Kamikazék az aszfalton

Fekete hónap volt az augusztus a hazánkon átutazó román állampolgárok számára: bár a statisztika nem teljes, az biztos, hogy legalább heten meghaltak és többtucatnyian megsebesültek útjainkon. A számok azt mutatják, a balesetek száma évről évre csökken ugyan az országban, ám a hozzánk látogató külföldiek közül egyre többen karamboloznak. A leggyakoribb ok a fáradtság.

2009. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Múlt hét végi hír: az M7-es becsehelyi lehajtójánál egy román rendszámú utánfutós autóbusz eddig tisztázatlan körülmények között letért az autópályáról, majd az útszéli árokba borult. Benne romániai vendégmunkások és családtagjaik utaztak Olaszországba. A negyvenkilenc utas a tetőablakon tudta elhagyni a járművet. Viszonylag enyhe sérülésekkel megúszták, az egyik gépkocsivezető bordatörést szenvedett. Szintén hét végi esemény: a péntekre virradó éjszaka rendőrautóba rohant egy román gépkocsi a 43-as úton, Deszk közelében. A rendőrök épp segélyhívást kaptak, járművükkel meg akartak fordulni, ezért lehúzódtak jobbra, az útpadkára. A mögöttük haladó autó elment mellettük, ám ekkor egy román rendszámú személygépkocsi eddig tisztázatlan okokból letért az útról, és hátulról a rendőrautóba csapódott. Ebben a balesetben – a jelentős anyagi káron túl – nem történt súlyos sérülés.
Mások nem voltak ennyire szerencsések: a nemzeti ünnepen, augusztus huszadikán az M5-ös autópályán meghalt egy román állampolgár, három pedig megsérült; autójuk ismeretlen okból a két forgalmi sávot elválasztó szalagkorlátnak ütközött, megpördült, a hátulról érkező német autó pedig belerohant.
Az egész augusztus gyászos hónappá vált a hazánkba látogató vagy az országon átutazó románok számára. Kilencedikén Grigore Popan szatmárnémeti futballista halt meg balesetben az M5-ösön, a rá következő napon a 46-os úton, Szegedtől nem messze spanyol rendszámú autó rohant bele egy román kamionba, mert elaludt a sofőr. Később kiderült, hogy a személyképkocsiban is románok ültek (köztük egy 13 éves gyermek). Az ütközés erejére jellemző, hogy három csapat tűzoltó kellett ahhoz, hogy kivágják a roncsokból a sérülteket és a halottakat.
Tizenkettedikén egész busznyi román sérült meg az egyik utas hibájából. A Spanyolországból érkező járaton ötvenketten utaztak. Az országhatár fele tartottak a 43-as úton, amikor a busz egyik utasa előreszaladt a sofőrhöz, és elrántotta a kormányt. A vezető megpróbálta az úton tartani a buszt, de nem sikerült, a jármű lecsúszott a több méterrel mélyebben futó szervizútra. Ott nekiütközött egy parkoló kisteherautónak, és az oldalára borult; az utasoknak a vészkijáraton és a kitört szélvédőn kellett kimászniuk. Az MTI információi szerint a helyszínről tizennégy sérültet szállítottak el a mentők, köztük az elsődleges adatok szerint voltak súlyos sérültek is; további néhány személyt a helyszínen láttak el. Tizenharmadikán hajnalban újabb román kisbusz szenvedett súlyos balesetet az M7-esen: Hollád térségében nekiment az elválasztó korlátnak az autópályán. Tízen sérültek meg, közülük hárman súlyosan.
Egymást előzgető román kamionok is ütköztek a múlt hónapban az M7-es autópálya 183-as kilométerszelvényénél. A baleset miatt teljes útlezárást kellett elrendelni, ugyanis mindkét jármű kigyulladt és kiégett. Gasztonynál három román állampolgár halt meg akkor, amikor osztrák rendszámú Audi ütközött olasz rendszámú BMW-vel.
A példátlanul sok karambol Bukarestnek is feltűnt. A román külügyminisztérium aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy egyre több olyan közúti baleset történik Magyarországon, amelyekben román állampolgárok is érintettek. Statisztikáik szerint a balesetek többsége az M1-es, az M5-ös és az M7-es autópályán, valamint a 4-es főúton történik, általában a gépkocsivezetők figyelmetlensége és fáradtsága, gyorshajtás, valamint veszélyes előzés miatt. A román külügyminisztérium azt tanácsolta a Magyarország területén gépkocsit vezető állampolgárainak, hogy tartsák be a kötelező pihenési időt, és ne hajtsanak a megengedettnél gyorsabban az utazás idejének lerövidítése érdekében.
Aki gyakran utazik a magyar autópályákon – különösen az M5-ösön –, az a benzinkutaknál és a pihenőhelyeken gyakran hallhat román szót. Nagyon sokszor a spanyol, francia, német vagy olasz rendszámú autókból is románul beszélő utasok szállnak ki: nyári szabadságra, családlátogatásra utazó vendégmunkások. Keleti szomszédunktól ugyanis több millió (!) munkavállaló rajzott ki Nyugat-Európába dolgozni, és a Romániában csak „eperszedőknek” nevezett migránsok általában közúton látogatnak haza. Jelentősen megszaporodott a turistabuszok száma is: az egyik legnagyobb erdélyi vállalkozás, az Atlassib például több száz autóbuszt üzemeltet, amelyek napi járatként közlekednek az európai nagyvárosok és Románia között. Ezek már modern, technikailag rendben lévő járművek, de a kisebb zugvállalkozások sokszor rossz műszaki állapotban levő, emberekkel és csomagokkal túlterhelt kisbuszokat indítanak el, és ezekkel gyakran történik baleset. A kilencszemélyes mikrobuszokra ráadásul nem is kell hivatásos vezetői jogosítvány, ráadásul ezek a méretükhöz képest bivalyerős járművek, így nagy a kísértés a bravúros előzésre.
A legnagyobb ellenség a fáradtság: a rekkenő melegben ezer kilométernél is többet vezető sofőrök Magyarországra érkezve már nem állnak meg pihenni – hiszen a végcél itt van a szomszédban –, erejük azonban nem tart ki a határig, elalszanak a volánnál. Más a motiváció, de hasonló a végeredmény a kifelé tartó forgalom esetében: a Románia keleti vagy déli részéből érkező sofőr már túl van hat-hétszáz kilométeren, de még sokat kell mennie, ezért nem áll meg nálunk pihenni. Ráadásul itt már autópályán hajthat, így nagy a kísértés, hogy jobban a gázra lépve megpróbálja behozni a szűk, túlzsúfolt otthoni utakon felhalmozott lemaradást. Az meg végképp nem javít a helyzeten, hogy a sofőrök pontosan tudják: ha nem a helyszínen állítják meg őket a rendőrök, hanem videokamera rögzíti a gyorshajtást, akkor nem kell kifizetniük a büntetést, hiszen külföldre nem tudják postázni a csekket.
A balesetet szenvedett románokra egész iparág épült az autópályák mentén – mondja Veress László ügyvéd, akinek megszaporodtak a közlekedési vétség miatt Magyarországon bajba került román állampolgárságú ügyfelei. A nonstop autómentők mellett éjszaka is riasztható tolmácsok, románul is beszélő orvosok, biztosításikár-felmérők várják a hívást, és egyre több a munkájuk.
Sok magyar gépkocsivezető biztosítékát is kicsapták már a román sofőrök által okozott balesetek, általában a vezetési kultúrájuk. A közlekedéssel foglalkozó világhálós fórumokon és blogokon ezrével találunk hozzászólásokat ebben a témában. A Belsőség blogon például Pihentessék a román sofőröket! címmel találtunk olvasói levelet, amelynek szerzője a következőképpen fogalmaz:
„Ennek a levélnek az apropója, hogy ma felborult egy kisbusz az M7-esen. Mondhatnám: megint egy. Most épp az M7-esen, máskor az M3-ason vagy épp az M1-esen, attól függően, hogy a román vendégmunkás Londonból, Madridból vagy csak Milánóból akarta megfutni egy szuszra a távot. Szinte minden héten akad legalább egy román autópálya-baleset. Gyerekek sérülnek, emberek halnak meg nyílegyenes, zárt forgalmú pályán. Veszélyeztetik magukat, másokat, minket. Várjuk meg, míg kihalnak ezek a kamikazepilóták? Tényleg nem lehet tenni semmit védelmük-védelmünk érdekében? Felnyíltak a határon a sorompók, Európa kitágult, de láthatóan nem vagyunk felkészülve az új problémákra. A teherautóknál munka- és vagyonbiztonsági előírás a pihenőidő. A személyautóknál még csak fel sem vetődik a probléma. Legalább beszélni kellene róla, keresni a megoldást! […] Talán már az is eredmény lenne, ha a kóválygó román kisbuszokat bekísérné a rendőr egy pihenőbe. Ha a friss levegőn kinyújtóztatja a lábát a sofőr, az életeket menthet – és mint látjuk, sose egy emberről van szó. Most épp tizenegyen utaztak a kisbuszban.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.