Jelen a létezés folyamatában

Egyszerre látható ezekben a hetekben  a szombathelyi 3. Textilművészeti Triennále és az egri akvarellbiennále. A Szombathelyi Képtárban jelen vannak a szakma hazai legjobbjai, és a triennále tárlatai kitekintési lehetőséget adnak a nemzetközi fejleményekre is.

P. Szabó Ernő
2009. 09. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olykor a szó szoros értelmében párbeszédet folytatnak egymással az alkotások, például Balogh Edit Jelen a létezés folyamatában és Brigitte Amarger Tűnő jelenlét című alkotása. Mindkettő a 2009-es triennále fő gondolatáról, ha úgy tetszik, mottójáról beszél, a jelenlétről, a létezés minőségéről, s mindkettő más-más anyagokat használ. Abban közösek, hogy a műfaji határokat tágító, az anyaghasználatot gazdagító munka mindkettő, az első fénycső, cérna, nyomott anyag segítségével mondja el, mit is gondol alkotója a textilművészet jelen létéről, a második film, fényvisszaverő anyag alkalmazásával. A harmadik ide köthető munka Annalies Slabbinck alkotása, a Boldogan az idők végezetéig klasszikus keményített gallérok és műfogak kombinálásával mutatja be az alkotó irónia iránti érzékét s felfogását az idő, a jelen lét és a jelenkor fogalmának relatív voltát.
És természetesen mintegy sugallja is a látogatónak a következő kérdést, amely arra irányul, hogy vajon mennyire van jelen a szombathelyi triennále a kortárs magyar művészetben, milyen mértékben reprezentálja a mai magyar textilművészet egészét. Már csak azért is érdemes feltenni a kérdést, mert a tárlat egyébként igen szép kiállítású, adatgazdag katalógusából ezúttal hiányoznak a mélyebb összefüggéseket elemző tanulmányok, csupán néhány, kissé szubjektívvé sikerült mondatba illesztve jelenik meg a tárlat mottója, s az is meglehetősen száraz, tényszerű megállapítás részeként fogalmazódik meg, hogy valamilyen okból a fiatal művészek közül is számosan távol maradtak a kiállításról. A textildesignt bemutató teremben valóban szívesen vettünk volna még néhány kiállító művészt, s különösen az öltözködéskiegészítők számát lehetett volna gyarapítani. Itt érződik a megállapítás igaza, amely szerint az ipari textilnek nincs megrendelője, kivitelezője – az alkotói kreativitás gyöngítéséhez pedig az egyik hiánya is éppen elég lenne.
A kiállított művek kvalitása azonban aligha okozhat hiányérzetet. Különösen érvényes ez a minitextilek nemzetközi kiállítására, hiszen olyan ötletek, szellemes, látványos megoldások, változatos anyaghasználat jellemzi, amely a korábbi bemutatókénál is izgalmasabb összképet eredményez. Ugyancsak sokszínű, jelentős művekben gazdag (Ardai Ildikó, Doromby Mária, E. Szabó Margit, Máder Indira, a fődíjas Nagy Judit, Polgár Csaba) a fal- és tértextil-biennále s a nemzetközi szalag- és zászlótriennále is. Az utóbbi kategóriában szereplő művek között találjuk Kecseti Gabriella selyemből, gyapjúból új nemeztechnikával készült alkotását, amely címével (A víz szalad, a kő marad), de még inkább a fölsejlő piros-fehér-zöld színekkel a Wass Albert műveiben megfogalmazódó hűség gondolatára utal. S persze ezen keresztül a valódi jelen-létre is.
(3. Textilművészeti Triennále, Szombathelyi Képtár, szeptember 13-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.