szünidők alatt többnapos lelkigyakorlatokat is tartunk. És az újjáépítés során olyan épületrészeket is kialakítottunk, amelyeknek igényesebb a berendezésük, mint a kollégiumi szobáké.
Hosszú idő telt el a kolostor visszavételének megkezdésétől mostanáig. Az épületet részenként adták vissza a szerzeteseknek, hiszen több intézmény elköltöztetését is meg kellett oldani, és csak 1994-től nyílt lehetőség arra, hogy komolyabb építkezésbe kezdjenek. A felújítás hatalmas munkájához a már nyugdíjas P dr. Sill Aba fogott hozzá, aki a főplébániáról tért vissza a rendházba.
Az ő élete a XX. század minden megpróbáltatása ellenére összefonódott a kolostoréval, hiszen ebben a sok száz éves rendházban kezdte meg szerzetesi pályáját. A második világháború alatt már klerikusként élt az épületben, így annak is tanúja volt, amikor a sűrű bombázások miatt légoltalmi hellyé nyilvánították a kolostort. Szobájában mesél a háború viszontagságairól, arról az időről, amikor P Bognár Kapisztránt légoltalmi parancsnoknak nevezték ki. A kolostornak két jelentős méretű pincéje is van, így különösen alkalmas volt arra, hogy légitámadás esetén menedéket nyújtson. A háború vége felé – mivel az állomás környékét az angolszász bombázók sűrűn támadták – a nyugat felé terelt és a vasút környékén elszállásolt zsidó munkaszolgálatosok élete komoly veszélynek volt kitéve. Mint P Sill Aba elmondja, ebben a nehéz időszakban, az embertelenség közepette is megnyilvánult az emberiesség. A munkaszolgálatosok parancsnoka Bognár Kapisztrán atyához fordult, hogy nyújtsanak nekik biztosabb szállást. Ez meg is történt, ellátásukról, étkeztetésükről, ha szerényen is, de a rendház gondoskodott. Ezekben a hónapokban a kolostorban négyszáz ember volt elhelyezve, ugyanis a második szintet a Szálasi-kormány kultuszminisztériuma foglalta le. A minisztérium nyilas katonai parancsnoka kifogásolta ugyan, hogy a rendház munkaszolgálatos zsidók életét védelmezi, de Bognár Kapisztrán kiállt a befogadottak mellett, és amikor emiatt felelősségre akarták vonni, öntudattal válaszolta: „Vegyék tudomásul, hogy a házban én vagyok a légóparancsnok, itt én rendelkezem arról, kit fogadunk be!”
A kolostorban azonban sokáig nem maradhattak a munkaszolgálatosok, mert Kőszegre vezényelték őket árokásásra, s valószínűleg valamenynyiükkel végeztek.
– A rendházak a középkorban menedékhelyek, azilumok voltak – teszi hozzá P Sill Aba –, és sok esetben 1945-ben is azzá lettek, a lehetőség legszélső határáig védelmezték, menekítették és befogadták a kiszolgáltatott embereket. Ennek és a szerzetesek 1950-es deportálásának állít emléket a rendház Aréna utca felőli bejáratánál látható dombormű.
A szombathelyi zsidósággal egyébként már a XIX. század végétől jó kapcsolatot ápoltak a szerzetesek, ugyanis az ortodox zsidó közösség a ferencesektől bérelte a rendház egyik földszinti helyiségét, ahol a sachter működött. A zsidó mészárszék befogadásának megvolt az a praktikus előnye, hogy a tréflinek minősített húsokat jutányos áron eladták a szerzeteseknek, így kisebb gondot okozott a hatalmas kolostor lakóinak élelmezése.
A hajdani mészárszék helyén ma a szerzetesi közösség konyhája és étkezője található. E helyiségek valószínűleg az épület meglehetősen régi részeihez tartoznak: feltételezések szerint a templom bizonyos falai és a hozzáépült kolostorrész őrizheti a középkori leprakórház maradványait. Az Assisi Szent Ferenc Kollégium nagyobbrészt a hajdani klerikát szobáiban kapott helyet. Az elmúlt években itt is mindent felújítottak, korszerűsítettek, a kollégiumi szobákat berendezték.
A földszinti folyosón még látható a „középkor informatikai rendszere”, a zsolozsmára és egyéb közös összejövetelekre hívó kis harang, a szobákban azonban ott van az ezredvég nélkülözhetetlen eszköze és szimbóluma, az internet is. Tulajdonképpen nincs ebben semmi meglepő, hiszen a sok száz éves kolostor mindig a maga korának technikai színvonalán újult meg. Akkor is, amikor a római maradványokból középkori épület lett; amikor a gótikus épületelemek felhasználásával barokk stílusban alakították újjá; amikor a XX. század elején bevezették az elektromosságot, és a kvadrum kolostorkútjának szerepét átvette a vezetékes víz. A harmadik évezred elején az épület energetikai rendszere is a kor követelményeihez igazodik, hiszen a melegvíz-ellátást a tetőre szerelt napkollektor teszi környezetkímélővé és gazdaságossá.
A változó, fejlődő technikai feltételek – a forma – mellett azonban a lényeg változatlan: a kolostor szerzetesi élete P Orbán Márk házfőnök vezetése mellett az idén nyolcszáz éves ferences regulát követi: a szerzetesek napi munkáját ma is a lelkipásztori teendők és az oktató-nevelő feladatok teszik ki. És a rendház, ha nem is olyan drámai formában, mint a történelem során oly sokszor, ma is azilum, menedék. A kollégium lakóinak menedéke, akik nyugodt körülmények között élhetnek, tanulhatnak, kapcsolódhatnak be a több mint 650 éves templom vallási életébe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.