Feljegyzések Észak-Olaszországból

Sokak szerint a legjobb ősszel Olaszországba menni, amikor a nyári meleg már nem nehezíti az élvezetet. Legalábbis, ha a művészet kincsestárában akarunk bolyongani. Tudják ezt Itáliában is, hiszen például Parmában október 1. és 28. között rendezik a Verdi-fesztivált neves művészek közreműködésével. A csavargás színhelye ezúttal Észak-Olaszország volt, Milánó, Pavia, Parma, Mantova és a többi nevezetes város, ahol temérdek a látnivaló.

Kő András
2009. 10. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki Milánóban jár, és két hónappal korábban jelentkezik, annak megadatik, hogy láthassa a XV. századi Santa Maria delle Grazie kolostorban Leonardo da Vinci Utolsó vacsora című művét. Nem nehéz megjósolni, hogy addig fognak zarándokolni a képhez, amíg látható lesz belőle valami. Köztudott ugyanis, hogy a freskó pusztulását az okozta, hogy Leonardo a festéket teljesen kiszárított falfelületre vitte fel – ellentétben a nedves vakolattal –, és a nyirkos éghajlaton az újítás katasztrofálisnak bizonyult. Kész csoda, hogy valami megmaradt belőle. A pusztító századok és a dilettáns restaurátorok javítgatásai ellenére a kép (1497) minden nemzedéket sokkhatásként érint.
Nézem magunkat is – lehetünk húsz percig húszan, akik többszöri, elöl-hátul lezáródó ajtókon keresztül jutunk be a kolostor egykori ebédlőjébe –, és a sokkhatás ezúttal is érezhető.
A kép előtt körülbelül tíz méterre, majd oldalt a falhoz simulva fa mellvéd húzódik. Az elülső mellvédtől hasonló távolságra két fémpadot helyeztek el. Amikor belépünk a terembe, a padoknál legyökerezik a lábunk. Eltelik néhány perc, amíg egyikünk felbátorodik, és előremegy a mellvédig, hogy közelebbről szemlélhesse a remekművet, aztán már a többiek is ugyanígy cselekszenek.
E. H. Gombrich híres művészettörténeti könyvében felveti, hogy vajon a szerzetesekre hogyan hatott a festmény, amikor a kolostor ebédlőjében leleplezték. Az ő asztaluk mellett a falon egy másik terített asztal, amelynél Krisztus ül tanítványaival. Mennyire módosult a régebbi utolsó vacsorákhoz szokott képzelet? Én teszem hozzá: el tudtak-e a szerzetesek aludni? És mi pedig – annyi évszázad viharai után – mit viszünk magunkkal az élményből? Néha pihenhetne a történelem. A művészet soha!

A hatalom rabul ejtheti az embert. Itáliában a művészet nemkülönben. De milyen különbség van a kettő között! Az egyik gerincet törhet, a másik gerincet egyenesít.

A híres milánói dóm „egy Isten csontváza” – ahogy általában a gótikus katedrálisokat Lucian Blaga román író és költő, kimagasló kultúrember nevezte –, 1386-tól hatszáz évig épült. Körülbelül annyi ideig, ameddig a klasszikus maja kultúra kibontakozott a IV.-től a IX. századig. Az építkezéshez a tartomány legszebb és legértékesebb márványát használták fel. A rózsás árnyalatú, szürkéskék erezetű Candoglia- márvány a Lago Maggiore melletti bányákból származott. A tömböket szállító uszályok a büszke A. U. F. feliratot viselték, ami az Ad Usum Fabricae rövidítése, s azt jelezte, hogy a tiszteletre méltó építkezés a végcél, s így a rakomány vámmentes. (Feltételezhetően innen származik az „a ufo”, azaz „ingyen” olasz kifejezés.) Az olasz dómokban nem kell belépődíjat fizetni. Az áhítat és az ima a teremtés, élet és halál legtágabb dimenziója. És Itáliában vámmentes is.

Milánó előtt a longobárdok első történelmi fővárosa Pavia volt, ma álmos, vörös téglás egyetemi városnak tetszik. Legfőbb látványossága a Certosa di Pavia kolostor tíz kilométerre északra. Az egykori karthauzi kolostorhoz tartozó XV. századi templom a reneszánszba hajló kései gótikus építészet csúcsteljesítményeinek egyike. A káprázatos hatású márványhomlokzat szobrai és domborművei ó- és újtestamentumi jeleneteket ábrázolnak.
A legalsó domborműves fríz játszi könnyedséggel elérhető, éppen ezért a kisméretű alakok legtöbbjének a feje hiányzik. Letörték, ellopták, hazavitték. Mások rovására ily módon cselekedni banditizmus és kannibalizmus.

Parma a gyönyörű festmények, a nagyszerű szobrok, a szép középkori épületek tárháza. Templomaiban, de különösen a dóm mellett lévő ötemeletes, nyolcszögletű, középkori (1190–1260) veronai márványból készült árkádjai alatt elnémul a szó. Lehajtott fejjel közlekedő magyar embertársainknak kötelezően ebbe a városba kellene jönniük, hogy mindig felfelé tartsák a fejüket. De legalábbis úgy, ahogy Kosztolányi javasolja: „Kicsit lehajtani a fejet, de a szívet azt föl, föl, barátaim.”

Verdi városában, Parmában áll Olaszország egyik leghíresebb operaháza. Ha a polgárok sötét öltönyben vagy hosszú, fekete szoknyában az előadásra sietnek, biciklire pattannak, és úgy érkeznek az épülethez. A városban tilos az autós közlekedés, Parma határában a kocsit le kell állítani. Bátor és helyes intézkedés. Ne csodálkozzunk: több mint kétezer év telt el azóta, hogy a forgalom zsúfoltsága arra késztette Julius Caesart, hogy a nappali órákra minden kerekes járművet kitiltson Rómából – és a helyzet némileg rosszabbodott Kr. e. 46 óta. Lám, mennyi jót tehetne az ember, ha volna rá ideje.

Mantovában, a XVIII. századi Teatro Accademico Bibiena a színpadi mesevilágot varázsolja elénk. Mozart apja, Leopold azt mondta, hogy ilyen szépet nem látott soha. Mindenkinek van egy nagy pillanata az életben. A színháznak is.
(Folytatjuk)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.