Visszavágó

A pozsonyi Közkérdések Intézete több mint egy évtizede minden évben elkészíti Szlovákia értékelését. A független elemzők górcső alá veszik az ország gazdasági helyzetét, a szociális viszonyok alakulását, a törvényalkotói munkát, a pártok tevékenységét, de bő terjedelemben foglalkoznak az emberi és kisebbségi jogok alakulásával is. Tavalytól a demokrácia állapotát, a sajtó- és szólásszabadság helyzetét, valamint az emberi és kisebbségi jogok betartását negyedévente értékelik, mert azt tapasztalták, hogy a jelenlegi kormánykoalíció hatalomátvétele óta ilyen rövid távon is jelentős változások – alapvetően romlás – mutathatók ki.

Neszméri Sándor
2009. 09. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Félek attól, hogy a mi régiónkban a ma még precedensértékű botrányos döntés a közeljövőben normává Válik.”


Bár a szlovák–magyar viszony meglehetősen kiélezett volt az elmúlt években, amit az idén még fokozott a szlovák államnyelvtörvény elfogadása is, várható volt-e a szlovák politika részéről az a barátságtalan lépés, hogy nem engedte be az országba Sólyom László magyar államfőt a Szent István-szobor révkomáromi avatóünnepségére?
– Az ünnepséget megelőző napok történései, a szlovák közjogi méltóságok állásfoglalásai alapján éppenséggel nem volt meglepő a lépés, még akkor sem, ha az összeegyeztethetetlen az EU normáival és értékrendjével. Az viszont világos volt, hogy ez a lépés nem javít a helyzeten, hanem rontja a két ország viszonyát. Azt is tudni kell, hogy a jelenlegi szlovák kormánykoalíció szívesen használja a „magyarkártyát” hazai viszonylatokban is, s ugyanilyen megfontolásból – tehát népszerűség-növelési szándékkal – elhatárolódik Magyarországtól, bizonyos értelemben rizikós országként kezeli, holott szövetségesek és szomszédok vagyunk. Ez a koalíció szívesen állítja be magát a szlovák nemzeti és állami érdekek kizárólagos védelmezőjének. Az a paradox mindebben, hogy a lépéseivel kimondottan árt a nemzeti és állami érdekeknek – beleértve például a magyar államfővel kapcsolatos döntését is.
– A döntés precedensértékű: sem az unió, sem az észak-atlanti szövetség tagországai között nem fordult még elő, hogy az egyik tagállam megtagadja egy másik tagország vezető személyiségének a belépését országa területére. Mit gondol, nem kellene e kiélezett helyzettel foglalkoznia a NATO-nak, illetve az Európai Uniónak?
– A NATO az ilyen diplomáciai jellegű kérdésekkel nem szokott foglalkozni, egyelőre az Európai Unió is kivár, de biztos vagyok abban, hogy regisztrálta az esetet. Hogy lép-e, nehéz megjósolni, az viszont bizonyos, hogy ez a szlovák–magyar konfliktus felerősíti azoknak a hangját, akik már eddig is arról beszéltek, korai volt a közép-európai országok csatlakoztatása az EU-hoz, éretlenek még a tagságra. Ugyanakkor be kell látni, hogy az EU-nak sincsenek mechanizmusai, jog- és hatáskörei az ilyen konfliktus kezelésére, egyszerű oknál fogva: nem alakítottak ki ilyet, mert senki még csak nem is feltételezte, hogy efféle esetekre sor kerülhet. Ugyanakkor oda kell figyelni erre a semmivel sem magyarázható lépésre, mert félek attól, hogy a mi régiónkban a ma még precedensértékű botrányos döntés a közeljövőben normává válik. Ezt kell megakadályoznia az EU-nak, arra figyelve, hogy nálunk is az egyetemes politikai értékek gyökerezzenek meg, ne a velük szemben ható értékrend. Gondolom, diplomáciai csatornákon be is fog avatkozni a konfliktusba az unió, hogy hogyan, nem tudom, de azt ki kell mondani, hogy ezért a konfliktusért elsősorban a szlovák kormányt terheli a felelősség.
– A szlovák kormány viszont azt állítja, a magyar fél követte el a hibát, hogy nem vette figyelembe, augusztus 21. a „prágai tavasz” leverésének, a Varsói Szerződés csehszlovákiai inváziójának az évfordulója, amiben Magyarország is részt vett, ezért közbiztonsági veszélyt jelentett volna a magyar államfő szlovákiai látogatása, hiszen aktivizálódtak a szélsőséges erők.
– Ezek igen kétes értékű érvek, valóságtartalmukat tekintve egyik sem állja meg a helyét. Ami az inváziót illeti, tudni kell, hogy elsősorban a Szovjetunió érdeke volt elfojtani a csehszlovákiai reformfolyamatokat. Tény, hogy ehhez felhasználta a Varsói Szerződés több más tagállamát is, de a történelem súlyos elferdítése lenne, ha a felelősséget összemosnánk: Csehszlovákia megszállásáért, leigázásáért a Szovjetuniót terheli a felelősség. Ráadásul Magyarország az invázióért már többször bocsánatot kért, Sólyom László pedig antikommunista ellenállóként már az elmúlt rendszerben elutasító magatartást tanúsított a beavatkozással kapcsolatban. Szerintem ezt az argumentumot kijátszani Sólyommal szemben egyszerűen szégyenletes. Robert Fico kormányfő részéről pedig különösen az, hiszen tudjuk, ő a nyolcvanas években lépett be a kommunista pártba, amikor a tagság elnyeréséhez szükséges volt aláírni egy nyilatkozatot arról, hogy egyetért a „tesvéri segítséggel” és a szovjet csapatok csehszlovákiai tartózkodásával. A másik argumentum sem állja meg a helyét: a szlovák kormány kompetenciája a közrend biztosítása, beleértve a szélsőségek elleni fellépést is, ami olykor nem könnyű feladat. De a révkomáromi rendezvény a szlovák és a magyar nép közös történelmi múltjának a felelevenítése volt, semmi jele nem volt annak, hogy bármilyen szélsőségbe csapna át az ünnepség. Azokat sem nevezném szélsőségesnek, akik szlovák részről jelentek meg a rendezvényen, és táblákra írták jelszavaikat – ami természetes, hiszen szólásszabadság van. És utóbb is kiderült, hogy atrocitásra nem került sor. Nem állítom, hogy nem voltak hibák a szervezők részéről, nem állítom, hogy nem lehetett volna valamit másként intézni, azt sem mondom, hogy a magyar fél nem hibázott – ennek elemzését ráhagyom a magyarországi politológusokra és újságírókra –, szlovák elemzőként viszont egyértelműen azt mondom, nem volt elfogadható indoka Sólyom kitiltásának Szlovákiából.
– Nem hivatalosan azonban olyan vélemények is elhangzottak, hogy Magyarország és Sólyom László hazugságokat terjeszt a szlovák államnyelvtörvényről, nemzetközi szinten megpróbálja lejáratni Szlovákiát, és hasonlók, ami viszont azt sugallja, hogy Sólyom kitiltása egyfajta „visszavágás” volt szlovák részről. Ön mit gondol erről?
– Nehéz megítélni. Annyi bizonyos, hogy a jelenlegi szlovák kormánykoalícióban a látogatást megelőzően feszültségek alakultak ki, részben gazdasági és szociális gondok adódtak, de hatalmas korrupciós botrányok övezik az egyik koalíciós partnert, a Szlovák Nemzeti Pártot is, nem zárható ki, hogy ez is közrejátszott a szerencsétlen incidens kialakulásában, vagyis megint „magyar üggyel” akarták elfedni a gondokat. Ezt a közeljövő igazolhatja vagy cáfolhatja. Ami a nyelvtörvényt illeti, valóban rontotta az egyébként sem jó szlovák–magyar kapcsolatokat, de azt a Fico-kormánynak tudnia kellett volna. A jó politikus számít a másik fél reagálására, a Magyar Koalíció Pártja pedig folyamatosan jelezte, hogy számukra elfogadhatatlan a korlátozó nyelvtörvény – amelyre véleményem szerint sem volt semmi szükség –, ennek megfelelően azt is tudnia kellett volna a szlovák kormánynak, hogy Budapest is reagálni fog. Hogy ez a reagálás nem volt-e eltúlzott, arról szintén lehet vitatkozni, de hogy a konfliktust a nyelvtörvény kapcsán is a szlovák fél provokálta ki, az sajnos egyértelmű.
– Elhangzott többször is a „magyarkártya” sikeres alkalmazása a kormánykoalíció részéről, s bár nem említette, tény, hogy az idei elnökválasztáson is sikerrel használták. Csak hát ez veszélyes út. Meddig feszíthető a húr?
– Valóban veszélyes ez az út. És ráadásul a populista-nacionalista kormánypártoknak is legfeljebb választási sikert vagy a vártnál valamivel jobb eredményt hoz csak, mert a társadalom valós problémái nem oldódnak meg attól, ha az emberek másról beszélnek, mint ami valóságosan érinti az életüket. Már szóltam róla, tehát csak megismétlem: azért sem vezet ez az út sehová, mert közben romlik Szlovákia nemzetközi megítélése, sérülnek a külkapcsolatok is. De talán a magyar olvasókat is érdekelni fogják felméréseink és elemzéseink eredményei. Mert látszatra a szlovák kormány magyarellenes lépéseinek teljes a támogatottsága a polgárok körében, de ez nem igaz. Valóban van olyan választói réteg, főleg a Szlovák Nemzeti Párté, amelyet más téma nem érdekel. Sajnos az önmagát szociáldemokratának valló Smerhez is csatlakoztak olyanok – főleg a vidéki pártapparátus –, akiket befolyásol a hangulat, és sokkal inkább a nacionalizmus jellemző rájuk, mint a valós európai szociáldemokrata értékek, sőt azokkal ellentétes a magatartásuk. De a többséget nem elégíti ki a magyarellenesség, a többség a gazdasági és szociális, az egészségügyi és oktatási problémákra akar már megoldásokat. Hiszen még a szlovák ellenzéki pártok sem emelnek mindig szót elvszerűen a kisebbségi és emberjogi kérdésekben, de tudjuk, ők ezzel a „kártyával” sosem játszottak. Van hát remény, esély arra, hogy a jövő évi választások nyomán olyan kormánykoalíció áll össze Szlovákiában, amely a valós problémákat fogja kezelni, és igyekszik elkerülni a feszültségkeltést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.