Miközben a válság kitörése óta némileg csökken a kiskereskedelmi forgalom, egyre többen keresik fel az on-line piactereket, internetes aukciós oldalakat. A legkülönfélébb portékákat – gyerekruházattól a sporteszközökön, hangszeren, járművön, könyvön, régiségeken át a bútorokig – kínáló „bolhapiacok” közül a legnagyobbak, a közös tulajdonú Vatera és a TeszVesz több százezer hirdetéssel vannak jelen a piacon, dacára annak, hogy a szolgáltatás bizonyos kategóriákban fizetős lett. A nem pusztán apróhirdetéseket, hanem licitálási lehetőséget is ajánló portálok között – a két piacvezető weboldal ellenében – ingyenes szolgáltatások is szép számmal akadnak, ám ezek lényegesen kisebb áruforgalmat bonyolítanak.
Mint azt Gerő Viktor, a Vatera.hu Kft. ügyvezető igazgatója lapunk megkeresésére kifejtette, az aukciós piactereknek kedvez a gazdasági helyzet, hogy a magyarok meggondoltabban szeretnék elkölteni a pénzüket. A Vatera és a TeszVesz tavaszi fúziója óta továbbra is két független portálként üzemelő piactéren azt követően sem esett számottevően a forgalom, hogy bizonyos kategóriákban fizetős lett a szolgáltatás; jelenleg is 1,1 millió aukció között válogathatnak a látogatók a két portálon (ebből a Vaterán 750 ezer, a TeszVeszen 350 ezer aukció található). A társaság tehát nem igazán érzi meg az akár ingyenes szolgáltatásokat nyújtó portálok fokozódó népszerűségét, ami azon is látszik, hogy napi látogatóik száma jóval meghaladja a kétszázezret. – Eladóink többségének csak minimális, öt–tíz forintos díjat kell fizetnie a termékek feltöltéséért, de ez hozzájárult ahhoz, hogy az oldalon jórészt minőségi termékek maradjanak fenn.
A piactérre látogatók egyre nagyobb százaléka aktív, tehát nem csak nézelődik, vásárol is az oldalon – húzta alá Gerő Viktor, aki szerint a meglehetősen nagy árukínálat komoly versenyt okoz, ami jót tesz az internetes kereskedelem egészének. A szakember úgy látja, hogy a magyar internetező bizalmatlan, ezért a biztonság növelésére nagy hangsúlyt fektetnek. A portálokon tavasszal vezették be az „elektronikus pénztárcát”, amelynek lényege, hogy egy virtuális letétnek köszönhetően a pénz és az áru cseréje csak akkor valósul meg, ha az adásvétellel mind a vevő, mind az eladó fél maradéktalanul elégedett.
A kisebbek közül említésre méltó az alig fél éve, egy egyetemista diplomamunkájaként indított portál, a Boltamarson.com. A weboldalon közzétett statisztikák szerint több mint huszonkétezer termékre lehet licitálni, amelyeket a 7400 regisztrált felhasználó bocsátott áruba több mint egymilliárd forint értékben. A napi látogatók száma itt háromezer körül van.
A tíz évvel ezelőtt útjára indított Depo.hu az évek során a számítástechnikai és műszaki termékekre specializálódott, de a néhány héttel ezelőtti arculatváltás egyben más termékek, így a lakberendezési tárgyak, élelmiszerek, egészség- és szépségipari cikkek forgalmazását is erősíteni hivatott. A Depo.hu-n mintegy 250 forgalmazó kínálja kétszázezer termékét, tehát a weboldal vállalkozások és vásárlók találkozási helyeként funkcionál.
Antiszemita tartalmak miatt törölt bejegyzéseket a Grok, Elon Musk chatbotja
