Jó a válság az on-line piacnak

Jót tesz a válság az internetes piactereknek; töretlen népszerűségnek örvendenek a licitálós weboldalak, mivel ily módon olcsóbban juthatnak hozzá a vásárlók a kívánt termékhez. A nemrégiben közös tulajdonoshoz került Vatera és TeszVesz aukciós oldalak, bár a fúzió után fizetősek lettek, piacvezető státusa megmaradt. Emellett szépen szaporodnak a kisebb, ingyenes portálok hirdetői és látogatói is.

Bodacz Péter
2009. 09. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a válság kitörése óta némileg csökken a kiskereskedelmi forgalom, egyre többen keresik fel az on-line piactereket, internetes aukciós oldalakat. A legkülönfélébb portékákat – gyerekruházattól a sporteszközökön, hangszeren, járművön, könyvön, régiségeken át a bútorokig – kínáló „bolhapiacok” közül a legnagyobbak, a közös tulajdonú Vatera és a TeszVesz több százezer hirdetéssel vannak jelen a piacon, dacára annak, hogy a szolgáltatás bizonyos kategóriákban fizetős lett. A nem pusztán apróhirdetéseket, hanem licitálási lehetőséget is ajánló portálok között – a két piacvezető weboldal ellenében – ingyenes szolgáltatások is szép számmal akadnak, ám ezek lényegesen kisebb áruforgalmat bonyolítanak.
Mint azt Gerő Viktor, a Vatera.hu Kft. ügyvezető igazgatója lapunk megkeresésére kifejtette, az aukciós piactereknek kedvez a gazdasági helyzet, hogy a magyarok meggondoltabban szeretnék elkölteni a pénzüket. A Vatera és a TeszVesz tavaszi fúziója óta továbbra is két független portálként üzemelő piactéren azt követően sem esett számottevően a forgalom, hogy bizonyos kategóriákban fizetős lett a szolgáltatás; jelenleg is 1,1 millió aukció között válogathatnak a látogatók a két portálon (ebből a Vaterán 750 ezer, a TeszVeszen 350 ezer aukció található). A társaság tehát nem igazán érzi meg az akár ingyenes szolgáltatásokat nyújtó portálok fokozódó népszerűségét, ami azon is látszik, hogy napi látogatóik száma jóval meghaladja a kétszázezret. – Eladóink többségének csak minimális, öt–tíz forintos díjat kell fizetnie a termékek feltöltéséért, de ez hozzájárult ahhoz, hogy az oldalon jórészt minőségi termékek maradjanak fenn.
A piactérre látogatók egyre nagyobb százaléka aktív, tehát nem csak nézelődik, vásárol is az oldalon – húzta alá Gerő Viktor, aki szerint a meglehetősen nagy árukínálat komoly versenyt okoz, ami jót tesz az internetes kereskedelem egészének. A szakember úgy látja, hogy a magyar internetező bizalmatlan, ezért a biztonság növelésére nagy hangsúlyt fektetnek. A portálokon tavasszal vezették be az „elektronikus pénztárcát”, amelynek lényege, hogy egy virtuális letétnek köszönhetően a pénz és az áru cseréje csak akkor valósul meg, ha az adásvétellel mind a vevő, mind az eladó fél maradéktalanul elégedett.
A kisebbek közül említésre méltó az alig fél éve, egy egyetemista diplomamunkájaként indított portál, a Boltamarson.com. A weboldalon közzétett statisztikák szerint több mint huszonkétezer termékre lehet licitálni, amelyeket a 7400 regisztrált felhasználó bocsátott áruba több mint egymilliárd forint értékben. A napi látogatók száma itt háromezer körül van.
A tíz évvel ezelőtt útjára indított Depo.hu az évek során a számítástechnikai és műszaki termékekre specializálódott, de a néhány héttel ezelőtti arculatváltás egyben más termékek, így a lakberendezési tárgyak, élelmiszerek, egészség- és szépségipari cikkek forgalmazását is erősíteni hivatott. A Depo.hu-n mintegy 250 forgalmazó kínálja kétszázezer termékét, tehát a weboldal vállalkozások és vásárlók találkozási helyeként funkcionál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.