Több kép, kevesebb vér

A Budapesten 32. alkalommal megnyílt World Press Photo leginkább azt bizonyítja, hogy a dokumentarista fotográfia él, virul, és mindannyiunkba új életet lehel ezzel a kiállítással – véli Mary Anne Golon, a képeket válogató zsűri elnöke. Több mint ötezer fotós majdnem százezer képéből szűk kétszáz került be a legjobbak közé; minden szempontból rekordmennyiség. Ha az összhatás nem is felemelő, legalább kevesebb a vér. A múlt év szűk keresztmetszete október 25-ig tekinthető meg a Millenáris Fogadóban.

Klementisz Réka
2009. 10. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint kétmillió ember megy el minden évben a világ ötven országában, hogy a sajtófotográfia legrangosabb kiállításán a parfümszagú tömegben hömpölyögve egy-egy kép előtt elmerengjen, talán kicsit hosszabb ideig, mint a híradók rémképei előtt szokás két villámgyors továbbkapcsolás között. Senki nem szereti ugyanis, ha a borzalom túl sokáig időzik a nappalijában. Inkább elmegy, megnézi, aztán rolót rá, hazamegy. Van az egészben valami végletesen abszurd, ahogy a globális világfalu lassan hétmilliárd polgárának ezreléknyi elitje képeket nézve hüledezik, borzong, csodálkozik a dolgok folyásán; mintha mi (ha kispadon is, de igen, a világ elit népességéhez tartozók) és a hírképekről ránk meredő hondurasi szexrabszolgák, a rituálisan kínzott tanzániai albínók, az egymást gyilkoló kenyai törzsek nem is egy világ volnánk. A hatás zsibbasztó, szinte feldolgozhatatlan, s persze felveti, hogy a hírképek zsűrizett válogatása vajon hitelesen reprezentálja-e a jelen valóságát. A kérdés messzire vezet, az élmény viszont állandó: szédület. Még akkor is így van ez, ha egyébként akadnak futó mosolyra elegendő portrék, lélegzetelállító természetképek, és alapvetően egyet lehet érteni a kiállítás szervezője, Révész Tamás fotográfus összegzésével is: az idén a korábbiakhoz képest valóban kevesebb brutalitás jelenik meg a képeken. Még rémlik a 2008-as kiállításról Gárdi Balázs világot bejárt portréja a sebesült fiát karjában tartó afgán férfiról, háttérben az orvossal. Mintha El Greco festette volna. Felvillan egy másik látkép is: kattintás a Benazir Bhutto elleni öngyilkos merénylet robbanása után. Aztán az afgán bunkernek dőlő amerikai katona a tavalyi év sajtófotóján. Háború és vér. Afgánul beszélő háborús dráma, 2008. (A tavalyi három magyar díjjal szemben idén pusztán egyetlen hazai vonatkozás fedezhető fel a képeken: egy holland fotográfus megörökítette, amint két komáromi honfitársunk a magyar válogatott retromelegítőjében az auschwitzi emlékhelyen kamerázik.)
Az idei év sajtófotója mintha egy amerikai thrillerből kivágott jelenet lenne. 2008 márciusa, Cleveland. Robert Cole, a Cuyahoga megyei rendőrség detektívje behatol egy házba, miután a jelzáloggal terhelt ingatlant elkobzásra ítélték, és a tulajdonosokat kilakoltatták – áll a kép alatt. Ha hozzáteszem a bedeszkázott ajtajú clevelandi házak, a bebugyolálva nyomorgó Sao Paoló-i hajléktalanok képét, végképp nem kell magyarázat. Háború vér nélkül. Folyamatos jelen. Közelebb vagyunk a témához, mint Capa a milicistához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.