Aczél szelleme a Műcsarnokban

Más hangok, más szobák címmel látható kiállítás a Balázs Béla Stúdió ötvenéves fennállásáról a Műcsarnokban. A Nevelésügyi sorozat alkotói szerint a tárlat tendenciózusan hazug.

Tölgyesi Gábor
2010. 01. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy monitorfal fogadja a Műcsarnok első termében a betérőt. Filmek hang és magyarázat nélkül. A következő teremben két oszlop monitorokkal. Az egyik Erdély Miklós Verziójával az experimentális, a másik a dokumentarista törekvéseket mutatja. Utóbbi irányzatból alig látható valami a kiállításon, mintha a Balázs Béla Stúdió (BBS) ötven éve csupán a formai kísérletezésekről szólt volna. Aczél György kultúrpolitikája, a tiltás, tűrés, támogatás kategóriája rajzolódik ki a figyelmes szemlélő előtt. Jellemző, ahogy a dokumentarista oszlopnál látható filmet, Szalai Györgyi és Vitézy László Leleplezését tálalja a kiállítás. A műről semmi, negatív főhőséről, Radó Károly szobrászművészről annál több. Megtudhatjuk róla, már kétszer is kiállított a Műcsarnokban. Mintha a BBS 1972–1980 közötti időszaka ki lenne radírozva innen.
A Nevelésügyi sorozat öt alkotójával sokáig kerestünk helyszínt egy közös fotóhoz. Végül maradt Sára Sándor világa. Dárday István, Mihályfy László, Szalai Györgyi, Vitézy László és Wilt Pál a hetvenes években ötrészes filmben mutatták be egy mezőkövesdi pedagóguscsalád életén keresztül az egyéni boldogulás buktatóit. És azon túl egy hazug rendszert, amely, úgy tűnik, tovább kísért. – Ez egy vidéki művelődési ház színvonalát sem éri el – volt Wilt Pál első reakciója a tárlatról.
– Minősíthetetlen – tette hozzá Mihályfy László. Végül az alkotók leültek, hogy összefoglalják benyomásaikat a kiállításról.
– A ’68-as események, a rendszer átmeneti megingása arra vezette a fiatal művészeket, hogy a szocializmusról alkotott képeket, ünnepi beszédeket, gondolatokat és kényszereket összevessék a valóság nyomorúságával. Erre szerveződtünk mi is, már a főiskolán. És döbbenten látjuk, hogy az ötvenéves BBS kiállításán a dokumentarista irányzat alig kapott helyet – mondta el Dárday István. – Filmjeinkből kiderül, milyen volt valójában a szocializmus, de ezt most a mai fiatal nemzedék előtt ugyanúgy letagadják. Klubvetítéseken, úgynevezett társadalmi forgalmazásban vetíthettük a tiltott és tűrt kategóriába sorolt műveinket. Az erre a dokumentarista vonalra épülő további játékfilmek, dokuk, televíziós alkotások hihetetlen sikereket értek el, a Jutalomutazástól a Harcmodorig, a Békeidőtől a Vörös földig. Ezek itt most mind le vannak tagadva. Ráadásul a kiállításhoz megjelenő tanulmánykötet zsákutcának titulálja e műveket, amelyeknek nem volt folytatása. Zsákutca lett volna a Társulás stúdió létrejötte vagy az egész budapesti iskola?
Szalai Györgyi szerint döbbenetes, hogy ami most az országban történik, szinte tökéletes analógiája annak, ami történt a BBS-ben a hetvenes évek közepén. – E csapat nagyobbik része vezetőségi tag volt a BBS-ben, a stafétát Grunwalsky Ferenctől, a Magyar Mozgókép Közalapítvány nemrég leköszönt elnökétől és Szomjas Györgytől, a filmművészek szövetsége mostani főtitkárától vette át. Grunwalsky és Szomjas kénytelen-kelletlen adta át a vezetést. Kétéves elszámolás volt a BBS-ben, és a következő két évre tervezett pénzt előre elköltötték. Most is: lesz kormányváltás, csak épp előre elköltik a pénzt. De optimista vagyok, remélem, a párhuzam úgy is folytatódik, ahogy annak idején: a BBS „szegény korszakának” vezetősége ugyanis talált megoldást. Kétszázezer forintból készülhetett el egy film egyharmada, s ha azt a BBS alkotói befejezésre érdemesnek találták, akkor kapta meg a többi támogatást. Így készült el Tarr Béla Családi tűzfészek című, fesztiváldíjas filmje is. Érdekes, hogy pont ebben a szegény, elhallgatott időszakban készült a BBS legtöbb sikeres alkotása.
Wilt Pál szerint nem volt és azóta sincs olyan történelmi korszak, ami olyan alaposan, mélyen, sokrétűen lett volna dokumentálva filmeken, mint ahogy azt a BBS dokumentarista irányzata megtette. – Ha e filmeket vetítenék az iskolák, a diákok a mostaninál differenciáltabb képet kaphatnának a Kádár-korról. Ezt az időszakot ugyanis ma egysíkúan, zavarosan kommunikálják. A BBS-en belül az experimentális és a dokumentarista irányzat egyenértékű volt, s ebben nem csak a mi ötünk szerepe érdekes: meg kell említeni Mihályfy Sándor, Magyar Dezső, Szörényi Rezső, Csányi Miklós, Ember Judit, a Gulyás testvérek, Fehér György, Tarr Béla, továbbá Szomjas György, Ragályi Elemér és még sok más alkotó munkásságát. A két irányzat között megegyezés volt abban, hogy tarthatatlan a Kádár-kor hazugsága. A BBS egyik jelentős irányzatát nem kellően reprezentálni a kiállításon, tizenöt évet kihagyni a magyar film történetéből egyszerűen hülyeség.
– Nem hülyeség, hanem ugyanannak a hazugságnak a folytatása, mint ami akkor volt – toldotta meg Wilt Pál véleményét Vitézy László. – Tendenciózusan hazug, pontosan tudja, milyen művek sorozatát akarja kihagyni. Ez a kiállítás egy dokumentumfilmesnek kiváló sztori lenne a jelen kultúrpolitikájának bemutatására. – Mihályfy László ekként összegzett: nem öszszességében, az arányaiban félrevezető ez a tárlat. Így lehet ügyesen hazudni vizuális eszközökkel a BBS történetének értelmezésében.
A Nevelésügyi sorozat alkotói kiharcolták, hogy 22-én, pénteken délután öt órától mégis bemutathassák a sorozat első részét a Műcsarnokban, amely évtizedeken keresztül nem volt látható nyilvánosan. Ezt követően kerekasztalnál beszélgetnek Pozsgay Imrével és Gazsó Ferenccel, és tiltakozásuknak is hangot adnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.