Tisztelet a vándoroknak

P. Szabó Ernő
2009. 10. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lepukkadt vasmű és szakadt, szocreál lakótelepek – a köztudatban ma is ez él Dunaújvárosról, noha a vasművek új tulajdonosa állítólag sokmilliárdos nyereséget könyvelhetett el a legutolsó években. Így van-e vagy nem, azt legfeljebb az adóhivatal szakemberei kontrollálhatják. Ha azon mérjük a változásokat, hogy gazdagodott-e az ezredforduló utáni években a dunaújvárosi szoborpark, akkor úgy érezzük, semmi nem változott, mert új szobor nem került a város tereire, sem pedig a Duna-parti szoborparkba a már meglévő mintegy hatvan alkotás mellé. Ez pedig nagy kár. A szoborpark ugyanis egyedülálló szépségű, értékű része a városnak. A sétányról, a Duna fölötti magasból messze ellátni az Alföldre, a kortárs magyar és külföldi szobrászok kiváló alkotásai közül. Kár, hogy nem gazdagodik tovább ez az együttes, azaz kár, hogy nem kapnak támogatást munkájukhoz a művészek a vasműtől. Merthogy több mint negyedszázadon át kaptak, s nem is véletlenül, hiszen a művek anyaga, a létrehozás technikája, technológiája szorosan kötődött a vas nagyipari megmunkálásához, ha úgy tetszik, sajátos ipari esztétika törvényei szerint készültek az alkotások, hirdetve (politikai berendezkedéstől függetlenül) a nagyüzem, a fejlett technológia és a jelen idő elválaszthatatlanságát, olykor pedig azokra a drámákra, ellentmondásokra is rámutatva, amelyek a nagyipar kelet-európai sorsát jellemezték. És nemcsak Dunaújvárosban, hanem az ország jó néhány más városában is, ahol az ipar és a művészet egymásra talált, ahol szimpóziumok, alkotótelepek sorát rendezték meg a fémmel, fával, műanyaggal, kerámiával foglalkozó alkotók. Hogy hányan, hány helyen, annak összefoglalásához komoly tanulmánykötetre lenne szükség, vagy nagyszabású kiállításra. Dunaújvárosban, a Munkás Művelődési Központban látható is most (október 20-ig) egy tárlat, amely a ház és a Magyar Szobrász Társaság együttműködésének, de elsősorban Ézsiás István szobrászművész kitartó szervezőmunkájának köszönhetően jött létre, s amely sokféle válfaját mutatja be az iparhoz, ipari anyagokhoz kötődő kortárs szobrászatnak. Art-industriel-futu-ro 2009 a kiállítás címe, ami egyszerre beszél művészetről, iparról, jövőről és jelenről. Van egy mű a tárlaton, Nemes Ferenc alkotása, amelyik a Hódolat a vándor legénynek címet viseli, s amelyen egy tömbbe bevert szögeket látunk, ahogyan régen az utcaszegleten fölállított törzsekbe vert szögekkel jelezték a legények, hogy erre is jártak. Hírlik, mindenütt megvendégelték őket, ellátták útjuk újabb szakaszára is, hisz tudták, közös kincsünk lesz az a tudás, amelyet így szereznek.
A kortárs művészetnek igen jót tenne, ha ismernék e szokást a jelen számba jöhető mecénásai is. Akkor tovább bővülnének a szoborparkok, talán újak is születnének, s a kiállítások nem a múlt idő, de a jelen, sőt a jövő nagyszerű elképzeléseiről adhatnának számot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.