Hogy vagytok?

Seszták Ágnes
2010. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hírműsorok ráerősítettek a rossz közérzetre: bombasztikus tálalás, felfokozott érzelmek és a folyamatosan sokkoló hírbombák. Gondoljunk az állandó terrorveszély hangsúlyozására, az antiszemita és rasszista megnyilvánulások túlhajszolására, túldramatizálására


Az élet legbanálisabb kérdése: hogy vagy, hogy vagytok? Megszokott, hogy nem is vesszük komolyan. Mire a kérdezett kinyitná a száját, az érdeklődő már rég másról beszél. Ha viszont van kellő türelmünk, panaszok és méltánytalanságok tengerét hallgathatjuk végig. Errefelé divat a panaszkodás, az emberek ritkán vallják be, hogy jól érzik magukat, nehogy irigyeljék őket. Igaz, az elmúlt húsz év nem sokkal járult hozzá a jó közérzethez. A rendszerváltás óriási várakozással töltötte el a társadalmat, de a vágyakból szinte semmi nem teljesült. Sőt. Az is igaz, a magyaroknak annyi elképzelésük volt a változásról, hogy osztrák fizetések, nyugati fogyasztás, és hát néminemű dolgozás, dolgozgatás. Hamar kiderült, hogy ez zsákutca, a munkanélküliséggel megjelent a kapitalizmus csúnyábbik arca: kering az interneten egy levél, amit egy multicégnél dolgozó asszony írt. A rabszolgatartó fogyóeszközként kezelte az embereket, a multicégek főnökei semmivel sem különbek. A munkahelyi közérzet meghatározó. Magyarország ma ezen a téren meglehetősen rosszul áll. A munkahelyi közérzetet sok helyütt nem a munka és a teljesítmény határozza meg, hanem a fúrás, az intrika és egymás befeketítése. Hozzájárul ehhez, hogy a főnökök – ez természetesen nem általános – idejük jelentős részében saját pozíciójuk megerősítésével foglalkoznak. A női munkatársak kötelesek eltűrni a férfi kollégák infantilizmusát, s ennél csak egy a rosszabb, az olyan munkahelyek, ahol kizárólag nők vagy kizárólag férfiak dolgoznak.
A közérzetet alapvetően meghatározza a család, illetve annak működése, zavara vagy hiánya. Mivel nálunk minden második házasság felbomlik, nem nehéz kikövetkeztetni, hogy a család hiánya mekkora károkat okoz. Az a fajta védelem, magabiztosság, amit a család nyújt, pótolhatatlan. A terjedő agresszió, a magyarázhatatlan családgyilkosságok, a fiatal bűnelkövetők, vagy a szexuális devianciák, a „fékezhetetlen” iskolai tanulók gondjainak hátterében mindig ott van a családi élet széthullása. Ma két fiúbarát arra szövetkezik, hogy harmadik társukat teszik el láb alól. Két tinédzser barátnő addig rugdosott egy taxist, amíg az belehalt a hideg fejjel kitervelt gyilkosságba.
A közérzet alakulásába belépett egy sokáig közömbös tényező, a többpártrendszer befogadása, a politika. Hála a haladó médiának, húsz év alatt sikerült az embereket áthangolni arra, hogy a politika utálatos mesterség, a politikus lop, csal és hazudik, egyetlen célja élősködni a társadalom nyakán. Ez az általános, mondhatni társadalmasított nézet rendkívül rossz közérzetet szül. A média hatása hoszszú távon megbosszulta magát. A magyar állampolgár az idei választások után szembesült azzal, hogy a politikusok, a politika negligálása és az álarisztokratikus „ez mind hazudik, egyik sem jobb a másiknál” médiavetése beérett. Távolságtartó hűvösséggel néztük végig, hogy a politikai elitek szétlopják a közvagyont, elkótyavetyélik értékeinket, eladták, megvették, kiárusították az országot. Mert akikre hallgattunk, azok azt üzenték: fúj, csúnya politika, gazemberek a politikusok, nem kell velük foglalkozni. És most érdemes megnézni a demoralizált, padlóra jutott magyar nemzet lelkiismeret-furdalásos, rossz közérzetét. Nem vigasztalódhatunk azzal, hogy nem tudtunk róla. Nem akartunk tudni róla, és akiknek meg az lett volna a dolguk, hogy tudassák velünk, egy egészen hazug világot közvetítettek.
Emlékezzünk rá, micsoda ellenállást váltott ki liberális oldalon a Hír TV megalakulása. Azonnal meg kellett bélyegezni, hogy pártérdekeket képvisel, elfogult és periférikus. Mondják ezt azok, akik a két kereskedelmi őscsatorna garázdálkodását példaértékűnek tartották. A TV2 az alapításakor azzal kereste a jobboldal szimpátiáját, hogy kellemes családi adónak hirdette magát. Aztán lett belőle egy sekélyes, hazug világot közvetítő izé, ahol az Aktív nevű bulvár krónikától eljutottunk a telefonos jósdáig, vagy Joshi Barath nyilvános bohóckodásáig. Márpedig ez azért nyom sokat a latban, mert ma nálunk a közérzet és a gondolkodás legfőbb formálója a média, közelebbről a tévécsatornák. Egy hihetetlen példa az utóbbi napokból: egy kisközség csődbe ment, fizetésképtelen, a lakosság levelet írt Joshi Barathnak és Erdélyi Mónikának, hogy segítsenek rajtuk. A televízió akkora hatalommá nőtte ki magát, hogy amit a tévé nem mutat vagy nem mond, az egyszerűen nincs is. Milliók közérzete, viselkedése vagy gondolkodása függ a tévécsatornák megtöltőinek ízlésétől vagy ízléstelenségétől.
A napokban Bárdos András, a TV2 Tények hírműsorának egykori vezetője, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektorhelyettese nyilatkozott. Bárdos és felesége, Máté Krisztina egyebek közt anyagi okokból, közös megegyezéssel távoztak a csatornától, miközben évi ötvenmillió forinttal honorálták ténykedésüket. Ha Bárdos a távozásakor elmondja azt, amit most nyilatkozott a Heti Válasznak, bátor embernek tartanánk. De hogy jóval az eltávolítása után jutott eszébe, hogy tulajdonképpen ő is végighazudta a TV2-nél a hírek javát, és sorozatban hamisították meg a tényeket, az csúnya árnyékként vetül a rektorhelyettes úrra. Bárdosék évekig hülyítették nézőiket a politikai korrektség jegyben. Az, hogy a magyarok közérzete ennyire rossz, hogy a bizalmatlanság és a ki-kitörő agresszió uralja a közérzetet, abban a kereskedelmi televíziók műsorpolitikájának és hírstratégiájának döntő a szerepe. Ha lehet fokozni, bűnösök abban, hogy a cigányok és magyarok közötti viszony gyilkosságokba torkollott egyik és a másik oldalon is. A kereskedelmi csatornák évekig alázták a magyarokat, rájuk aggatva a rasszista, kirekesztő, cigánygyűlölő jelzőket. S mint utóbb kiderült, a PC jegyében Bárdosék Teréz anyát játszva elhatározták, hogy a cigányok által elkövetett bűneseteknél nem mondják ki az elkövető hovatartozását, nem közlik, mit követett el, akkor sem, ha tetten érték őket. Elhallgatják. Ezzel útjára engedték a tehetetlen düh érzetét, a megalázást, a sokat emlegetett emberi méltóság megtiprását, nem utolsósorban egy vidám perspektívát a cigányoknak: a magyarokkal mindent lehet, hajrá! A hírműsorok ráerősítettek a rossz közérzetre: bombasztikus tálalás, felfokozott érzelmek és a folyamatosan sokkoló hírbombák. Gondoljunk az állandó terrorveszély hangsúlyozására, az antiszemita és rasszista megnyilvánulások túlhajszolására, túldramatizálására. Az állandó botrányok és a folyamatosan fenntartott stressz hihetetlen rombolást végzett. Egy nemzet, amelyet folyton bűnösnek bélyegeznek, idegengyűlölőnek, homofóbnak, zsidó- és cigánygyűlölőnek, annak milyen lehet a közérzete? Bárdos András ebbéli vallomása megerősíti a gondolatot, hogy a kereskedelmi tévécsatornák komoly céllal telepedtek ide. A magyarok igazából ártatlanul estek bele a kereskedelmi csatornák vermeibe. Az amerikai filmdömping, a színvonaltalan sorozatok, később a saját gyártásban készült vagy adaptált erkölcstelen baromságok a Való Világ, a Big Brother, az agyament vetélkedők, celebgyártások, az értékek rafinált lebontása igen hatásosnak mutatkozott. Őszintén, mit sugall a nézőnek az a történet, amelyben egy kótyagos volt művész a nyílt színen keres magának feleséget, egészen a szexuális aktusok részletezett bemutatásával akár? Az egyik valóságshow-ban a később drogterjesztés miatt elítélt férfinak a csatorna vett egy örömlányt éjszakára. A néző előbb kellemetlenül érzi magát, majd a negyvenedik folytatás után elnézőbb lesz, később úgy gondolja, ezt nekem is szabad. A közérzetet kénye-kedve szerint rajzolja át a média.
Hogy vagyunk? Hát így is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.