Szélenergia: külföldiek előnyben?

Egyáltalán nem a hazai beruházóknak kedvez a Magyar Energia Hivatal által kiírt új szélerőműkapacitás-pályázat, amely ráadásul több ponton rendeletekbe és jogszabályokba ütközik – vélik szakmai szervezetek. A hivatal érdemben még nem reagált a felvetésekre, pedig a szakma szerint vissza kellene vonni a kiírást.

Dékány Lóránt
2009. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly előrelépésnek számított, hogy a Magyar Energia Hivatal (MEH) nemrég megállapította: újabb 410 megawattnyi szélerőművi kapacitás illeszthető be a hazai villamosenergia-rendszerbe. Az erről szóló pályázati dokumentáció nyilvánosságra kerülése után azonban sokak arcára fagyott a mosoly: a szakmából ugyanis többen számos hiányosságot fedeztek fel a kiírásban, s egyenesen visszavonatnák a pályázatot.
A Magyar Szélenergia Társaság (MSZT) a MEH-nek eljuttatott levelében elsősorban azt kifogásolta, hogy a pályázat csak 0,5 megawattnál kisebb, illetve 0,5 és 50 megawatt közötti kategóriákra osztja az indulókat. Ehhez képest a kiírás kereteit meghatározó minisztériumi rendelet lehetőséget adott egy harmadik kategória létrehozására is, amely a 0,5 és 5 megawatt beépített kapacitású szeles áramtermelőket foglalta volna magában. Ráadásul ez elsősorban a hazai kisvállalkozóknak jelentett volna segítséget. Bár a rendelet hangsúlyozza az átlátható, befolyásmentes, az egyenlő bánásmód követelményének megfelelő kvótakiosztást, ez így az MSZT szerint nem valósul meg. A kisebb méretekben gondolkodók a köztes kategória hiánya miatt hátrányból indulnak a jórészt külföldi nagyberuházókkal szemben.
A szakmai szervezet problémának látja azt is, hogy a kiírásban azok a pályázók élveznek elsőbbséget, akik nem akarják a kötelező átvételi körben (kát) értékesíteni az előállított villamos energiát. (A rendszerirányítónak jelenleg minden megawatt megújuló forrásból termelt áramot kötelessége átvenni, s ezért a normál hazai villanytarifánál magasabb árat fizet.) Ez többek között azért jelent gondot, mert a MEH nem osztott ki külön kvótákat azok számára, akik részt vesznek a kötelező átvételben. Vagyis ha azok, akik nem kérnek az emelt tarifából, megszerzik a meghirdetett 410 megawatt nagy részét, a kátosoknak nem marad kvóta – különösen nem a kisvállalkozók számára, akik csak a támogatott ár mellett tudják nyereségessé tenni az áramtermelésüket. Ráadásul aki a kötelező átvételi rendszeren kívül akar indulni, annak elegendő a minősítési szakasz követelményeinek megfelelni, tehát egyszerűbben tudnak kvótához jutni, mint a kátban részt vevők. Mint az MSZT fogalmazott levelében: „ennek alapján a pályázati eljárásban a kát-rendszeren kívüli pályázók üzleti terv kidolgozása nélkül szerezhetnek kapacitást”. Hozzátették: pedig a szélenergia-piacon a kát-rendszeren kívül üzemeltetett szélerőművek súlyosabb üzleti kockázatot hordoznak a kát-rendszerben részt vevő erőművekhez képest. Az MSZT értelmezésében ezzel a kiosztható kapacitásokat elsődlegesen olyan pályázók szerezhetik meg, akik esetében nem kerül sor valós versenyeztetésre, amire viszont a miniszteri rendelet nem adott a MEH-nek felhatalmazást.
A szervezet kifogásolta azt is, hogy a kiírás kizárja a pályázatból azokat, akik – akár részben – állami vagy önkormányzati garanciavállalás, illetve állami önkormányzati költségvetési támogatás igénybevételével szándékoznak megvalósítani a szélerőművet. Ez szintén túlnyúlik a már említett rendelet keretein, ráadásul a villamosenergia-törvény egyik paragrafusa is megfogalmazza, hogy a kát-rendszerben működő áramtermelő létesítményektől „nem idegenek a költségvetési támogatások”.
Az MSZT szintén nehezményezi, hogy ha a megpályázott menynyiség túlmutat a meghirdetett kvótamennyiségen, akkor az igényelt kapacitásokat arányosan csökkentik. Ez esetben kérdéses, hogy az arányosítás után van-e lehetőségük nyilatkozni a pályázóknak, hogy a csökkentett kvótamennyiség mellett is meg akarják-e valósítani a projektet, vagy sem.
Nemcsak az MSZT, hanem a Magyar Szélenergia Tudományos Egyesület elnöke is fogalmazott meg hiányosságokat. Tóth László szerint a kiírás csak azt határozza meg, hogy 280 megawatt erejéig az Édász és az Émász területén, míg a fennmaradó 130 megawattra a Démász, az Elmű és a Titász együttes területén lehet pályázni. A szakértő szerint azonban ennél konkrétabb térségekre kellett volna kiadni a kvótákat, hiszen így a beruházó nem tudja, hogy az általa kiszemelt területre osztanak-e ki kapacitást.
A MEH ugyan már reagált az MSZT levelére, ám a válasz csupán a műszaki kérdésekkel foglalkozik, a többi felvetéssel nem. A pályázat még a hivatal előző elnöke, Horváth J. Ferenc felügyelete alatt készült. Kérdés, hogy a hivatalt szeptemberben átvevő Matos Zoltán menynyire veszi majd figyelembe a szakmai szervezetek álláspontját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.