Októbertől újra jönnek a bilincselők?

A tervek szerint október elsején lép hatályba az a rendelet, amelyben a jelenleg felfüggesztett kerékbilincselési gyakorlatot szabályozzák. A lapunk birtokába került tervezet szerint egységesítik a járművek elszállítási, illetve bilincselési költségeit.

Bákonyi Ádám
2009. 10. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeptember elsejétől először a fővárosban, majd lényegében az egész országban felfüggesztették a közterület-felügyeletek a kerékbilincsek alkalmazását. A döntést azzal indokolták, hogy rendezetlen a „szolgáltatás” törvényi háttere, amit az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumban (IRM) – eredetileg szeptember 15-től hatályos – rendeletben orvosolnak majd. Érdeklődésünkre a tárcánál az új szabályozásról nem árultak el semmit, csak annyit közöltek, elkészítették a vonatkozó rendelet tervezetét, amely az aláírást követően, október elsején hatályba léphet.
A lapunk birtokába került IRM-tervezetből kiderül, hogy az önkormányzatok, külsős cégek által korábban szabadon meghatározott gyakorlatokat, büntetéseket országos szinten egységesítik. A szabálytalankodó járművek elszállítása – áfa nélkül – a fővárosban 13 ezer, a megyei jogú városokban kilenc- ezer, egyéb településeken pedig hatezer forintba kerül majd. A járművek „rögzítése” 6500 forint lesz – ez eddig Budapesten közel 13 ezer forint volt –, tárolása naponként kétezer, a jármű értékesítésének költsége pedig tízezer forint lesz.
A tervezet szerint „a jármű rögzítésére akkor kerülhet sor, ha az üzemben tartó vagy a jármű használója személyének megállapítás vagy egyéb – a tényállás tisztázása szempontjából lényeges és máshonnan meg nem szerezhető bizonyíték beszerzése – az üzemben tartó vagy a jármű használója és a felügyelő találkozását indokolttá teszi”. Ez szakértők szerint lényegében azt jelenti, hogy csak az objektív felelősségen kívül eső szabálysértések esetén kell kerékbilincset alkalmazni, hiszen a rendszám alapján rögzítés nélkül is megállapítható a jármű tulajdonosa vagy üzemben tartója.
Szakértők szerint a tervezet irányvonalából kiderül, hogy várhatóan újra alkalmazzák a sárga „lopós kocsikat”, amelyekkel a rendőrök és már a közterület-felügyelők is elszállíthatják majd a szabálytalankodó járműveket.
Emlékezetes: a kerékbilincselések felfüggesztéséhez, illetve a gyakorlat rendezéséhez számos botrányon keresztül vezetett az út. Farkas Kálmán, a terézvárosi közterület-felügyelet főnöke már előzetes letartóztatásban van; őt azután fogták el, hogy kenőpénzt vett át azért, hogy több kerékbilincset tegyenek fel, így növelve a Centrum Parkoló Kft. bevételét. Az ügynek van gyanúsítottja a Centrum Kft.-ben is. Nemrég egy terézvárosi közterület-felügyelőt is meggyanúsított az ügyészség a kerékbilincselési ügyben, ő beismerő vallomást tett, így nem vették őrizetbe, szabadlábon védekezhet. Ezután lapunk számolt be arról, hogy augusztusban a lehető legtöbb kerékbilincs feltételére és az ezzel járó pluszbírság behajtására utasította munkatársait az Fővárosi Közterület-felügyelet. Mindez ellentétben áll a közterület-felügyeletről szóló törvénnyel, amely kimondja, hogy a szabálysértések esetén a lehető legkisebb hátránynyal járó szankciót kell alkalmazni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.