Számítástechnikai eszközök 43 milliárdért

Szilágyi Richárd
2009. 09. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Július 17-én egyszerre három központosított közbeszerzési pályázatot is közzétett a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) alá tartozó Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) az Európai Unió Hivatalos Lapjának kiegészítésében: a tárgyalásos formában kiírt tenderek közül az elsőben 20 és 25 milliárd forint közötti keretösszegben, míg a második ajánlati felhívásban „mindössze” 8 milliárdos értékben keres partnert számítógéprendszerek szállítására és kapcsolódó szolgáltatások teljesítésére a KSZF. A harmadik tendert különböző fejlesztői platformok szerinti adatbázis-kezelő szoftverek, fejlesztőeszközeik és azokhoz kapcsolódó szolgáltatások szállítására írta ki a közigazgatási beszerzéseket intéző hivatal, körülbelül 10 milliárd forintos keretösszegben. Így egyetlen napon 43 milliárd forint értékben indított tendereket a MeH irányítása alá tartozó cég kizárólag számítástechnikai eszközök és különböző programok beszerzésére, miközben a kormányzat „kőbe vésett” jövő évi hiánycélról, 120 milliárdos önkormányzati elvonásról, és – mint azt a napokban Mesterházy Attila, az MSZP frakcióvezetője bejelentette – további megszorításokról beszél.
A Magyar Nemzet szerette volna megtudni, hogy a KSZF 2004-es működése, azaz a központosított közbeszerzési rendszer bevezetése óta – amely évben az első Gyurcsány-kormány megalakult – összesen milyen nagyságrendben írt ki a Kiss Péter, majd Szilvásy György által vezetett MeH hasonló tartalmú közbeszerzéseket. Imre János, a KSZF főigazgatója válaszában közölte, „összesítés nem készült a felhívásokban szereplő értékekről”. Véleménye szerint „jobban jellemzi a rendszer használatát az, hogy a központosított közbeszerzés több mint 12 éves időszaka alatt évente 60-70 milliárd forint forgalom realizálódik az alábbi országosan kiemelt termékkörökből”.
Az adatnyilvántartás hiányában lapunk úgy döntött, magunk járunk utána annak, mekkora értékben írt ki állami tendereket a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány különböző számítástechnikai beszerzésekre az elmúlt öt évben. Az eredmény annak ellenére is megdöbbentő, hogy kizárólag a nagy értékű ajánlatokat vettük szemügyre: ebben az időszakban számítógépek és tartozékaik, nagyszámítógépek, adatbázis-kezelési rendszerek, szoftverrel kapcsolatos szolgáltatások, szoftvercsomag és információs rendszerek, operációs rendszerek, illetve szoftverlicencek kategóriájában összesen 250 milliárd forint értékben tett ajánlatot az állam, amely az elmúlt években mindvégig a kisebb és hatékonyabb közigazgatás megvalósításáról beszélt.
A júliusi tenderek másik pikantériája, hogy hasonló módon a Hiller István által támogatott botrányos „Microsoft-tenderhez”, ezek a közbeszerzési felhívások is nevesített termékhez, illetve gyártókhoz kapcsolódnak. Emlékezhetünk rá, az MSZP oktatási miniszterének támogatásával született meg 2008 elején az a központosított közbeszerzési ajánlat, amelyben az állam 25 milliárd forintos keretösszegben vásárolt volna „kizárólag a közérthetőség érdekében” Microsoft-licenceknek nevezett termékeket az oktatási és közintézmények számára. (Az évi másfél milliárdos Microsoft-szerződés így került át felduzzasztva az SZDSZ-es vetetésű gazdasági tárcától a szocialista irányítású MeH-en keresztül a KSZF-hez.) A nyílt forgalmazású szoftverek forgalmazóinak és támogatóinak (köztük az IBM és a Sun Microsystems) felháborodását követve perre került sor, aminek végén a Fővárosi Bíróság úgy döntött, nem volt törvénybe ütköző a Microsoft nevének használata, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ítélete szerint azonban a KSZF megsértette a versenysemlegesség elvét, a márkanév használata gyakorlatilag megszüntette az ajánlattevők esélyegyenlőségét. 2009 elején a KSZF újra nekifutott a 25 milliárdos – változatlan tartalmú – tender kiírásának, de azonnal vissza is vonta azt, majd szinte a teljes főigazgatóságot „lefejezték”. Meg nem erősített sajtóhírek szerint a korábbi főigazgatónak, illetve közbeszerzési igazgatónak azért kellett mennie, mert „politikai vitába” keveredtek egyéb kormányzati (értsd: szocialista, szabad demokrata) szervekkel, azaz a milliárdos tender biztosította forrás felosztásáról nem tudtak megegyezni. A „Microsoft-tender” szép lassan feledésbe is merülhetett volna, de idén áprilisban a KSZF harmadszorra is kiírta a már kompromisszumokat tartalmazó tendert: az új felhívásban ugyanis 12 milliárd forint szerepelt a nyílt forráskódú szoftverek beszerzésére, míg 12 milliárd a „Microsoft-termékekre”. Azóta már döntés is született, és ahogyan az egyik győztes cég ügyvezetője fogalmazott: „Megtörni látszik az a hagyomány, hogy bizonyos gyártók termékeire írnak ki közbeszerzést.”
Itt akár happy enddel is zárulhatna a történet, de a Magyar Nemzet által vizsgált július 17-i ajánlati felhívások mindegyike nevesített gyártók termékeire (vagy azzal egyenértékű termékekre) szól, például a korábban a „Microsoft-tender” ellen hevesen kikelt IBM-et két tenderben is szerepelteti a KSZF. Hasonló szövegkörnyezetben szerepelnek még az Oracle, a Sybase, a HP, a Sun termékei – bár ahogy a tenderek szövege fogalmaz: „A gyártmány megjelölés használata csak példálózva, a tárgy jellegének egyértelmű és közérthető meghatározása érdekében történt.” Ennek ellenére Imre Jánostól megkérdeztük azt is, nem tartja-e aggályosnak a tenderekben szereplő, nevesített gyártók (márkák) használatát. A KSZF főigazgatója elismerte azt a tényt, hogy mind az EU-irányelvek, mind a hazai szabályozás csak igen kivételes esetként engedi meg a meghatározott gyártmányú, eredetű, típusú dologra, eljárásra, tevékenységre, személyre, illetőleg szabadalomra vagy védjegyre való hivatkozást. Szerinte „a KSZF is csak azért kényszerült erre, mert a központosított közbeszerzés körülbelül ezer intézményénél meglévő eszközök kiegészítése, pótlása során a közbeszerzés tárgyának egyértelmű és közérthető meghatározása másként teljes pontossággal nem lehetséges.” Itt érdemes megjegyezni azt is, hogy a közbeszerzésekről szóló törvény főszabálya szerint sem szabad(na) konkrét márkára hivatkozni a beszerzés tárgyának meghatározása során. Szakértőink nem állítják, hogy egyenlőségjelet lehet tenni a botrányos „Microsoft-tender” és a jelenlegi kiírások közé, mindenesetre az állami közbeszerzések rendszerében rejlő veszélyekre és szabályozatlanságokra utal az a tény, hogy a korábban hevesen tiltakozó gyártók most, a másik oldalon állva már nem hallatják olyan erőteljesen a hangjukat. Ami viszont biztos: az elmúlt öt év 250 milliárdos számítástechnikai közbeszerzései eddig valahogy rendre elkerülték a közigazgatás reformját sürgetők figyelmét is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.