Lejár a lézengés kora

Varga Klára
2010. 08. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Általam nagyon tisztelt középgenerációs költő versét hallgatom egy felolvasáson. Poétánk azon tűnődik a versben, megrendüljön-e egy bizonyos táj láttán, vagy pedig mégse. Ha nem tudja eldönteni, hogy mit érezzen, akkor szerintem hagyja a fenébe az egészet – gondolom régimódian –, és megállapítom azt is, íme, ez a nagy gonddal, ízléssel, komoly filozófiai és verstani háttérrel a kordivatnak és az aktuális kánonnak megfelelően megalkotott költemény a szélsőségesen individuális, a köldöknézős költészet végpontja. Innen nincs már tovább ezen az úton. Mert a költő nem várhatja el a közönségétől, hogy jobban érdekeljék egyéni lelki folyamatai, akár valós, akár kreált folyamatok, mint amennyire az alkotót, a közlőt érdekli saját maga. Hogy meddig tart a közügy, a közösségre, a tipikusra vonatkoztathatóság, és honnan kezdődik a tiszta individualitás, azt egy jó műalkotás esetén nem is olyan könnyű eldönteni, ami viszont biztos: a szélsőségesen individuális magas művészet közönsége szűk, a szépre, jóra, igazra fogékony, ám passzív társadalmi csoportok nem tudnak vele mit kezdeni. A szélsőségesen individuális művészetnek nincsen határ menti üzenete, amely össze tudná fogni a magas képzettségű befogadókat és a szintén fogékony, viszonylag igényes szélesebb társadalmi rétegeket. (Nincsenek mítoszai, hősei sem.) A szélsőséges individualitás hétköznapi, „lebutult”, lecsupaszodott üzenete ennyi: Mert megérdemlem, hogy drága samponom legyen, és minden vacakot megvegyek magamnak, és ne adjak a csokimból sem másnak. Ugye teljesen világos, hogy egy fogyasztói korszak politikai hatalma miért támogatja a számára is „érthetetlen”, szélsőségesen individuális magas művészetet? Mert a hatalom szempontjából problémamentes, mert nem összehozza, hanem szétszórja az embereket, nem fölemeli, hanem elbizonytalanítja, összezavarja őket az értékeket illetően. A szélsőségesen individuális művészet primátusa idején a közösségi művészet háttérbe szorul. A hazafias, a politikai versekről kijelentik, hogy nem versek, hogy korszerűtlenek, és alkotóik dilettánsok. Az archaikus műfajokból merített, a közösség felé forduló, általános élethelyzeteket megéneklő alkotások sorsa hasonló. A népművészek, népzenészek fejét is csak úgy megsimogatják az individuális géniuszok, mint a buta, ügyetlen kis testvérkéét. Pedig a társadalom döntő hányada nem reagál másra, csak arra, ami közösségi művészet, és legalábbis általános emberi érzelmekről, élethelyzetekről beszél vagy kifejezetten „mindenkiről”.
Ez magyarázza a krimik sikerét is manapság: egy erőszakos haláleset mindig alkalmi közösséggé formálja a túlélőket, akik potenciális áldozatként gondolnak magukra, míg csak ki nem derül, ki tette és miért. Aztán a nézők szétszóródnak, kikapcsolják a tévét, megint individuumok lesznek, senkinek nem tartoznak semmivel, de egy villanásig ők is érzik, amit én: egy korszak, a lézengés keserédes kora lassan véget ér.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.