A kultúrának építik a közönséget

Seress Zoltán 2008 óta vezeti a budapesti Bárka Színházat. Igazgatása alatt kortárs darabok kerültek előtérbe, és kidolgoztak egy átfogó drámapedagógiai programot. Seress Zoltán a műfajokkal való kísérletezést tartja szem előtt, ahogy ő fogalmazott, elsősorban azért, hogy a színészeit kibillentse a komfortérzetükből.

Makrai Sonja
2010. 06. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két éve vezeti a Bárka Színházat. Hogyan értékeli az eltelt időszakot?
– Az eredeti szerződésem kettő plusz három évre szólt, de meghosszabbították 2014-ig. Nehezen kezelhető örökségeket kellett helyreállítani, elsősorban a gazdálkodás területén. Fel kellett készülnünk az előadó-művészeti törvényre, mert tudtuk, hogy a Bárkát jelentős elvonások fogják sújtani. Ez be is igazolódott: kilencvenmillió forintot vontak el a színháztól. Az önkormányzat nem tudta teljes egészében pótolni a kiesett összeget, de 2011. január 31-ig biztosított a Bárka fenntartása. Kérdés, hogy az új kormányzati struktúrában milyen szerepet kap a kultúra. Ha a színházat ideológiai hadszíntérként kezelik, az békétlenséget szül, amely megöli az alkotást. El kell felejteni a múltbéli sérelmeket, hogy továbblépjünk. Ha ezt nem tesszük meg, nem a színházak gazdasága, hanem a lelke fog összeroskadni.
– Az Orczy-kert is a Bárka fenntartása alá tartozott egy ideig. Erre miért volt szükség?
– Az önkormányzat kultúráért felelős politikusai úgy gondolták, ha az Orczy-kerttel összevonják a Bárkát, az anyagilag sokat segíthet nekünk. Mostanra a helyzet változott: mégsem lesz összevonás, mivel nem rendezettek a terület tulajdoni viszonyai. Egy májusi testületi döntés szerint az Orczy-kert önálló intézményként működik.
– Az ön vezetése óta művészi szempontból milyen utat jár be a Bárka?
– Idén nincs klasszikus előadásunk. A kortárs művek bemutatására akartam koncentrálni. Nem könnyű, mert a kortárs magyar dráma nincs túl jó helyzetben. A művek dramaturgiai szempontból más rendszerben műkődnek, ezáltal a rendezés is más utakat járhat be, mint egy klasszikus darabnál. A másik szándékom az volt, hogy a zenés daraboknak is nagyobb figyelmet szenteljünk, hogy kísérletezzünk a műfajjal. Ilyen próbálkozás volt a Piaf, Piaf című előadásunk, amelyet Jorma Uotinen rendezett, illetve a Haydn-év zárásához kapcsolódó Harminckét változat Haydn koponyájára, amelyet Esterházy Péter írt nekünk. A jövő évadban, ezt az irányvonalat folytatva, egy meseoperát tervezünk. A görög mitológiával foglalkozó, jelenleg Párkák munkacímmel futó darab szövegkönyvét Szabó Bori, a zenét Dinnyés Dániel írja.
– A hét végén rendezték meg Palotanegyed fesztivált, amelyben a Bárka jelentős feladatot vállalt.
– A nyolcadik kerületi önkormányzat elnyert egy kétmilliárd forintos uniós támogatást, amelyet gazdasági és kulturális fejlesztésekre kell fordítania 2011-ig. Ez magában foglalja a közösségi épületek és terek létrehozását, utak javítását, épületrekonstrukciót, illetve a Palotanegyed intézményeinek együttműködésében megszülető kulturális programokat. Gyerekprogramok, koncertek, könyvfesztivál szerepel a programban, illetve egy bemutató a Nemzeti Múzeum lépcsőjén. Ez azért is kiemelkedő együttműködés, mert nem kerületi intézményről van szó. Arisztophanész Béke című darabját adja elő a társulat egy szerb rendező vezetésével. Ez ősztől repertoáron is lesz.
– Számos külföldi rendezővel dolgoztak együtt év közben is. Mi ennek az oka?
– Nem azért hívok külföldi rendezőket, mert a magyarokat nem tartom jónak, hanem mert más a munkamódszerük. Ezek a kísérletezések megváltoztatják a színészeket is. Szeretem őket kibillenteni a komfortérzetükből.
– A középiskolásoknak szóló drámapedagógiai program is az ön igazgatása alatt jött létre. Ezt miért tartja fontosnak?
– Vidovszky György már régóta dolgozik a színháznál, de 2008 óta az általa rendezett előadásokhoz drámapedagógiai foglalkozásokat társítottunk. Beavató színházról van szó, kibővített formában. A diákok az előadások előtt megismerkednek a színházzal, és az előadást követően a színészekkel együtt beszélik meg a látottakat. Talán más szemüvegen keresztül látják a világot, ha részt vesznek egy ilyen foglalkozáson. Ezt a programot fontosnak tartottam összekapcsolni a kortárs előadásokkal is, hisz az oktatási rendszer figyelmen kívül hagyja ezeket a darabokat, pedig ezek is kultúránk részei, amelyeket a fiataloknak ismerni, értenie kell. Azt gondolom, egy ilyen előadásban több viszonyítási pontot találnak a saját életükkel. A színháznak ki kell lépnie a maga teremtette szűk keretekből, nyitnia kell a nézők felé. Közönséget kell építenünk. Nem magunknak, hanem a kultúrának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.