Zsákutca egy évig

Péterffy Balázs
2009. 08. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BKV menetrendjének főbb változásai mától
A Margit híd felújításától függetlenül ma lép életbe a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) tavasszal bevezetett járatváltozásainak második üteme. Több busz- és villamosjárat követési ideje egyszerűsödik, van, ahol sűrűbben járnak majd, de indokolt esetben ritkításokat is bevezettek.

Pesten
1. A Kerepesi út belső szakaszán a 95-ös autóbusz ismét csak a Stadionok végállomásig közlekedik, a 95A betétjárat megszűnt. A 178-as buszok sűrűbben, napközben 20, munkanapokon délután 10 percenként közlekednek a Stadionok végállomásig, a 178A betétjárattal azonos követéssel. Hétvégi napokon az összes Naphegy térről induló 178-as 15 percenként a Stadionokig közlekedik.
2. Jelentős változások a XVII. kerület buszhálózatán: a 98-as autóbusz Rákoscsaba vasútállomásig meghosszabbított útvonalon, reggel 10, délután 12 percenként közlekedik. A délutáni 7-8 perces követéséről 12 percre történő ritkulását a 98E délutáni közlekedése ellensúlyozza. A Kőbánya-Kispest és Rákoshegy vasútállomás között közlekedő gyorsjárat munkanapokon a délutáni csúcsidőben is közlekedik 12 percenként. A 198-as autóbusz útvonala egyszerűsödik Dél-Pest és a Tóalmás utcai végállomás között. A 46-os autóbusz-viszonylat hosszabb lett Rákoskeresztúr központjától a Helikopter lakóparkig, a 176E járat útvonala és menetrendje módosult.

Budán
1. A Svábhegyen a 90-es és 90A autóbuszok változatlanul a Moszkva tér és Csillebérc, illetve Normafa között közlekednek, azonban végig az Istenhegyi úton, a Királyhágó tér érintése nélkül, ezzel sokkal gyorsabbá téve az Istenhegyi út Moszkva téri kapcsolatát, javítva az Eötvös út kiszolgálását, a 190-es járat megszűnt. A 212-es autóbusz Svábhegy, fogaskerekű-állomásig hosszabbodik meg, az új járat biztosítja a 90-es autóbusz útvonalának módosításával elvesző Királyhágó téri kapcsolatot a Hegyvidék felől, azonban ezt kiegészíti a Böszörményi út (polgármesteri hivatal), a MOM Park térsége, a BAH-csomópont, Újbuda és a dél-budai egyetemváros, illetve Ferencváros és a dél-pesti térség közvetlen elérhetőségével is.
2. A 139-es autóbusz munkanapi meghosszabbítása a Gazdagréti lakóteleptől a Moszkva térig, ahol az útvonal egyszerűsödik: a járat új végállomása a Várfok utcában, a megszűnő 190-es végállomásának a helye, a 139A számjelzés megszűnik. Budaörs és a Budaörsi út városközponti kapcsolatainak fejlesztése érdekében a 240-es autóbusz a Kosztolányi Dezső teret érintve, a Nagyszőlős utcán át éri el a Budaörsi utat, a BAH-csomópont és a Villányi út felőli kapcsolatokat pedig a Szabadság híd átadása óta sűrűbben közlekedő 61-es villamos és a Moszkva térig meghosszabbított 139-es autóbusz látja el.
3. A zöldmáli térség metrókapcsolatának biztosítására új buszjárat indult 111-es jelzéssel, a Batthyány térről a Csatárka útig a 11-essel halad közös útvonalon, összehangolt, közös menetrend szerint, majd megy tovább Óbuda felé, a Kolosy térre. Onnan a 29-es autóbusz vonalát a Szentlélek térig hosszabbították meg. Ugyancsak új, a 129-es autóbusz közlekedik a Moszkva térről a Széher útig.
4. Budafokon a Törley térről a Városház térig hosszabbodott meg a 251-es autóbusz vonala, végállomását a 47-es villamos végállomása mellett alakították ki.
5. Az Őrmező belvárosi kapcsolatának fejlesztését szolgálja a 150-es és 250-es autóbuszok Kosztolányi Dezső téri végpontjának áthelyezése a Fehérvári úthoz, a 4-es villamos végállomása mellé.

Éjszaka
A XV. kerületben a 980-as járat vonalát a Szarvas csárda tértől a Dél-pesti Autóbuszgarázsig hosszabbították, a 956-os és 969-es autóbuszjárat összevontan, Pesthidegkút és Pécel között közlekedik 956-os jelzéssel, míg a 990-es és a 997-es szintén összevontan, Rákoskert és Normafa között közlekedik 990-es jelzéssel.


Még nehezebb lesz a közlekedés Budapesten, mivel tegnap délben lezárták az autósok előtt a Margit hidat, és valószínűleg 2010 őszéig várniuk kell arra, hogy újra használhassák. Addig csak a közösségi közlekedés járművei haladhatnak rajta. Az átkelő teljes befejezése 2011 tavaszára várható. A híd rekonstrukciójáról közös sajtótájékoztatót tartott a fővárosi önkormányzat, a BKV és a közbeszerzési pályázaton győztes MH–2009-es konzorcium. A kivitelező projektvezetője, Horváth Zoltán elmondta: a munkálatok első szakaszában felállványozzák az átkelőt, és a híd déli oldalán egy ideiglenes villamospálya épül, hogy az északi oldalon az építkezés alatt is zavartalan legyen a Combinók közlekedése. Arra a kérdésre, hogy pontosan mi alakul majd át ekkora összegért, áfával együtt 30 milliárd forintért, Horváth Zoltán úgy válaszolt: a fő tartószerkezetek megmaradnak, de megerősítik őket. Kicserélik a pályalemezt acélból készültre, amely korrózióvédelmet kap. Ennek köszönhetően az élettartama 15–20 év lesz. Az új acélszerkezet akár 50–100 évet is kibírhat jelentős felújítás nélkül. Végül újjávarázsolják a híd külsejét.

Nagy fennakadások lesznek. Arra a felvetésre, hogy mi garantálja azt, hogy nem lépik túl a szerződésben foglalt összeget, illetve a terveknek megfelelően be tudják-e fejezni a rekonstrukciót, a projektvezető nem tudott válaszolni. Az előbbi kérdés kapcsán Becker László, a fővárosi önkormányzat főmérnöke kijelentette, erről egyelőre nem érdemes beszélni, hiszen eddig minden a tervek szerint halad. Megemlítette, hogy szerepel a megállapodásban kötbér, amelynek mértéke általában 10-20 százalék között van, jelen esetben a nagyobb szám közelít az igazsághoz. Elmondta, számításaik szerint a hídon átmenő autók 40-50 százalékát „elviszi” az Árpád és az Erzsébet híd, a többiek meg keresnek másik útvonalat. Nagy dugóra számít, különösen az első időkben, ezért mindenkinek a tömegközlekedést ajánlja. Kérdésünkre, hogy a híd felújítása milyen hatással lesz a városba befelé vezető utak forgalmára, kijelentette, az első hetekben érezhető lesz majd a közlekedők számára. Azt ajánlja a peremkerületekből vagy vidékről érkezőknek, hogy gépkocsijukat tegyék le a P+R parkolókban, és használják a közösségi közlekedés eszközeit. Közölte, új P+R parkolók megnyitását tervezik, olyan is lesz köztük, amelyhez megállót is építenek. Kíváncsiak voltunk, hogyan viszonyulnak az emberek a híd lezárásához, ezért megkérdeztük a budai hídfő felhajtóján a forgalmat segítő polgárőröket, hogyan reagáltak az autósok a tervezett útvonaluk kényszerű módosulására. Az egyik polgárőr elmondta, hogy a forgalom átalakítása alatti 30-40 percben volt a legnagyobb a méltatlankodás, sokan még át akarták könyörögni magukat.

Félrevezetett taxisok. A taxisok elvileg átmehettek volna mint a közösségi közlekedés szolgáltatói, ennek ellenére a biztonsági őrök nem engedték fel őket a hídra. Egy taxisofőr arról számolt be, hogy Újpest felől akart felhajtani a hídra utasaival, ám minden előzetes jelzés nélkül, a hídnál korlátokkal találta szembe magát. Nehezményezte, hogy Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes a taxisoknak ígéretet tett arra, hogy a lezárás alatt is használhatják a hidat, ha betartják a közlekedési szabályokat, mégsem engedik fel őket az átkelőre, a korlátozást jelző táblákon pedig nem szerepel a kivételek között a taxi felirat. Valószínűnek tartja, hogy az érdekvédelmi szervezeteik hétfőn hallatni fogják az ügyben a hangjukat. Mint mondta, a Margit híd kiválása hatalmas érvágás lesz számukra, és hétfőtől óriási tumultusra számít, hiszen már eddig is nehézkes volt az átjutás Pestről Budára. Egy másik taxis közölte, hogy elképzelni sem tudja, hogyan fognak majd közlekedni, hiszen hétvégente a Lánchíd is le van zárva, az Árpád híd és az Erzsébet híd már így is túlterhelt, a Szabadság hídnak kicsi az áteresztőképessége, és „nem vezet sehová”. Mint mondta, az évek során egyre kaotikusabbá vált a közlekedés Budapesten, nem érti, miért nem lehet jobban megszervezni a szükséges útfelújítások összehangolását.

Táblák csak a híd előtt. A BKV egyik munkatársa szerint az igazán nagy dugók az iskolakezdéssel következnek majd be. Bár a sajtótájékoztatón kiadott anyag szerint több mint 40 jelzőlámpás kereszteződést hangolnak át a szakemberek, és tájékoztató táblákat is kitesznek, hogy enyhítsék a torlódást, tegnap délben még semmi sem figyelmeztette az autósokat a híd felé vezető utakon arra, hogy mi vár rájuk. Budán csupán közvetlenül a felhajtási lehetőség előtt helyeztek ki táblákat. A Szent István körútra behajtani szándékozó autósokat nem figyelmezteti felirat, hogy innen csak a környék mellékutcáiba tudnak bemenni, mivel a híd nem járható. Ha így marad, az hétfőtől komoly problémákat okoz a környéken, amíg nem szokják meg a közlekedők az új helyzetet.

Kapkodás? Megint egy civil szervezet felkiáltására volt szükség ahhoz, hogy a Budapest közlekedéséért felelős fővárosi önkormányzat illetékesei lépjenek, most éppen a Margit híd lezárása miatti tömegközlekedési járatsűrítések ügyében – közölte Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője. Emlékeztetett: ők csaknem két héttel ezelőtt figyelmeztették a városvezetést, sőt konkrét javaslatokat is tettek a metrók, az érintett villamosok és buszok közlekedésének sűrítésére. Ehhez képest a Főpolgármesteri Kabinet csak e hétfőn foglalkozott a BKV kapacitásának növelésével. Eszerint sűrítik majd a 2-es metró és a
4-6-os villamos követési idejét, munkanapokon ismét megjelennek a Nagykörúton a Ganz csuklós villamosok is, a szentendrei HÉV-en napközben három helyett hat kocsival közlekednek a szerelvények, és sűrűbben jár majd az 1-es és a 17-es villamos is. Meghosszabbítják a 11-es autóbusz csúcsidejét, a 76-os trolibusz vonalán pedig csuklós járműveket állítanak üzembe, éves szinten több mint félmilliárd forintos többletköltséggel. Vitézy szerint a BKV legkorábban szeptembertől vezetheti be a változásokat. – Nem tartok káosztól, az iskolakezdésre minden rendben lesz – mondta Lakos Imre (SZDSZ). A városüzemeltetési bizottság elnöke jövő szerdára hívta össze a testületet, hogy döntsön a szükségessé vált járatsűrítésekről. Elismerte, egyelőre nem tudják, hogy azokat milyen keretből finanszírozzák. Wintermantel Zsolt, a városüzemeltetési bizottság fideszes alelnöke még csak nem is értesült az új előterjesztésről, ám szerinte ez az újabb kapkodás is mutatja, hogy működik húsz éve „Demszky világvárosa”.

kerülő utak. A Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása szerint a Margit híd újjáépítése radikálisan megváltoztatja Budapest forgalmát, ezért kérik a közlekedőket: aki teheti, gépkocsi helyett a közösségi közlekedést részesítse előnyben, illetve használja az alternatív útvonalakat. A közúton Budapestre érkezőknek vagy innen távozóknak inkább az M0-s autópálya hídjait, a Petőfi és a Lágymányosi hidat ajánlják. A városban közlekedők északi irányban az Árpád híd, déli irányban pedig kisebb részben a Lánchíd, nagyobb részben az Erzsébet híd segítségével kelhetnek át a Dunán. Akik a Margit híd környékén járnak, a pesti oldalon a Nyugati térnél fordulhatnak az Árpád híd irányába, a Váci úton, a Margit körúton haladók pedig a Bem József utcán juthatnak el a budai rakpartra. Abban az esetben, ha csak a Margit híd előtt észlelik a felújítási munkálatokat, a Török utca–Üstökös utca útvonalon lehetőségük lesz eljutni a rakpartra, hogy az Árpád híd felé haladhassanak. Az érintett útszakaszok sávjait, csomópontjait átalakították. A Margit hídon ezután az építési forgalmon kívül csak a villamosok és az őket esetenként pótló, valamint a menetrend szerint közlekedő BKV autóbuszok haladhatnak át. A Margitszigetet ezután csak az Árpád híd felől lehet megközelíteni, a 26-os autóbusz csak abból az irányból hajthat be, a 134-es autóbusz pedig Óbuda helyett a szigetig közlekedik majd.

Folytatódó hídi csata. Tovább harcol a Magyar Kerékpárosklub azért, hogy a felújítandó Margit hídon ne csak a sziget felőli oldalon legyen kerékpárút. László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke elmondta, keddi tüntetésük után jövő hétfőn szeretnének tárgyalni az illetékesekkel a Városházán az ügyről. A főváros vezetésének állítólag nem lett volna lehetősége kihagyni a kerékpárutat az építési tervről, mivel az unió még azt az elképzelést hagyta jóvá, amelyen szerepelt a déli bicikliút. A klub elnöke szerint a főváros így eleshet az uniós támogatástól. Nyáry Krisztián ezt cáfolta. A Városháza kommunikációs igazgatója elmondta: a Margit híd építési terve többlépcsős folyamat eredményeképpen érte el mostani formáját. A korábbi terveken valóban szerepelt egy déli kerékpárút, ám ezt kénytelenek voltak elhagyni. Indoklása szerint a műemléknek nyilvánított híd északi oldalát épp a kétsávos kerékpárút miatt szélesítik ki, ám a déli oldalra nem kaptak volna engedélyt a műemlékvédelemtől. Ha pedig a járda egy részét alakítják bicikliúttá, az balesetveszélyessé teszi a hidat, amit a járókelők nem csupán átkelésre használnak, hanem onnan gyönyörködnek a főváros panorámájában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.