Illetékek: hiányzó adatok az APEH-nál?

Egyes jelzések szerint az APEH illeték-nyilvántartása még mindig hiányos, ezért nem tud a hivatal bizonyos ügyeket elintézni. Az adóhatóság szerint csak egyedi esetekről beszélhetünk, tömegesen jelentkező problémáról semmiképp.

Jakubász Tamás
2009. 09. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Illetékbevételek. Az idei esztendő első hét hónapjában jóval kevesebb illeték folyt be, mint tavaly. Amíg ugyanis 2008 januárja és júliusa között 74 milliárd érkezett az államkasszába ezen a címen, addig az idei év azonos időszakában kilencmilliárddal kevesebb, 65 milliárd forint. Pedig a kormány azzal számolt: nagyjából a tavalyi értékkel megegyező összeg folyik be az illetékekből.


Ugyan korábban azt közölte az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH), hogy az illetékügyek intézése körüli, tavaly jelentkező fennakadásokat megszüntették, most mégis azt hallani: koránt sincs minden rendben ezen a területen. Az elmúlt esztendőben előfordult például, hogy egy személy az APEH-tól nyolcszor-tízszer kapott ugyanarról az illetéktartozásról fizetési felszólítást, nem ritkán úgy, hogy az összeget már évekkel korábban lerótta. A napokban pedig egyik olvasónk arról számolt be, illetékügyét négy év alatt sem intézték el, részben azért, mert állítólag az APEH adatbázisa hiányos.
A történet 2003 végén kezdődött, olvasónk ekkor vette meg azt a házat, amelyben ma is lakik. Azt kérte az akkor még működő illetékhivataltól: engedélyezze, hogy az ingatlan adásvétele miatt fizetendő illetéket részletekben rója le. Engedélyezték is a részletfizetést, s ezzel párhuzamosan az illeték összegéig jelzálogot jegyeztek be az ingatlanra. Olvasónk 2005 elején teljes egészben megfizette az illetéket, aminek nyomán az illetékhivatal köteles lett volna töröltetni a jelzálogot. Ám ez 2009 közepéig, azaz négy év alatt nem történt meg.
Fontos megjegyezni, hogy az APEH 2007 januárjában átvette az illetékügyek intézését az illetékhivataloktól. Vagyis ebben az esetben az adóhivatal is eljárhatott volna, ám nem tette meg. Olvasónk véletlenül vette észre a hibát: egy állami pályázat benyújtásához kérte ki a földhivataltól az ingatlanára vonatkozó hatályos tulajdoni lapot, amin még most is rajta volt a bejegyzett jelzálogjog. Olvasónk felkereste az APEH-ot, ahol a hivatal munkatársa közölte vele: a 2007 előtti adatok egy része nincs meg, s emiatt nem kezdeményezték a jelzálog törlését. Az ügyintéző azt kérte olvasónktól: küldje el a tulajdoni lapot. Miután ez a hivatalhoz megérkezett, az APEH kezdeményezte az illetékes földhivatalnál a jelzálog törlését.
Megkeresésünkre az APEH-nál tudatták: a korábban az önkormányzatok mellett működő illetékhivatalok nagyon eltérő és nem mindig pontos nyilvántartási rendszert vezettek. Amikor az adóhivatal 2007-ben átvette az illetékügyek intézését, a hatóság a saját informatikai rendszerébe betáplálta a különféle módon nyilvántartott illetékügyi adatokat. Ezzel már jó ideje elkészültek – tudatták –, így legfeljebb egyedi esetekben fordulhatnak elő hiányosságok, tömegesen semmiképpen. Ha pedig mégis hiányoznának adatok – tették hozzá –, az elsősorban a korábbi illetékhivatalok nyilvántartásainak rendezetlenségeiből adódhatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.