Elsőként egy nagy elhatározásra van szüksége annak, aki teljesíteni kívánja a már 1938-ban felfestett, először 1952-ben kiírt túramozgalom követelményeit, de sokat számítanak a jó túratársak, a pontos térképek, az ideális lábbelik is. Fontos felszerelés továbbá az igazolófüzet, ebbe pecsételgetve dokumentálható a hazánkat nyugat–keleti irányban átszelő, végig kékkel jelzett turistaút megtétele. Az országos kéktúra összesen 1128 kilométer hosszú – volt, aki 17 nap alatt végigfutotta –, mi az első kéktúrás hétvégénken a Kőszegi-hegység és a Rába-völgye mentén húzódó, Írott-kő és Sárvár közötti, 69,5 kilométeres szakasz teljesítését tűztük ki.
A kéktúra rajtja tehát az osztrák határon lévő, 884 méter magas Írott-kőnél található, ahol egy várbástyára emlékeztető erődítmény emelkedik. A hegycsúcsra természetesen valahogy fel is kell jutni, a legközelebbi település Velem, innen indulva az erdei Szent Vid-kápolnán és egy, a kéktúra jelvényét ábrázoló emlékoszlopon keresztül, valamint három foltos szalamandra megcsodálása után kapaszkodtunk fel. Már ekkor megállapítottuk, ami másnap is igazolást nyert: ez a táj jelentősen eltér a többi magyarországi hegységben megszokottól, köszönhetően elsősorban a sokkal nedvesebb időjárásnak és a metamorf kőzeteknek. Gyönyörű, változatos vidék, mintha egy másik országban, az alpesi hegyekben kirándulnánk. A kilátótornyot pont a határra építették – a schengeni övezetbe való belépés előtt gyalogos-átkelőhely is működött itt –, ami nemcsak azért jó hely, mert az erődítményben lévő határkőnél lehet „az egyik lábam itthon, a másik külföldön van”-t játszani, hanem mert az alsó szinten egy üres, de tiszta szoba található, ahol az időközben eleredt eső elől éjszakára kényelmesen meg tudtunk húzódni. Más kérdés, hogy a torony tetejét biztonsági okokból lezárták, így a kilátásban nem gyönyörködhettünk. Igaz, másnap lejjebb ereszkedve a XI. században épült vár maradványaiból kialakult Óház-kilátó kárpótol, ráadásul ekkorra már a nap is kisütött, s innentől végig tökéletes túraidő kísérte utunkat.
Innen néhány kilométerre található a millenniumkor kialakított Hét-forrás, amelynek hét kifolyónyílása a honfoglaló vezérek neveit viseli. Igazán szép, gondozott hely, a kulacsom megtöltésekor nehéz volt a választás, hogy melyiküket tiszteljem meg… Nem sokkal később egy szép kálváriatemplom mellett haladtunk el, majd beértünk Kőszegre, ahol késői reggelink elfogyasztása után a térképre pillantva megállapítottuk, hogy hátravan még bő 55 kilométer, de a táj már kevésbé lesz izgalmas, az út sok egyenes szakasszal, különösebb emelkedők és lejtők nélkül vezet tovább. (Hiába, nem lehet mindenhol sziklákkal tarkított szép kilátás, innen gyakorlatilag egy átkötés következik a Balaton-felvidékig.)
Azért a jó társaság, egy-egy útszéli kereszt, vagy finom frissítésként szolgáló almafa színesíti a monoton utat. Na meg a szépen rendben tartott falvak, mint például Tömörd, ahol a főúton zavartalanul lábtengózó fiatalokra nézve arra gondoltunk, erre Pesten nem sok esélyük lenne. Másnap a gyönyörű Festetich-kastélyáról és arborétumáról híres Szelestén a helyi presszóban néhányan már délelőtt tízkor olyan állapotban voltak, mint más kocsmákban a legtöbben a nap végén sem. Az élményeket gazdagította, amikor néhány méterről szemeztünk egy őzzel, majd egy faluval odébb, Bögötön a helyi szakértők az előző esti focimeccset elemezték. A sok okos és kevésbé okos megjegyzés után a kocsmáros megelégelve a diskurzust kijelentette: „Legközelebb innen válogatom össze a nemzeti tizenegyet.” Itt sörrel, Csényén fagyival próbáltunk erőt szívni magunkba. Utóbbi településen a büfé mellett mesepark található, a faragott padokon láthatjuk például a csodaszarvas legendáját, de lehet libikókázni is – nem hagytuk ki a lehetőséget, bár már nagyon fáradtak voltunk.
Fáradtak, hiszen két nap alatt 70 kilométer, különösebb edzettség nélkül embert próbáló, szombaton sötétedéskor tartottunk 42-nél (a tábortűz melletti vacsora után senkit nem kellett altatni), s amikor másnap Sárvárra értünk, már egymás nehézkes járásán nevettünk. Szerencsére a lábainkon keletkező vízhólyagok számát meghaladta az élmények súlya, amely egy ilyen túránál nemcsak a tájból, hanem az együtt töltött időből is fakadhat. A vasútállomáson egyöntetű megállapítást nyert: nagyon jó, és elég is volt.
(Folytatjuk)
Az Opelt hidegen hagyja kétmilliónál több ember véglényezése
