Szijjártó Péter
Szijjártó Péter: a kormány közös EU-s álláspontot fog sürgetni az ukrajnai kényszersorozások ügyében

Nincs Hatáskör. Kathi Attila, az Országos Fogyasztóvédelmi Felügyelőség szóvivője kijelentette: mivel nincs sem uniós, sem hazai tilalom a BPA-t tartalmazó termékekre, ezért nincs hatáskörük intézkedni. A környezetvédők listája szerint a Playtex, a Gerber, az Evenflo, az Avent, a Dr. Brown’s és a The First Years bizonyos cumisüvegei tartalmazzák a veszélyes vegyszert.
Még mindig megtalálhatók a hazai boltok polcain azok a cumisüvegek, amelyek biszfenol-A-t (BPA) tartalmaznak. Ezekről a termékekről mintegy 130 vizsgálat bebizonyította: a bennük lévő anyagok miatt a hormonhatáson túl növelhetik a rák kockázatát, és hozzájárulhatnak az elhízáshoz is. A Levegő Munkacsoport arra hívta fel a figyelmet, hogy a Cincinnati Egyetem kutatása szerint forró folyadékok hatására ötvenötször gyorsabban kijut a cumisüveg anyagából a BPA, amely komoly károsodást okozhat a csecsemők fejlődésében. A kutatók a kisgyermekek vérében a felnőtt átlagnál tízszer magasabb BPA-koncentrációt mértek. A Harvard Egyetem 2009 májusában publikált tanulmánya szerint pedig a gyermekek vizeletében kétharmadával nőtt a BPA-koncentráció, miután egy héten keresztül biszfenol A-t tartalmazó cumisüvegből ittak hideg italokat.
Az Egyesült Államokban betiltották a mérgező üvegek használatát, de Magyarországon még ma is polikarbonát a legtöbb cumisüveg alapanyaga, amelyben megtalálható a BPA. Bár az Európai Unióban még ma is legálisan árusíthatják a vegyszeres cumisüvegeket, Nyugat-Európában a legtöbb cég önként kivonta a káros terméket a kínálatából. A számtalan felhívásnak köszönhetően a nyugati országokban már tudatosan vásárolnak a kisgyermekes édesanyák, és megvizsgálják a palackok öszszetételét, így azok a cégek, amelyek továbbra is el kívánják adni a BPA-t tartalmazó üvegeket, a kelet-európai országok felé fordulnak.
A Levegő Munkacsoport éppen ezért tűzte ki célul, hogy az új Európai Bizottság felállásakor – az ismert amerikai kutatások eredményére hivatkozva – újra megpróbálják meggyőzni a döntéshozókat a tiltás jelentőségéről.
Úgy tűnik azonban, ha elérik céljukat, ellenőrzésre továbbra is szükség lesz. A kanadai egészségügyi hatóság (Health Canada) kutatói ugyanis BPA-t mutattak ki olyan cumisüvegekben tárolt folyadékból, amelyek a gyártó jelzése szerint nem tartalmazták a vegyi anyagot. A vizsgálatot azt követően kezdték meg, hogy bejelentették: tilos a polikarbonátból készült cumisüvegek gyártása és forgalmazása. Az új szabályozást követően meglepően gyorsan árasztották el a piacot azok a termékek, amelyekről azt hirdették, BPA-mentesek. A vizsgálati eredmények megdöbbentették a hatóság munkatársait, mivel a BPA-t olyan műanyag cumisüvegekben is megtalálták, amelyek előállításához nincs szükség az egészségkárosító vegyületre. A termékekben csak kis mennyiségű szennyező anyagot találtak, így az is előfordulhat, hogy az a gyártás során került be a termékbe. A kutatók szerint ezért a gyártóknak felül kellene vizsgálniuk a gyártási folyamatot, hogy kiderüljön a szennyeződés oka.
Az úgynevezett REACH, az Európai Unió vegyi anyagokat szabályozó rendelkezése biztosítja a fogyasztónak, hogy megtudhassa, milyen egészségére veszélyes kemikália található egy-egy termékben. A Greenpeace nyár elején indította el a REACH betartásának ellenőrzésére irányuló kampányát. – Az eltelt néhány hónap során úgy találtuk, kevés kivételtől eltekintve a cégek nem informálják a lakosságot arról, hogy az általuk forgalmazott termékek és csomagolásuk tartalmazza-e a különös aggodalomra okot adó anyagok bármelyikét – nyilatkozta lapunknak Tömöri Balázs, a kampány koordinátora.
A szakember beszámolt arról is, hogy az uniós jogszabály ellenére a cégektől alig kaptak információt ezzel kapcsolatban, így más úton próbálnak tájékozódni. – Amennyiben találunk olyan terméket vagy csomagolást, amelyben megtalálható a legveszélyesebb kategóriába sorolt vegyi anyag, a hatóság és a fogyasztók mozgósításával kezdeményezzük azok forgalomból való kivonásukat – tette hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.