Elmúlt a nyár, és vele együtt eltűnt a víz a Rajnából, s ezzel kritikus helyzetbe került Európa egyik legjelentősebb víziközlekedési útvonala. A folyó, amely a múltban, az olvadás megindulásával sokkal inkább súlyos károkat okozó árvizeivel sújtotta a medrét kísérő települések lakosságát, most olyan, mintha kiszáradt volna. A belvízi hajózás egyik legnagyobb forgalmát lebonyolító duisburgi kikötő nyomasztóan csendes. Sok vízi jármű vesztegel a dokkokban, vezetőjük ugyanis nem meri elhagyni a biztonságos környezetet, attól tartva, hogy megfeneklik a jelenleg maximálisan 2,15 méter mély, keskeny hajózási úton. A bátrabbak legfeljebb fele rakománnyal vállalják a rizikót. A kapitányoknak maguknak kell dönteniük, hajlandók-e útnak indulni a 2,1 és 2,2 méter közötti süllyedésű teherhajókkal. Hivatalos előírás erre nincs. „Mindenki maga határozza el, indul-e, vagy sem” – hangoztatja a vízi rendőrség vezetője, és utal arra, hogy a kényszerű tétlenség miatt a hajók üzemeltetői máris jelentős anyagi károkat könyveltek el. A kiöntött Rajnához már régen hozzászokott Köln árvízvédelmi hivatala, ezúttal azonban a vízállás minimális helyzetéről számolt be. A vízállás tegnap 1,25 méterre süllyedt a városnál, a környéken üzemelő csónakházak száraz lábbal elérhetők. A szakértők a nyári szárazsággal magyarázzák a helyzetet. „Öt hét alatt egyetlen alkalommal sem esett jelentős mennyiségű csapadék” – mondja az árvízvédelmi központ vezetője.
A meteorológusok nem ígérnek gyors változást, segítségről csak tartós és kiadós esőzés jelentene. Mindaddig a folyó árterülete kiszáradt sivatagi mederre emlékeztet.
Bajnai Gordon cége bevétel nélkül is hatalmasat kaszált
