Egyensúly a tradíciók és a jelen között

Újabb öt évre kapott főigazgatói kinevezést a Szépművészeti Múzeum élére Baán László, akinek a vezetése alatt az elmúlt években jó néhány jelentős tárlatot rendeztek az épületben. A közönségsiker nem maradt el, a nemzetközi szakmai megbecsülés sem: a világ legjelentősebb múzeumainak vezetőit tömörítő Bizot-csoport meghívta tagjai közé.

P. Szabó Ernő
2009. 10. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Erjedést indított el a magyar muzeológiában a Szépművészeti példája, egyre több a nagy kiállítás, a közönségbarát tárlat más múzeumokban is. Vannak azonban bírálói is a régi-új főigazgatónak a szakemberek között, szerintük a sok látványos kiállítás miatt hátrányba került a kutatómunka.
– Az volt a szándékom, hogy a Szépművészeti Múzeumot lehetőségei szerint kiemelt helyre hozzuk fel a múzeumok nagy közösségében, beleértve ebbe a tudományos munka feltételeinek javítását s az iránta támasztott elvárások emelését is. Korábban a Szépművészeti messze lehetőségei alatt teljesített, hasonlóan sok más magyar múzeumhoz. A rendszerváltozás után kinyíltak a lehetőségek, azt tapasztalhattuk, hogy a könyvkiadás, a zene, a színházak előbb-utóbb éltek is velük, a múzeumok világa azonban nem. A nyolcvanas évek évi húszmilliós látogatószáma a kilencvenes években tízmillióra csökkent a magyar múzeumokban.
– Amikor átvette azt intézmény vezetését 2004-ben, készítettünk egy interjút. Azt mondta: a következő évre és 2006-ra is csak egy-egy kiállítás van előkészítve…
– Végül húsz kiállítást szerveztünk ebben a két évben, mert kiderült, munkatársainknak vannak kiváló ötletei, amelyek megvalósíthatók. A nagy kiállítások mellett törekedtünk szűkebb válogatásból felépülő, ínyenceknek szóló kamaratárlatok rendezésére is. A rendszerváltozás óta a Szépművészeti távol tartotta magát a magyar városoktól, noha szerintem nemzeti közgyűjteményként kötelességünk ez a munka, s 2006 óta folyamatosan jelen is vagyunk kiállításainkkal a vidéki múzeumokban. Október 9-től pedig Csíkszeredában mutatunk be kiemelkedő értékeket az egyiptomi gyűjteményünkből, először megjelenve önálló tárlattal Erdélyben. A korábbi látogatószámot megkétszereztük, 2007-ben pedig több mint háromnegyed millióan jártak a múzeumban, s akkor bekerültünk a világ ötven leglátogatottabb múzeuma közé, egy szinten a párizsi Rodin múzeummal vagy a New York-i Guggenheimmel.
– Ez nem tetszett mindegyik szakembernek. A Ludwig Múzeumban rendezett szakmai vitán éles támadásokat kapott azért, mert a látogatottságot ilyen fontosnak tartja. Mit válaszol erre a vádra?
– A múzeumok legfőbb küldetése az, hogy minél több emberhez juttassák el a bennük őrzött kincsek által közvetített tudást és élményt. Ennek kell alárendelni valamennyi múzeumi részfunkciót, a gyűjtést, a megőrzést, a tudományos feldolgozást és a bemutatást. Egyik sem uralhatja a másikat, egymást megbecsülve kell működniük. A múzeum rendeltetése szerint mindenkié.
– Könnyű a Szépművészeti főigazgatójának, korlátlanul rendelkezik anyagi forrásokkal, és másokkal szemben minden támogatást megkap a fenntartó minisztériumtól.
– Mielőtt idejöttem, hat évig voltam államtitkár a minisztériumban, a kassza kulcsa részben nálam is volt, s hat év alatt nem jött hozzám egyetlen múzeumigazgató sem, hogy fantasztikus kiállítási tervei vannak, s ehhez szeretne többlettámogatást kapni. De kevés múzeum is vállalná el ma Magyarországon azt a saját bevételi arányt, amire bennünket kötelez a minisztérium. Ez közel ötven százalék, a Louvre-nál, a londoni Tate-nél hasonló az arány, a bécsi Kunsthistorisches Museumnál csak harminc százalék. Ez pedig csak úgy megy, ha jelentős bevételt hozó kiállításokat is rendezünk, amelyekbe természetesen invesztálni is kell. Idejövetelem után öt-hatszorosára emelkedett a bevételünk, így volt lehetséges a kiállítások megrendezése mellett az elmúlt öt évben például 300 milliót fordítani műtárgyvásárlásra vagy fenntartani nemzetközi rangú művészettörténeti szakkönyvtárunkat. Vagy megrendezni azokat a különlegesen magas szakmai színvonalú s korántsem széles tömegeket vonzó kiállításokat, amilyen például a Gustave Moreau- vagy a Hodler-tárlat volt. A svájciak szerint a Szépművészetiben került a közönség elé a valaha volt legjobb Hodler-kiállítás.
– Hogyan folytatódik a következő öt évben a nagy kiállítások sorozata?
– Készen vannak a tervek egészen 2014-ig. Jövőre Gustave Klimt és a bécsi szecesszió következik, 2011-ben Cézanne-kiállítást rendezünk, ezt követően Rembrandt és a holland aranykor, 2013-ban a Caravaggio és Canaletto közötti itáliai festészet, 2014-ben pedig Toulouse-Lautrec művészete kerül a középpontba. Az a kiállításunk, amelyet most október 28-án nyitunk, összegzi az eltelt öt év törekvéseit. Botticellitől Tizianóig az itáliai reneszánsz 130 remekművét mutatjuk be Budapesten, mintegy negyven olasz és számos más jelentős külföldi gyűjteményből. Ez a tárlat öt évvel ezelőtt biztosan nem lett volna megvalósítható.
– Öt évvel ezelőtt arra sem nagyon gondolt senki, hogy hamarosan a múzeum bővítésébe is belekezdenek. Miért van erre szükség, nem elég tágas a múzeum?
– Schickedanz Albert gyönyörű épületet tervezett – a klasszicizáló múzeumépítészet utolsó nagy európai példája ez –, de sok funkcióra nem is gondolhatott 1906-ban, hiszen az akkori látogatói szokások még nem igényelték sem az éttermet, sem a gyermekfoglalkoztatót, de múzeumi boltot és előadótermet sem, sőt még az időszaki kiállításoknak sem jutott külön terem. Két föld alatti szinten több mint 7000 négyzetméterrel bővül majd a múzeum, hogy ezeknek a funkcióknak is legyen elegendő helye.
– Imponálóak a számok: mintegy négymilliárd forintba kerül a beruházás, amelynek kilencven százaléka EU-támogatás. Eleve sikerre lenne ítélve a vállalkozás, ha nem magyar körülmények között, magyar bürokrácia mellett indult volna. Máris csúsztak…
– Igen, már ősszel szerettük volna kezdeni az építkezést, de az első kapavágás tavaszra tolódik. 2011 nyarára tervezzük a nyitást, mégpedig június 8-án, a Cézanne és a múlt című tárlattal. Az a június lesz Magyarország soros EU-elnökségének az utolsó hónapja, amikor is különös hangsúlyt kaphat majd a kiállítás üzenete: Cézanne az a korszakos géniusz volt, aki átfordította az európai tradíciót a modernitásba a régi és az új párbeszéde jegyében. Uniós elnökségünk idején jókor, jó helyen válik majd nyilvánvalóvá: Budapest milyen szemmel tekint a tradíciók és a jelen Európájára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.