Neurotikusok ha párbajoznak

Adott a narcisztikus rendező, akinek a filmjeire senki sem ül be, és adott a melós, aki a gyerekeivel véletlenül beül, és dührohamot kap a látottak miatt. A rendező után ered, hogy a sérelmeit kiegyenlítse rajta, ám hirtelen azon kapja magát, hogy társrendezőjévé válik. Dán szatíra Ulrich Thomsennel és Nikolaj Lie Kaasszal a főszerepben.

Muray Gábor
2009. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ulrich Thomsen épp idegrángást kap, miközben Nikolaj Lie Kaasra rátör a dühroham – visszatérő csendélet Tomas Villum Jensen szatírájában. Ezzel máris rengeteget elárultam a heti dán filmről: egyrészt ismét a degeneráltaké a főszerep, másrészt Dánia két legünnepeltebb „sztárja” áll ismét ringbe. A forgatókönyvet – a rendezővel állítólag csak névrokon – Anders Thomas Jensen jegyzi, aki már Magyarországon is bőven kultfilmesnek számít.
Faramuci ugyan a hasonlat, de a Kiságyúk témája a Valami Amerika 2-vel rokon, fókuszban egy narcisztikus művészfilmrendező áll (ott Pindroch, itt Lie Kaas), akit a kritika még csak-csak elfogad, de a mozipénztárakban már csúnyán elhasal. A dánok persze nem a magyar vígjátékzsáner felől közelítik meg a kérdést, a nagybetűs Művésznek (ott Tarr Béla, itt Lars von Trier) szánt üzenet szatirikus csomagolást kapott. Egy neurotikus proli és egy neurotikus arisztokrata – a melós és a művész – párbaja ez, senki sem rokonszenvesebb a másiknál, mint ahogy senki sem roszszabb a másiknál. A melós véletlenül beül a gyerekeivel a rendező filmjére, amitől dührohamot kap. Hogy a jegyárat visszakövetelje, a rendező közelébe férkőzik, ám egy forgatáson a filmes hibájából csúnya baleset éri. Kártérítés helyett azt követeli, hadd legyen a rendező következő filmjének társírója és társrendezője.
Kis európai műfajelmélet: a Kiságyúk karikatúra egyszerre a szerzői filmes (lélektani dráma) és a közönségorientált (akciós) rendezői attitűdről. Miközben Herendi Gábor a Valami Amerika 2-ben csak az előbbiből csinál viccet, és zsánerfilmesként mellveregetősen komolyan veszi magát, addig Tomas Villum Jensen görbe tükröt tart az egész filmelit elé – nem mellékesen szerzői vígjátékával kasszát robbant Dániában. A két Jensen filmje végeredményben azt üzeni, hogy szerzői és közönségfilmes oldalon is bőven akadnak hülyék, aki pedig eredendően nem hülye, majd a rendező kedvéért úgyis az lesz. A Kiságyúk a forgatókönyves Anders Thomas Jensen korábbi filmjeinek (Zöld hentesek, Ádám almái, Mifune utolsó dala stb.) nagyságával nem ér ugyan fel, de Thomsen és Lie Kaas jutalomjátéka miatt mindenképpen kötelező.
(Visszatérve a fenti hasonlathoz: míg Anders Thomas Jensen nemcsak felnő Lars von Trierhez, de lassan ki is szorítja őt a bársonyszékből, addig Herendi Gábort sosem fogja – Tarr Bélával egy oldalon – említeni a filmtörténetírás.)
(Kiságyúk – színes, feliratos, dán vígjáték, 90 perc, 2006. Rendező: Tomas Villum Jensen. Forgatókönyvíró: Anders Thomas Jensen. Forgalmazó: Grant Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.