Lemondás és alapkőletétel után

Mozgalmas hetei voltak a Pannon Filharmonikusok zenekarnak. Az 1811-ben a Pécsi Püspökség keretein belül alkotó Haydn-tanítvány, Lickl György által alapított zenekar Liszt-díjas karnagya és zeneigazgatója, Hamar Zsolt a múlt héten lemondott. A kétszáz éves múlttal bíró szimfonikus pécsi muzsikálásnak első alkalommal kerül „fedél” a feje fölé, hiszen a közelmúltban tették le az Európa kulturális fővárosa program egyik kiemelt projektjének, a konferencia- és koncertközpontnak az alapkövét.

Bóka Máté Ciprián
2009. 09. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az esemény kapcsán a hangversenyterembe beköltöző zenekar igazgatóját, Horváth Zsoltot kérdeztük, akit szintén az elmúlt napokban, Pécs város napján tüntettek ki. Hamar Zsolt lemondását milyen érzésekkel fogadta? S hogyan élték meg a zenekari tagok?
– Megdöbbenéssel fogadtuk mindannyian, váratlanul ért minket ez a hirtelen és végleges döntés.
– A karnagy korábban azt mondta, hogy voltak önök között konfliktusok. Milyen jellegűek?
– Természetesen, mint minden munkahelyen, köztünk is voltak konfliktusok. Azonban a Pannon Filharmonikusok, és ezzel együtt természetesen zeneigazgatójuk, Hamar Zsolt előtt is olyan lehetőségek álltak a felmondás pillanatában, melyekhez képest az esetleges nézeteltérések súlya alig mérhető.
– A múlt heti sajtótájékoztatón azt mondta, hogy nem sietnek az új vezető karmester megkeresésével. Milyen szempontokat szeretnének figyelembe venni?
– A Pannon Filharmonikusok több éve vezető együtteseink példáját követve zenekarépítő munkába kezdett. Hamar Zsolt érdemei e területen megkérdőjelezhetetlenek, a zenekar mára jelentős eredményeket ért el művészeti irányítása alatt. Azt a magával ragadóan dinamikus utódot fogjuk megkeresni, aki a zenekart továbbsegíti az autonóm és magas színvonalú művészeti együttessé válás folyamatában.
– Hogyan értékeli, hogy a város napján kitüntették?
– Nagy megtiszteltetésként ért, amikor megtudtam, hogy felterjesztettek a Városháza Emlékérem kitüntetésre, amelyet a város napján kaptam meg. A Bécsi Zeneakadémián töltött egyetemi éveim után nagy reményekkel jöttem Pécsre, és az elmúlt tíz év minden napján Pécs zenei életéért dolgoztam, közben a közgazdasági egyetemen tanulmányokat folytattam. Úgy érzem, hogy Pécs vezetése a díjjal a munkámat, a stratégiámat és az elért eredményeket ismerte el.
– Másnap reggel asztalán volt a karmesteri felmondás. Befolyásolják a történtek utólagosan az érzéseit?
– Természetesen. Hamar Zsolttal „társak” voltunk a munkában, az elért eredményekben. Ahogy mondani szokás, a „megosztott öröm dupla öröm”. A zeneigazgató úr felmondása beárnyékolja az örömöt, de nem kisebbíti a várostól kapott megtiszteltetést.
– Ön is dobott egy lapát betont az alapkőletételnél. Milyen érzés volt?
– Többen is történelmi tettnek minősítették az alapkőletételt. Ezt éreztem én is, megható érzés volt elképzelni, hogy száz év múlva is abba az épületbe jár a közönség, amely felépítésének kezdetekor ott voltam. Megkönnyebbülést is éreztem, hiszen az elmúlt évtizedekben is többször szerettek volna hangversenytermet építeni Pécsett – mindeddig sikertelenül. A beruházás egyet jelent azzal, hogy a városnak és vezetésének célja, hogy a zene a továbbiakban is meghatározó jelentőséggel bírjon Pécs kulturális életében. Ez pedig a zenekar számára a jövőbe vetett hitet jelenti.
– A hangversenyterem tervezésében ön is szerepet vállalt a szakmai program megírásával.
– Igen, a terem szakmai programját én készítettem, amely alapjául szolgált Keller Ferencnek és csapatának a tervezéshez. A kivitelezésben a MűPát is építő Arcadom Zrt. jelenti a garanciát.
– Az EKF-program keretében felépülő nagyberuházások közül a hangversenyterem az egyetlen, amely egy konkrét szervezet, nevezetesen a Pannon Filharmonikusok számára épül.
– A zenekar 2003 óta egy olyan fejlődési szakaszon esett át, amelynek eredményeként európai színvonalú együttes jött létre. Az EKF szellemiségével összhangban a filharmonikusok nem csupán egy művészeti együttes, hanem egy tudatosan és tervszerűen működtetett zenei szolgáltatóvá vált. Úgy vélem, hogy az alkotáson túlmenően a művészeti intézményeknek ma már ugyanúgy kell piackutatással, termékfejlesztéssel és marketinggel foglalkozniuk, mint egy piaci vállalatnak. A zenekar mint állami fenntartású intézmény nem elégedhet meg azzal, hogy a lakosság egy százaléka hallgat komolyzenét. Hiszem, és a gyakorlatunk is ezt mutatja, hogy a kutatásfejlesztéssel, sokszínű programokkal, a közönségre való odafigyeléssel közel lehet kerülni a társadalom szélesebb rétegeihez is. A Pannon Filharmonikusok közgazdásznyelven egy magasan pozicionált termék, muzsikusnyelven egy magas színvonalú alkotóközösség.
– A hangversenyterem új kihívásokat is jelent majd a zenekar életében, hiszen az intézmény fenntarthatósága nagyrészt a benne hallható, látható programokon is múlik.
– Természetesen. Rendkívül motivált vagyok, hiszen a hat éve megkezdett munka egyik gyümölcse érik be a terem megépülésével, és elhárulnak az infrastrukturális akadályok a további fejlődés elől. Hiszem, hogy Pécs zenei centrummá válhat, ennek létrehozása kihívás minden szakembernek.
– Szakmai szempontból a koncertterem körüli huzavona milyen nehézséget okozott?
– A zenekar nyugodt körülmények között készült, a pécsi hangversenyeket az évtizedek óta használatos helyszíneken tartottuk, amelyek azonban nagyon gyenge akusztikai környezetet képviselnek. A pécsi körülmények közt nehéz volt valós visszajelzést kapni a minőségfejlesztő munka eredményeiről, többek közt ezért indítottunk 2005-ben önálló bérletsorozatot a Művészetek Palotájában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.