Szeptember elsejétől először a fővárosban, majd lényegében az egész országban felfüggesztették a közterület-felügyeletek a kerékbilincsek alkalmazását. A döntést azzal indokolták, hogy rendezetlen a „szolgáltatás” törvényi háttere, amit az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumban (IRM) – eredetileg szeptember 15-től hatályos – rendeletben orvosolnak majd. Érdeklődésünkre a tárcánál az új szabályozásról nem árultak el semmit, csak annyit közöltek, elkészítették a vonatkozó rendelet tervezetét, amely az aláírást követően, október elsején hatályba léphet.
A lapunk birtokába került IRM-tervezetből kiderül, hogy az önkormányzatok, külsős cégek által korábban szabadon meghatározott gyakorlatokat, büntetéseket országos szinten egységesítik. A szabálytalankodó járművek elszállítása – áfa nélkül – a fővárosban 13 ezer, a megyei jogú városokban kilenc- ezer, egyéb településeken pedig hatezer forintba kerül majd. A járművek „rögzítése” 6500 forint lesz – ez eddig Budapesten közel 13 ezer forint volt –, tárolása naponként kétezer, a jármű értékesítésének költsége pedig tízezer forint lesz.
A tervezet szerint „a jármű rögzítésére akkor kerülhet sor, ha az üzemben tartó vagy a jármű használója személyének megállapítás vagy egyéb – a tényállás tisztázása szempontjából lényeges és máshonnan meg nem szerezhető bizonyíték beszerzése – az üzemben tartó vagy a jármű használója és a felügyelő találkozását indokolttá teszi”. Ez szakértők szerint lényegében azt jelenti, hogy csak az objektív felelősségen kívül eső szabálysértések esetén kell kerékbilincset alkalmazni, hiszen a rendszám alapján rögzítés nélkül is megállapítható a jármű tulajdonosa vagy üzemben tartója.
Szakértők szerint a tervezet irányvonalából kiderül, hogy várhatóan újra alkalmazzák a sárga „lopós kocsikat”, amelyekkel a rendőrök és már a közterület-felügyelők is elszállíthatják majd a szabálytalankodó járműveket.
Emlékezetes: a kerékbilincselések felfüggesztéséhez, illetve a gyakorlat rendezéséhez számos botrányon keresztül vezetett az út. Farkas Kálmán, a terézvárosi közterület-felügyelet főnöke már előzetes letartóztatásban van; őt azután fogták el, hogy kenőpénzt vett át azért, hogy több kerékbilincset tegyenek fel, így növelve a Centrum Parkoló Kft. bevételét. Az ügynek van gyanúsítottja a Centrum Kft.-ben is. Nemrég egy terézvárosi közterület-felügyelőt is meggyanúsított az ügyészség a kerékbilincselési ügyben, ő beismerő vallomást tett, így nem vették őrizetbe, szabadlábon védekezhet. Ezután lapunk számolt be arról, hogy augusztusban a lehető legtöbb kerékbilincs feltételére és az ezzel járó pluszbírság behajtására utasította munkatársait az Fővárosi Közterület-felügyelet. Mindez ellentétben áll a közterület-felügyeletről szóló törvénnyel, amely kimondja, hogy a szabálysértések esetén a lehető legkisebb hátránynyal járó szankciót kell alkalmazni.
Alexandra Szentkiralyi: We Will Fight the Battles Against Ideologically Driven City Leadership!
