Guppi, avagy a megalázottak segélykiáltása

A nagy sikerű fiatal orosz író, Vaszilij Szigarjev drámáját, a Guppit egy hete mutatták be az Aranytízben. A művet Szikora János állította színpadra.

Pethő Tibor
2009. 12. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tucatáru, igénytelensége miatt kezdő akvaristáknak ajánlott hal a koszos csatornában is megélő guppi. A halnevet adta tragikus hangvételű, melankóliával s egyúttal iróniával átszőtt darabja címének a fiatal, harmincas éveiben járó orosz drámaíró, Vaszilij Szigarjev, akinek Gyurma című drámáját néhány évvel ezelőtt már láthatta a közönség a Bárka Színházban.
Guppinak, kevésbé finoman szólva csatornatölteléknek nevezi feleségét az asszony által istenített, őt tudatlanságban, kényszerűen primitív körülmények között tartó s tőle gátlástalan eszközökkel szabadulni kívánó Lonya. A vidéken megejtett lány története a férj által kényszerházasságként megélt közös életen, kislányuk halálán át vezet a darab jelenéhez: Lonya szabadulni akar a megvetett, szolgasorban tartott, rendszeresen bántalmazott, Guppinak gúnyolt Tamarától, feltehetőleg új kapcsolatba akar belevágni, s ehhez kell neki a lakás. A provokátor szerepét némi zsarolásra vállaló munkahelyi beosztott, Pása, azonban végül együtt akar maradni az asszonnyal, ami viszont könnyen megakadályozhatná Tamara akadálymentesített kiebrudalását. A finom lelki fordulatokat, a párbeszédek csavarintásával, némi pszichológiai játékkal, találó pontossággal érzékelteti Szigarjov. A mű felolvasó-színházi formában már szerepelt az idei POSZT-on, Kiss Csaba rendezésében Scherer Péter, Györgyi Anna és Csuja Imre kiváló közreműködésével. A mostani, Szikora-féle adaptációban is hasonló jó színvonalon játszik Pokorny Lia (Guppi) és Balikó Tamás (Lonya). Balikó megjelenése a második részben felpörgeti a kissé leült eseménysort, az állati és aljas férj egyéniségét kiválóan érzékelteti, s a végkifejletig szinte a hátán viszi az előadást. Vidákovics Szláven Pásája vérszegény és külsődleges, mintha némi kényszerrel játszaná szerepét.
Óhatatlanul is az az érzése a nézőnek, hogy az alkotó mintha Thomas Mann Trisztánjának szellemét szívta volna magába, s ennek nyomán adta volna vissza a rendszerváltozás utáni zavaros környezetet sok váratlannak ható fordulattal, sunyi háttéralkuval. A törékeny, halálra szánt nőt mindkét esetben megöli a betegség, a kicsattanóan egészséges porosz, illetve a kegyelmet szintén nem ismerő, napjait véglény módjára eltöltő orosz férjjel való közösség. Ugyanakkor Kiss Csabánál jobban hallható a segélykiáltás, amelynek hatására a legvadabb férfi is képes lesz felfogni pillanatokra valamit a józan feminizmus igazságából. Szikora adaptációjának szintén van ereje, ám a női tragédia kevésbé taglózza le a nézőt. Ez nem kis részben annak köszönhető, hogy a rendezés Lonya primitívségét butasággá transzformálja, s ezzel nemcsak a címszereplőt értékeli le, hanem a problémát is mellékessé teszi.
(Vaszilij Szigarjov: Guppi. Aranytíz Művelődési Központ. Rendező: Szikora János.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.