Versekkel bíbelődni

A Magyar Színház évadnyitó társulati ülésén adták át az Ivánka Csaba-díjat, amelyet idén Őze Áron színművésznek ítélt oda a szakmai grémium. Őze Áron azt vallja, a színészkollégák elismerése jelenti számára a legtöbbet. A művésszel rendezésről, költészetről és a tanításról beszélgettünk.

Makrai Sonja
2009. 10. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ivánka Csaba a közeli kollégája volt, több darabban dolgoztak együtt. Ennek fényében mit jelent önnek ez a díj?
– Ivánka Csaba az életem várszínházi időszakát jelenti, ami akkor még a Nemzeti Színház stúdiója volt. Csabáról egy nagyon furcsa, de hiteles kép maradt meg bennem. Nagyon sok énje volt: a bölcsesség, a lazaság és a töretlen lelki tartás egyszerre jellemezte. Tisztán rendezett, nyugodt és bölcs pedagógiával kezelte a színészeket. Egy sziget volt, saját idővel, saját ritmussal, olyan önálló világot teremtett, amiben nagyon jó volt tartózkodni. Nekem külön megtiszteltetés, hogy a kuratórium tagjai, többek között Csomós Mari, Papp Zoltán, Bartos Zsóka idén engem választottak erre a díjra. Kubik Anna a köszöntő beszéde után a fülembe súgta: maradjak olyan, amilyen vagyok. Ebben az életben, ahol annyi kísértés éri az embert, nem könnyű. Talán e mondat azt jelenti: eddig sikerült.
– A színészet mellett a rendezés is egyre nagyobb teret kap az életében. Hogyan döntötte el, hogy kipróbálja, milyen a másik oldalon állni?
– A rendezés a tanításból következett. A Pesti Magyar Színakadémián minden végzős osztálynak egész estés darabot kell a színpadra állítani. Több ilyen előadást rendeztem én magam is, aztán egyszer csak jöttek sorra a felkérések. Győrben rendeztem Pozsgai Zsolt Razzia című darabját, tavaly a Macskajátékot csináltam, amit októbertől Sopronban játszanak majd. Most pedig a Magyar Színház igazgatója, Iglódi István rám bízta a társulat első nagyszínpadi bemutatóját.
– Rostand Cyranóját rendezi a Magyar Színházban. Milyen előadást láthatunk novemberben?
– Nálam Cyrano és Roxane az idősebb generációhoz tartozik. Ahhoz a korosztályhoz, akik még merték vállalni a szerelem mélységét, a csalódásokat. A főszerepeket Cserna Antal és Tóth Éva alakítja. A Cyrano nagy megmérettetés nekem, eddig a társulatban mindenki színészi minőségben ismert meg. Ami a darabot illeti: Rostand drámájának szövegét erősen meghúztuk, leporoltuk a romantikus részeket, lefaragtuk a barokkos mondanivalót. Egy teljesen más Cyranóval lehet majd novemberben találkozni, a művet a mai kor ritmusához szeretnénk közelíteni. Ám Rostand költészetéhez, a versekkel való játékához ragaszkodunk.
– Azok közé a színészek közé tartozik, akiknek a költészet egyfajta alapvetés.
– A líra megismertetése a közönséggel a színészek feladata. Én mindig is szerettem versekkel bíbelődni. A poémákban rengeteg játék, modernség van. Nem hisszük el, de sok klasszikus vers a mának is szól. Engem talán olyan színészként kezelnek, aki megpróbál valamit kezdeni a versekkel. Egyszer március 15-én felkértek, szavaljam el a Nemzeti dalt, ami mára szinte közhellyé vált. Ott a fellépésen minden egyes mondatot megkérdőjeleztem; a néző azt hallotta, amit ismert, de nem úgy, ahogy megszokta. Így újra igazzá, izgalmassá vált a költemény. Utána odajött egy tanítónő, és azt mondta: ezeket a kérdéseket mindenkinek fel kéne tennie.
– Mély barátság fűzte Szakácsi Sándorhoz. Csengey Dénes A cella című, Villonról szóló monodrámáját neki rendezte meg. A próbafelvételekkel gondoskodott a méltó utóéletéről is. Hogyan?
– A Cella kemény játék volt, embert próbáló, hátborzongató és csodálatos. Felvettük a főpróbát Szakácsi Sándor beleegyezésével, aki akkor már nagyon beteg volt. A halála után a bátyámmal ezt a felvételt megvágtuk, és ebből készítettünk egy filmet, ami talán Szakácsi Sándor búcsúja is. Az Urániában többször vetítették. Jó volna, ha még többen láthatnák.
– Zsolnay Vilmost alakítja A föld szeretője című játékfilmben, amelyet Pozsgai Zsolt írt és rendezett. Milyen volt a nagyiparos keramikusművész bőrébe bújni?
– A föld szeretője olyan típusú alkotás, amelyre nagyon vágynak most a nézők. Klasszikus, bátor életrajzi film, amely meri használni a közeli képeket. Színészcentrikus mozi, amelyben a lényeg az emberi játék. Nekem ebben a munkában a legizgalmasabb az volt, hogy fiataltól egészen az aggastyánkorig kellett eljátszanom egy figurát.
– A Pesti Magyar Művészakadémián 2002 óta tanít. Milyennek látja a felnövekvő színészgenerációt?
– Tanárként az első dolgom és az én felelősségem, hogy eldöntsem, az ide bekerülő fiataloknak tényleg színésznek kell-e állniuk. Ha érzem a diákokban az erőt, akkor segítem őket, átadom a tapasztalataimat. A mai generációnál megtalálni ezt a magot nagyon nehéz, sokszor a három év alatt lehetetlen. A színészeknek „önmagukból kell adniuk”. A mostani fiataloknál ez nem így működik: ők általában csak elvárásokat támasztanak. Alapfogalmakat kell tisztázni a diákokkal: mit akarok az életben, hogyan látom magam színészként? Ezt a gondolkodásmódot egyre nehezebb megtanítani. Magukat nem tudják megfogalmazni, hanem tőlünk, tőlem várják a választ ezekre a kérdésekre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.