A minőség forradalma, avagy a pálinka diadala

Hajdan a sérült, semmire nem való gyümölcsből főzték a „házi vegyest”. A házigazdák ezt az olykor szúrós szagú, netán az egészségre is káros pálinkát kínálták a vendégeknek. Sokkal jobb íze a nagy gyártók által forgalomba hozott italoknak sem volt, nem csoda, ha a pálinka név a szocializmus évtizedei alatt devalválódott. Hét éve azonban változás állt be: a megszülető pálinkarendelet ugyanis rögzítette, miből készülhet és mi nevezhető pálinkának, a szigorú szabályozás pedig megrostálta a piacot. Mára a túltermelés jelei is észlelhetők.

Velkei Tamás
2009. 10. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sárgabarack rotyog hatalmas, csillogó rézüstben, a kémlelőablakon át látható, amint lubickol a forró vízben a gyümölcsvelő, illata betölti a látvány-pálinkafőzde minden helyiségét. A zamárdi Zimek Manufaktúra turistákat is vonzó miniüzemében kóstolunk, amely az első volt a Balaton partján. A cég nem óriásvállalkozás, ám az elmúlt három évben 220 éremmel tért haza az országos és nemzetközi megméretésekről. Sikereik oka, hogy a piacon található legmodernebb pálinkafőző berendezést használják, emellett folyamatosan bővítik kínálatukat, évente öt új ízzel kísérleteznek (igaz, elképzelhető, hogy ezek közül egy sem kerül a piacra).
A Zimek eredménye jól példázza a honi pálinkakészítés és -fogyasztás fejlődését; ma már számos cég kínálja prémium termékeit, noha egy-egy új manufaktúra megnyitásához legalább ötvenmillió forint szükséges.
– Az agrár-, az egészségügyi és a gazdasági tárca együttes, 2002-ben kibocsátott pálinkarendelete különválasztotta a pálinkát a nem pálinkától, és ezt követően a főzdék is felfigyeltek arra, hogy van értelme minőséget előállítani – jelöli meg a pálinkafogyasztás hazai reneszánszának egyik okát Szicsek János, a Magyar Pálinka Háza (MPH) vezetője, a Szicsek Pálinkafőzde ügyvezetője.
– Hogy olyan népszerű itallá vált a pálinka, amint az napjainkban tapasztalható, azt magunknak köszönhetjük; az idő tájt velünk együtt akadt néhány cég, mely azzal az ideával vágott neki a pálinkakészítésének, hogy minőséget állít elő – idézi fel a kezdeteket Marjai Miklós, a Panyolai Szilvórium Kft. ügyvezetője. – Akadt kéttucatnyi ember, aki úgy gondolta: ebből a nemzeti kincsből prémiumárut is lehet készíteni. Akkor dőlt el, hogy kihozható a pálinka a vasúti restiből a polgárok asztalára – emlékszik a napjainkban tapasztalható pálinkakultusz kialakulásának kezdetére Piros László, a Magyar Pálinka Lovagrend nagymestere. A „pálinkaforradalom” olyan települések nevét ismertette meg még jobban a közvéleménnyel, mint Érpatak, Újfehértó, Panyola, Boldogkőváralja, Györköny, Tiszaföldvár, Tarpa vagy Sióagárd.
A kicsik lenyomták a nagyokat
A hatvanas évektől kezdve a szocialista piacra termelő likőrgyárak gyenge minőségben állítottak elő nagy mennyiséget, a piacon nem volt elérhető minőségi gyümölcspálinka. – Korábban minden pancsot pálinkának neveztek, a rendelet azonban rögzítette, mit nevezhetünk pálinkának, s ez nagyon jótékony hatással volt a minőségi pálinka fejlődésére – fogalmaz Kovács Tamás is, a Zimek Manufaktúra értékesítési igazgatója. Hasonlóképp látja Csernyák László, a Tarpa Manufaktúra Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója, aki úgy véli: az elmúlt negyven évben pálinka név alatt hozzászoktattak bennünket az alkohol, desztillált víz, aroma keverékéhez és a házi főzésű „kerítésszaggatókhoz”, amelyek a mai minőségi pálinkákkal össze sem vethetők. A pálinkafőzők úgy tartják: sokat segített az ágazatnak a pálinka név levédése is, melynek következtében csak Magyarország használhatja ezt az elnevezést. Szerintük hazánk büszke lehet a pálinkánkra, ahogy a franciák a konyakra vagy a csehek a borovicskára.
2002-ben azonban a honi likőripar, mely nehézkesen strukturálta át gondolkodását, konkurenciát kapott: új piaci szereplők léptek a helyükre. Egyedi, magyar EU-s termékké tették a magyar pálinkát; hungaricum lett a szatmári szilva-, a gönci, a kecskeméti barack- és a szabolcsi almapálinka. A whisky- és a tequiladivat kifutott, helyébe egy új, a pálinkatrend lépett. Az elmúlt hat év sikertörténete még a pálinka-lovagrend tagjai is meglepte: ez idő alatt kétszeresére nőtt a pálinka értékesítése, miközben egy literrel kevesebb égetett szeszes italt fogyasztanak a magyarok.
A hazai főzdék hadat üzentek a névtelen vodkáknak és szeszes italoknak, ám technológiai reform nélkül a változás nem következhetett volna be. Ahogy Kovács Tamás fogalmaz, minden lánc csak annyira erős, mint annak leggyengébb láncszeme: ma már nem a hullott, rothadó, hibás, hanem kiváló minőségű asztali gyümölcsből készülnek a főzetek, melynek következtében tiszta gyümölcsíz és illat jellemez egy-egy terméket. Így fordulhat elő, hogy manapság már az összes eladott alkohol 25-27 százalékát teszi ki a pálinkaértékesítés.
A „valódi” pálinka előállítási költsége ugyan magasabb, mint a szeszes italoké, ám a minősége nagyságrendekkel jobb.
Sógoroktól ellesett technológia
– Folyamatosan fejlődik a szakma: Ausztriában – ahol nem nevezhetik pálinkának, csak snapsznak a gyümölcspárlataikat – régóta magas színvonalon művelik a főzést, a sógoroktól sokat tanultak a magyar szakemberek, akik közé egyre több magasan kvalifikált fiatal érkezik a honi felsőoktatási intézményekből is – magyarázza a hazai pálinkakultusz terjedésének másik okát Szicsek János. Hozzáteszi: ma már legtöbbször nem az főz pálinkát, aki berendezéssel rendelkezik, hanem aki ért hozzá. Mindezek következtében óriási a javulás a pálinkák minőségében, melyre a menedzserek is felfigyeltek, és rájöttek: érdemes pénzt fektetni az ágazatba. – A fogyasztó társadalom is „kikövetelte” magának a kvalitást, emellett a média is igényt teremtett a kiváló minőségű italok iránt – jegyzi meg Szicsek János.
– A negyvenszázalékos pálinkát a hölgyek is szívesebben kóstolják, ezekben az italokban már érezhetők a kiváló minőségű magyar gyümölcs illatai, ízei, ez öszszességében kulturáltabb italfogyasztáshoz vezetett – magyarázza Kovács Tamás. – Az étterem-tulajdonosok folyamatosan azt hallották a vendégektől, hogy minőségi pálinkát szeretnének inni – teszi hozzá a nagymester. Ugyanakkor – mint Szicsek János visszaemlékszik – az éttermeket eleinte nehéz volt meggyőzni arról, hogy tartsanak pálinkát, korábban ugyanis lényegesen olcsóbban szerezték be, és megdöbbentette őket a drasztikus áremelkedés. – A legtöbbször azzal érveltek, hogy „ennyiért már whiskyt is kapok”, holott előállítása olcsóbb, mint a pálinkáé, csak a mögötte álló PR erőteljesebb – teszi hozzá Szicsek János.
Mára azonban megváltozott a helyzet: az az étterem, amelyik nem tart minőségi pálinkát, elmaradottnak számít, mi több, pálinkából több fogy, mint az összes többi röviditalból – állítja a MPH vezetője. A prémium italok célközönségének kiválasztása tudatos volt, amit bevallottan a bortermelőktől lestek el: a 25–40 éves, fiatal, értelmiségi korosztályt célozták meg, ám mint a nagymester mondja, mára mindkét irányban kiszélesedett a fogyasztók tábora. A manufaktúrák ugyanakkor azt is felismerték, hogy az úgynevezett második vonalas, a prémiumtermékeknél olcsóbb, de még mindig színvonalas italokkal tovább szélesíthető a pálinkakedvelők köre.
Sok az eszkimó, kevés a fóka?
– A gyümölccsel foglalkozó gazdák is jó partnerre lelhettek a főzdékben, amelyek biztos vásárlóknak számítanak – véli Csernyák László. Mindezt Szicsek János kiegészíti azzal: mivel a pálinkatörvény azt is előírja, hogy csak Magyarországon termelt gyümölcsből készíthető pálinkának nevezett ital, mára egy-egy gyümölcsből hiány alakult ki, és meg is drágultak. Míg két éve a málna – amely újabban az egyik legkedveltebb termék – kilogrammja 250, addig idén már 500 forint volt. A hagyományos gyümölcsök mellett folyamatosan jelennek meg új ízek is a piacon, így ma már olyan különleges pálinkákat és párlatokat is megkóstolhatnak az ínyencek, mint a vadőszibarack, a galagonya, a birs, a kökény, a szeder, illetve a mandula, a kávé, a levendula, az orgona, az erdeifenyő vagy a borsmenta.
Ahhoz, hogy a pálinka-manufaktúrák továbbra is biztosan jó alapanyaghoz juthassanak, szükséges, hogy a termelők ne vágják ki a gyümölcsfákat és bokrokat azért, mert nem éri meg vele foglalkozni.
– A mi érdekünk, hogy jövőre is biztosan legyen gyümölcs – figyelmeztet Szicsek János, aki szerint ezért a piacvezető főzdék sokszor hajlandók a piaci árnál többet is kínálni az alapanyagért.
– A gyümölcspárlatokat leginkább hazánkban lehet megízlelni, egy whisky vagy vodka szűkebb arculatú ital, míg a pálinka ahány gyümölcsből készül, annyi világ – fejti ki Csernyák László, aki szerint nemzeti italunk ezzel egy űrt tölt be az alkoholpiacon, ahol egyre nagyobb a kereslet a pálinkák iránt immár a külföldiek körében is. Ugyanakkor a tarpai szakember megjegyzi: a piac már telítődni látszik, lassan túlkínálat lesz tapasztalható. Szavait igazolja, hogy míg tavaly ötvenöt manufaktúra működött az országban, idén már nyolcvannál is több. – Az agrárium gondban van, és mindenki a pálinkapiacra szalad. Biztos, hogy ennek nem lesz jó vége – véli Marjai Miklós is. – A múlt évben négymilliárd forintot adott a tárca a feldolgozóipar fejlesztésére, ám amikor átnéztük a nyertes pályázatok listáját, megdöbbenve tapasztaltuk, hogy több mint harminc új megjelenő kapott támogatást, köztük például baromfi-feldolgozó is – osztja meg velünk megdöbbentő tapasztalatát Marjai Miklós. Az ügyvezető ehelyett a skót whiskyszövetség példáját másolná le, ahol számos üzem fog össze azért, hogy néhány brandet a piacon – egymást erősítve is – sikeressé tegyen. – Öszszefogással mi is elérhetnénk, hogy a magyar pálinka megtalálja az unióban a piacát, és méltó helyére kerüljön, jelenleg azonban üzemépítés zajlik piacépítés nélkül – szögezi le Marjai Miklós.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.