Ulrich Thomsen épp idegrángást kap, miközben Nikolaj Lie Kaasra rátör a dühroham – visszatérő csendélet Tomas Villum Jensen szatírájában. Ezzel máris rengeteget elárultam a heti dán filmről: egyrészt ismét a degeneráltaké a főszerep, másrészt Dánia két legünnepeltebb „sztárja” áll ismét ringbe. A forgatókönyvet – a rendezővel állítólag csak névrokon – Anders Thomas Jensen jegyzi, aki már Magyarországon is bőven kultfilmesnek számít.
Faramuci ugyan a hasonlat, de a Kiságyúk témája a Valami Amerika 2-vel rokon, fókuszban egy narcisztikus művészfilmrendező áll (ott Pindroch, itt Lie Kaas), akit a kritika még csak-csak elfogad, de a mozipénztárakban már csúnyán elhasal. A dánok persze nem a magyar vígjátékzsáner felől közelítik meg a kérdést, a nagybetűs Művésznek (ott Tarr Béla, itt Lars von Trier) szánt üzenet szatirikus csomagolást kapott. Egy neurotikus proli és egy neurotikus arisztokrata – a melós és a művész – párbaja ez, senki sem rokonszenvesebb a másiknál, mint ahogy senki sem roszszabb a másiknál. A melós véletlenül beül a gyerekeivel a rendező filmjére, amitől dührohamot kap. Hogy a jegyárat visszakövetelje, a rendező közelébe férkőzik, ám egy forgatáson a filmes hibájából csúnya baleset éri. Kártérítés helyett azt követeli, hadd legyen a rendező következő filmjének társírója és társrendezője.
Kis európai műfajelmélet: a Kiságyúk karikatúra egyszerre a szerzői filmes (lélektani dráma) és a közönségorientált (akciós) rendezői attitűdről. Miközben Herendi Gábor a Valami Amerika 2-ben csak az előbbiből csinál viccet, és zsánerfilmesként mellveregetősen komolyan veszi magát, addig Tomas Villum Jensen görbe tükröt tart az egész filmelit elé – nem mellékesen szerzői vígjátékával kasszát robbant Dániában. A két Jensen filmje végeredményben azt üzeni, hogy szerzői és közönségfilmes oldalon is bőven akadnak hülyék, aki pedig eredendően nem hülye, majd a rendező kedvéért úgyis az lesz. A Kiságyúk a forgatókönyves Anders Thomas Jensen korábbi filmjeinek (Zöld hentesek, Ádám almái, Mifune utolsó dala stb.) nagyságával nem ér ugyan fel, de Thomsen és Lie Kaas jutalomjátéka miatt mindenképpen kötelező.
(Visszatérve a fenti hasonlathoz: míg Anders Thomas Jensen nemcsak felnő Lars von Trierhez, de lassan ki is szorítja őt a bársonyszékből, addig Herendi Gábort sosem fogja – Tarr Bélával egy oldalon – említeni a filmtörténetírás.)
(Kiságyúk – színes, feliratos, dán vígjáték, 90 perc, 2006. Rendező: Tomas Villum Jensen. Forgatókönyvíró: Anders Thomas Jensen. Forgalmazó: Grant Film.)
Kicsi őszt jégesővel, kicsi nyarat zivatarokkal, de nyomokban még tavaszt is tartalmazhat a holnapi időjárás + térkép
