Vannak dzsesszfesztiválok, amelyek világsztárokra építenek, vannak, amelyek egy-egy stílus köré szerveződnek, és vannak, amelyek a költségvetés függvényében, ad hoc módon állnak össze. A nagy múltú debreceni dzsessznapok programja az utóbbi években határozott elképzelések alapján szerveződött. Az amerikai városokat bemutató nagy sikerű sorozat után szeptember 2–6. között a hangjukat egyre erőteljesebben hallató női muzsikusok állnak majd a középpontban.
Az idén 38. évébe lépő fesztivál sztárja a brazil születésű, New Yorkban élő Eliane Elias zongorista-énekes, aki legújabb, Bossa Nova Stories című lemezének anyagát mutatja be Debrecenben. Különleges élményt ígér a kísérletező irányzatokból a gyökerekhez, így a gospelzenéhez visszatalált afroamerikai Amina Claudine Myers orgonahangversenye a református nagytemplomban. Két hegedűsnővel érkezik a radio.string.quartet.vienna elnevezésű bécsi vonósnégyes, amely többek között Joe Zawinul szerzeményeit adja elő. A magyar dzsessz női vonalát három énekesnő, Fábián Juli, Pocsai Kriszta és Szolnoki Dóra, illetve a szaxofonon és fuvolán játszó Pozsár Eszter együttese képviseli.
A férfiak mezőnye is nagy neveket kínál. Először lép fel Magyarországon a pályáját a bebop stílussal kezdő, idén 80 éves Benny Golson szaxofonos, akivel egy darab dzsessztörténet elevenedik meg a színpadon. Sok neves muzsikus partnere volt az ugyancsak Amerikából érkező amerikai Henry Franklin bőgős is, aki Tóth Viktor triójában mutatkozik be. Alpesi zenék bizarr változatával jelentkezik a német Matthias Schriefl trombitás fa- és rézfúvósokból álló Alps and Jazz nevű formációja. A hazaiak között a Debreceni Jazzegyüttes és Debrecen Dixieland Jazz Band, Dresch Mihály, Gadó Gábor, Deső Csaba, Bacsó Kristóf együttese és Halper László gitáros Band of Gypsys Reincarnation nevű formációja szerepel az igényes programban (www.fonixinfo.hu).
Ezeken a helyeken ritkán van lehetőség élő klasszikus zenét hallgatni, a Concerto Budapest ezen szeretne változtatni
