Korszakváltás a hazai idegenforgalomban

Herkó László
2010. 03. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csökkenő turistaforgalom, fenntartási problémákkal küszködő szállodák, éttermek, kedvezőbb szabályozásért harcoló utazási irodák jellemzik ma a magyar turizmus helyzetét. A KSH a közelmúltban hozta nyilvánosságra a 2009. évi lesújtó turisztikai adatokat. A hazai turizmus világosan körvonalazódó gyenge teljesítményének oka a hivatalos verzió szerint a globális válság. A kérdés azonban ennél jóval összetettebb, hiszen már a válságot megelőzően is megjelentek azok a negatív tendenciák, amelyek ellensúlyozása, problémáinak megoldása mindmáig várat magára. Ezek nagyságrendje pedig semmivel sem kisebb a sokat emlegetett válság hatásánál.
Mindeközben idehaza csökkent az állami szerepvállalás, számos, turizmusra ható közösségi funkció, mint az oktatás, tömegközlekedés, egészségügy is visszaszorult. Erősödött a külföldi tőke térnyerése az ágazatban, különösen a légi közlekedésben vagy a szállodaiparban, és a képződő nyereség növekvő hányada vándorolt külföldre. Az állam, saját szerepét félreértve, épp a válság beköszöntével lépett vissza a turizmus piaci folyamataiba való érdemi beavatkozástól. A gazdasági változások nyertesei nem a szakmára jellemző mikro-, kis- és középvállalkozások, hanem a multinacionális cégek, külföldi pénzintézetek lettek. Végül romlottak a hitelhez jutás és a banki finanszírozás feltételei, egy sor szakmai projekt megtorpant. Jelentősen gyengült a turistafogadás feltételeinek megteremtésében kulcsszerepet játszó önkormányzatok, illetve a belföldi keresletet megtestesítő átlagos lakossági rétegek helyzete. A turizmus és vendéglátás területén működő vállalkozások növekvő hányada ellen indult fizetésképtelenségi eljárás.
Ugyanakkor a válság megjelenéséig örvendetes módon egyszerre indult mennyiségi növekedésnek és minőségi javulásnak a belföldi turizmus. Bővült a szerényebb paraméterekkel rendelkező kelet-európai beutazóforgalom. Nagy összegű
EU-s pénzeket hirdettek meg és kötöttek le látványosan, bár a kiírások csúszása, valamint az utófinanszírozás miatt a kifizetések összege ennek csak töredéke volt. Ösztönzőleg hatott továbbá a válság időszakáig a kafetéria-rendszer elemeire, valamint a falusi turizmus szolgáltatásaira nyújtott kedvezmény. Az aktivizálódó szakmai szövetségek erős lobbizása folytán az állami szabályozás egyes kérdéseiben is sikerült részeredményeket elérni.
A korszak mérlegét megvonva azonban öszszességében megállapítható, hogy a hazai turizmuspolitika kevéssé tudott profitálni az EU-csatlakozás által kínált előnyökből, hiszen éppen a befogadó EU-tizenötökkel korábban fennálló, hagyományosan jó fizetőképességű, aktív összforgalma csökkent a ciklus végére kiugró mértékben. A 2004-től kibontakozó nemzetközi turisztikai konjunktúra hatását sem tudta tartósan érvényesíteni a beutazásban, sőt mostanra több mint 1,8 millió külföldi vendégéjszakát veszített a 2001. évhez viszonyítva. Devizabevételeink is rendre elmaradtak a korábbi értéktől. Elmulasztotta a beutazásban a 2006. évi drámai, mintegy 800 ezer vendégéjszakás piacvesztés okainak, összetevőinek nyilvánosságra hozatalát, nemkülönben a szükséges konzekvenciák érvényesítését. Döntően, piaci marketingmunka érdemeként kommunikálta a belföldi turizmus növekedését, holott az elsődlegesen a tetemes állami kedvezményt élvező üdülési csekk működésének eredménye volt.
Mindezek következményeként turizmusunk a globális válság hatásának fokozottabb mértékben volt kitéve, a beutazóforgalom már eleve alacsony szintről süllyedt tovább, miközben felkészültebb versenytársaink (Ausztria, Szlovénia) vesztesége minimális volt. 2008 végén ugyancsak elszalasztotta a válságkezelésben rejlő lehetőségek kiaknázását, pedig éppen a turizmuságazat megerősítése lehetett volna a gazdasági válságból való kilábalás egyik leghatékonyabb eszköze. Az EU-tagállamok többségének ez irányú gyakorlatával ellentétesen jórészt megvonta a korábbi kedvezményeket, és a szálláshelyi áfa mértékének alig érzékelhető, 2 százalékos csökkentését leszámítva lényegében magára hagyta a hazai turizmust a krízis időszakában. Folyamatosan, 2009-től pedig markáns módon több tíz milliárdos forráskivonást valósított meg az amúgy is legyengült ágazatból. (Lásd a turisztikai célelőirányzat és az idegenforgalmi adó állami hozzájárulási mértékének csökkentését, az áfakedvezmények megvonását.)
A neoliberális világgazdasági korszak egyértelmű bukását követően most a következő kérdésekre kell választ adnia a hazai turizmuspolitikának:
Vajon valóban kiemelt húzóágazatnak tekinti-e a turizmust, mert ha igen, akkor azt forráskivonások, megszorítások helyett valóban támogatnia kell. Képes-e belátható időn belül megalkotni az ágazat alapvető elveit, működési kereteit, stabil intézményrendszerét meghatározó alapdokumentumot, a turizmustörvényt? Rendezni tudja-e végre a hazai turisztikai vállalkozások helyzetét, azok méltányos érdekeinek érvényre juttatásával? Az eddigi kísérletezések helyett a turisztikai országimázs, nemzeti turizmusmarketing vitatott tartalmát az ország valódi identitásának megfelelően képes-e megfogalmazni?
Mihez kezd a 2005 óta húzódó korszerű, úgynevezett turisztikai desztináció menedzsment országos rendszere kiépítésének problematikájával? Mikor valósulnak meg a régóta beígért, de mind ez idáig elmaradt legfontosabb fejlesztések? Mit kíván tenni annak érdekében, hogy a magyar főváros is elérje versenytársai, Prága vagy legalábbis Bécs látogatottságát? Hogyan kívánja végre a Balaton külföldi vendégéjszakáinak trendszerű hanyatlását megállítani? Mikor kap turisztikailag méltó hangsúlyt a magyar puszta és a vidék karakteres kínálata? Mikorra várható a vendéglátó-stratégia és -program elkészítése, a magyar vendéglátás elhúzódó problémáinak megoldása?
Ezekre a mostanáig nyitott, alapvető és megkerülhetetlen kérdésekre ma egy tartalmában is megújult turizmuspolitikai program képes hiteles válaszokat megfogalmazni.

A szerző turisztikai elemző, a Magyar Turisztikai Egyesület fővárosi tagozatának elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.