Legyen közügy a magyar dizájn!

Szakmai konferencián vitatta meg a hét végén az Első Magyar Divattervezők Szövetsége meghívott vendégeivel a honi divatszakma kihívásait, sajátos igényeit, kitörési lehetőségeit. Annak ellenére, hogy sokak szerint a magyar dizájn a saját hazájában nem kap megfelelő figyelmet, tény, hogy a tavalyi designhetet hatvanezren látogatták.

Makrai Sonja
2009. 10. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három éve jött létre az Első Magyar Divattervezők Szövetsége, amelynek olyan szakemberek tagjai, mint S. Hegyi Lucia, Németh Anikó, Király Tamás, Léber Barbara. A szövetség a designhét első hétvégéjén az Iparművészeti Múzeumban tartotta meg a „Budapest Couture” című szakmai konferenciával egybekötött bemutatóját.
A szövetség által kezdeményezett vitán a jelenlévők elsősorban arra keresték a választ, hogy milyen módon lehet a szakma alulreprezentáltságán változtatni, hogyan kerülhetne be a magyar divat a nemzetközi körforgásba. Németh Anikó hangsúlyozta, hogy a divat jól kommunikálható terület, amelynek fontos szerepet kellene szánni az országimázs kialakításában. A Budapest Couture rendezvénysorozat célja, hogy bemutassa a hazai divatszakma sokrétűségét. A vitán felszólat Náray Tamás divattervező, aki minden probléma gyökerét abban látja, hogy az érzelmek vezérelnek mindenkit, pedig a divatot csak üzleti oldalról lehet megközelíteni. Náray szerint a divattervezőnek ahhoz, hogy a piacot kiszolgálja, a rajzasztalnál kell maradnia, a piacszegmentálás az erre szakosodott marketing menedzsment feladata.
A designhét, amely idén kapcsolódik az Európai Unió által meghirdetett kreativitás és innováció évéhez, átfogó kiállítással vette kezdetét. Ideiglenes használatbavételi engedéllyel foglalhatta el a volt buszpályaudvar épületét a Versenyben – Magyar design a világpiacon című mustra. Pohárnok Mihály a megnyitón elmondta, hogy a kiállítás célja felhívni a figyelmet arra, hogy a magyar dizájnban megjelenő kreatív energiák jelentős értéket képeznek, ösztönzőleg hatnak az alkotókra és felhasználókra. A hazai tervezők tudásának hasznosításával pedig a nemzetközi piacon is versenyképessé válhat Magyarország. A válogatásban az elmúlt tíz év világsikereket is elért tervezőinek munkáit állították ki a versenyképesség égisze alatt. A hazai innováció és alkotóerő nagyságát azonban mi sem szemlélteti jobban, mint az 1975-ben megalkotott Rubik-kocka, amely a honi formatervezés alfája és ómegája is lehetne. A mustrán helyet kaptak olyan alkotók, akik valamelyik nagyvállalat részére dolgoznak, például Albert Melinda, aki a Hugo Boss, a Calvin Klein és a Mandarina Duck divatcégnek készít öltözékeket, kiegészítőket, vagy Obendorfer Dávid, aki az Officina Italiana Design berkein belül kamatoztatja itthon megszerzett tudását. De ott vannak az önálló alkotók is: az ökologikus szemléletű Mika & Heni, Co&Co, amelyek márkaarculat-tervezésre specializálták magukat.
És hogy legyen összehasonlítási alapunk, hol is tart manapság a magyar design, elég egy pillantást vetni a designterminál előtt helyet kapott, koppenhágai Index Award 2007 pályázat nyerteseinek plasztikgömbökben kiállított munkáira. Magyarjaink igenis ott vannak az élvonalban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.