Otthon Start Program
Ezek a legfontosabb tudnivalók az Otthon Start Programról

Tisztább levegő. Töredékére, sok esetben harmadára csökkent a légszennyezettség a múlt hét végén a fővárosi autómentes napon egy átlagos hétköznaphoz képest. Az autók elől elzárt Andrássy úton a Magyar Kerékpárosklub több civil szervezettel közösen Kerék-város programot rendezett a mobilitási hét részeként, s ugyanitt csaknem négyezren rajzoltak az aszfaltra, hogy evvel is felhívják a figyelmet a környezetbarát közlekedésre. Több kerület is csatlakozott már a programhoz, köztük a XVII. is, amely immár harmadik éve egész napos családi programmal ünnepli az autómentes hétvégét. Riz Levente, Rákosmente polgármestere hangsúlyozta, mindent megtesznek azért, hogy megőrizzék a kertváros levegőjének tisztaságát. A nap vendégeként Rúzsa Magdit köszöntötték immár magyar állampolgárként, aki több tízezer ember jelenlétében nagy sikerű koncertet adott Rákoskeresztúr központjában. A zöldtárca az autómentes naphoz kötődően a közlekedési tárcával közösen szeptember 21. és 25. között közúti közlekedési környezetvédelmi akciót tart, amelynek során a közlekedési hatóság fokozott intenzitással, célirányosan ellenőrzi a gépkocsik környezetvédelmi állapotát. (MN)
Ráhúzódunk a városházára a 22-i Critical Massen – mondja Kürti Gábor, az esemény egyik főszervezője. A kerékpáros-mozgalom megunta, hogy a fővárosi önkormányzat csak távoli határidejű, homályos, általánosságokat tartalmazó ígéreteket tesz, de azokat sem teljesíti, és nincs tekintettel a biciklisek számának hatalmas növekedésre és az ezzel járó igényekre. Kükü példaként említi azt a 2007-ben elhangzott ígéretet, amely szerint 2014-re a fővárosban megduplázzák a kerékpárutak számát, ám ebből nemhogy időarányosan, de szinte egyáltalán semmi sem teljesült. Mint fogalmazott, bár a magyarországi Critical Mass-rendezvény egyre inkább egy jókedvű közös tekeréssé vált, most már egyúttal követelnek is, hogy a főváros vezetése a közlekedési beruházásoknál vegye figyelembe az egyre növekvő arányú bringás közlekedő érdekeit.
Ezek közül a két legfontosabb: kerékpársávot a Nagykörútra, és biciklivel is átjárható belvárosi hidakat. Az előbbi azért fontos, mert tarthatatlan, hogy ma a bringások csak a villamossíneken vagy a járdán érzik magukat biztonságban, holott mindkettő veszélyes, utóbbi a gyalogosokra is. Épp ezért is lényeges, hogy nemcsak itt, hanem máshol is kerékpársávot és ne a gyalogosokkal közös, úgynevezett bringagyalogutat létesítsenek, ami nagyjából annyit jelent, hogy a járdára egy sárga vonalat festenek. Szintén az egyre több biciklis miatt kell kerékpárral is átjárhatóvá tenni a belvárosi hidakat. A Margit hídon ugyan létesül egy kétirányú bringagyalogút, de az előzetes egyeztetések és ígéret ellenére a kerékpársávot nem építi meg a főváros. A Lánchídon tilos a kerékpározás, az Erzsébet és a Szabadság hídon pedig veszélyes.
Az Andrássy út, Budapest egyik legforgalmasabb kerékpárútvonala ma életveszélyes és használhatatlan. Ezért követelik, hogy cseréljék meg a parkoló- és a kerékpársávot, ahol mind az utasok ajtónyitása, mind pedig a bicajosok gyakorlatilag rejtve közlekedtetése óriási kockázatot jelent.
A civil mozgalom nem tartja európai megoldásnak, hogy Budapesten jelenleg fákhoz, gázcsövekhez, padokhoz, szemetesekhez lehet lakatolni a kerékpárokat. Követelik a kerékpártárolók dömpingszerű kiépítését. Követelik a kerékpáros-forgalom rendszeres számlálását. A budapesti városvezetés állítólag tíz százalékra kívánja növelni a biciklivel közlekedők számát úgy, hogy fogalma sincs, valójában mekkora volt ez a létszám, így arról sem lehet, mekkorára emelné. A bringás közlekedés népszerűsítéséhez elengedhetetlen a folyamatos forgalomszámlálás, pontosan tudni kell, hányan tekernek jó időben, esőben, télen, hétköznap, hétvégén.
Az elavult szabályozás helyett követelik az új, kerékpárosbarát KRESZ megalkotását. Kükü szerint mintának adottak a jól működő nyugat-európai példák, többek között a buszsáv kiszélesítése úgy, hogy azt a kerékpárosok is használhassák, illetve az egyirányú utcákban a kerékpárosok mindkét irányban közlekedhessenek. Ahol két autó nem fér el egymás mellett, ott egy autó és egy bringa kényelmesen haladhat. Kükü úgy véli, ennek nem kell konfliktusforrásnak lennie, csak meg kell szokni. A módszer Berlinben is bevált, jól megvannak az autósok és a bicajosok egymás mellett, hozzátéve, hogy a kerékpárosoknak minden helyzetben elsőbbséget kell adniuk.
Critical Mass, szeptember 22.
17.30–18.30: körbelakatoljuk a városházát. Hozz lakatot! Start: kb. 18.35, Városháza-tömb (Gerlóczy utca, Városház utca, Bárczy utca, Károly körút). Közte egyéni közlekedés a KRESZ betartásával a pesti Nagykörúton. Vigyázz magadra és másokra! Nincs útlezárás, a forgalomban haladsz! Ne menj át piroson, lehetőleg a szélső sávot használd, ne tartsd fel a BKV-t, ne tekerj a síneken, ne vitatkozz autóvezetőkkel, hallgass a rendezőinkre, legyen lámpád, ne igyál alkoholt! Minden járda és zebra a gyalogosoké!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.