Dzsessznapok töltött káposztával

A magyar dzsessz állt a 39. Debreceni Jazznapok műsorának középpontjában, s a fellépő tizenhárom együttes műsora színes, vonzó képet mutatott a műfaj hazai törekvéseiről és színvonaláról. Az 50-es évek tiltott zenéjéből a 60-as években a megtűrt kategóriába került, akkor még elsősorban amerikai mintákat követő magyar dzsessz mára önállóvá vált, nagyszámú fiatal muzsikus keresi a kapcsolatot a ritmikus improvizatív zenével.

Munkatársunktól
2010. 09. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négy nap dzsessz négy helyszínen Debrecenben, miközben eszem-iszom, vigasság csábította a kulináris élvezetek kedvelőit a főtérre. A fesztivál törzshelyén, a Baltazár téren összegyűlt zenebarátok egyetlen sátor szűkös kínálatából csillapíthatták éhüket-szomjukat; szerencse, hogy a zenei választék kárpótlást nyújtott a nélkülözésekért.
Az ifjabb nemzedék jelenléte meghatározó volt a fesztiválon. Szép sikert aratott a hagyományos dzsessztriót a klasszikus zenéből ismert fafúvós kórussal kiegészítő Oláh Dezső zongorista műfajokat ötvöző műsora, a napjaink különféle populáris zenék elemeit egyesítő, népes hallgatóságot vonzó Barabás Lőrinc Eklektric nevű együttese, továbbá a környéken született muzsikusokból a fesztiválra szerveződött, remek dzsesszprodukciót nyújtó Fata Morgana szextett. Ide sorolható Kozma Orsi énekes érzelmes húrokat pengető kvartettje, a fúziós zenét játszó Finucci kvartett, a kubai születésű, hajlékony hangú Elsa Valle énekesnő, a manouche-dzsesszt hangulatosan megidéző Hot Club of Hungary, valamint Czirják Csaba gitáros vérbeli modern dzsesszt játszó csapata is.
Kiemelt vendégművésze volt a fesztiválnak az Amerikából nemrégiben haza települt Tommy Vig vibrafonos-ütőhangszeres, aki felesége, Mia Kim énekes társaságában különböző formációkban – saját együttesének élén, Joe Fritz klarinétos lendületesen szvingelő kvartettjének vendégeként, továbbá a komoly szakmai kihívást derekasan álló, helyi Melódia Big Band szólistájaként, modern hangvételű darabok hangszerelőjeként – muzikalitásával és sokoldalúságával nyerte meg a hallgatóság tetszését. Népes közönséget vonzott a megújult Debreceni Dixieland Jazz Band temperamentumos műsora is.
A fesztiválon két külföldi vendég is fellépett. A veterán lengyel Zbigniew Namyslowski népzenei elemeket is felhasználó, precízen megkomponált, lehengerlő hangszeres tudással tolmácsolt szerzeményei eredeti zenei gondolkodásról tanúskodtak; kár, hogy a szabályozottság olykor a spontaneitás rovására ment. A finn Mikko Innanen szaxofonos kvartettje annál szabadabban kalandozott a különböző zenei zsánerek között; avantgárdba hajló, robbanékony produkciójukban a kompozíciók csak keretül szolgáltak elementáris erejű rögtönzéseikhez.
A tradicionális stílustól napjaink kísérletező vonulatáig sokféle, színvonalasan megszólaltatott zenét vonultatott fel a 39. Debreceni Jazznapok. Ígéretes előzetesként a jövő évi, nagyszabásúra tervezett, negyvenedik fesztiválhoz.
(39. Debreceni Jazznapok, szeptember 2–5.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.