Feltámadt a Simson Schwalbe, de az árán meg fog lepődni

Remekül hozza az NDK-s hangulatot a néhány évvel ezelőtt bevezetett retró robogó, melyet füstös kétütemű helyett modern villanymotor hajt. Legújabb változata hatótáv és sebesség terén nagyot lépett előre, így akár ingázásra is használható. Ám sajnos több okból csekély az esély arra, hogy nálunk is elterjedjen a Govecs eSchwalbe.

2025. 06. 15. 8:14
Fotó: Govecs AG
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon generációk kedvence volt a hetvenes-nyolcvanas években a Simson S50/51 kismotor, mind a nagyobb gépekre jogsival még nem rendelkező fiatalok, mind az autójuk mellett olcsó munkába járós járműre vágyó középkorúak, mind pedig a rendszeresen pecázni pöfögő idősebbek körében. Már korábbi modelljei is megalapozták az NDK-s gyártó jó hírnevét, a közvélekedés szerint a szocialista blokk legjobb minőségű 50 köbcentis gépei készültek Suhlban, és ez igaz volt az 1964-től egészen 1986-ig kínált, KR51 Schwalbe („fecske”) nevű kisrobogóra is. 

Korabeli reklámfotón az 50-es, kétütemű régi Simson Schwalbe. Nálunk is sok futott belőle kék színben
(Fotó: Govecs AG)

Ebből a barátságos formájú, természetesen kétütemű járgányból hosszú pályafutása alatt több mint egymillió darabot gyártottak, és kultikus mivolta (illetve újabb társaival ellentétben 60 km/h-s engedélyezett csúcssebessége) miatt népszerű veterán Németországban, méghozzá nemcsak a nosztalgiázó keleti tartományokban, hanem a nyugati nagyvárosokban is. Ez adta az ötletet a Schwalbe feltámasztásához retró formatervvel és modern elektromos hajtással, ami – a Trabant nT terveivel ellentétben – nem maradt meg álomnak, hanem 2017-ben megvalósult.

Német tervezésű, és Lengyelországban készül a Govecs eSchwalbe. A Simson márkanevet nem használhatják
(Fotó: Govecs AG)

Maga a projekt a müncheni székhelyű, eleve villanyrobogókra szakosodott Govecs AG-hez kötődik, amely a műszaki kihívások és a licenszjogok rendezése után 2017-ben kezdte meg a tényleges termelést. 

Persze a Bosch-villanymotorral készülő eSchwalbe modellnek műszakilag semmi köze sincs híres felmenőjéhez,

formatervével viszont kiválóan megidézi azt, még a fényszóróház kialakítása, a burkolt hátsó sárvédő, a krómozott csomagtartó is stimmel, sőt, az analóg helyett már digitális (TFT) műszerfal tipográfiája is hozza az NDK-idők hangulatát.

Klasszikus stílusú e-Schwalbe felirat, a digitális kilométeróra skálázása a trabantosoknak is ismerős lehet
(Fotó: Govecs AG)

További korszerű megoldásai közé tartozik a LED-fényszóró, a kulcsnélküli (NFC) indítás, a villanyrobogó „agyához” kapcsolódó telefonos applikáció, az elöl-hátul tárcsás CBS fékrendszer, illetve lelke, a lábtartó burkolata alatt elhelyezett 1,7 kWh-s akkumulátor. Utóbbiból egy darab kerül az L1E kategóriás, 45 km/h végsebességű, átszámítva 3,2 millió forintba kerülő városi alapverzióba, míg az L3E besorolású, 60-as csúcstempóra képes drágább kivitel két telepet kap. Extraként szélvédő, telefontartó, kétféle topcase, illetve a kivett akkuhoz otthoni/irodai töltőállomás kérhető.

Hitelesen múltidéző a sziluett; kerékagymotor helyett szíjhajtást használnak a jobb komfort és megjelenés érdekében
(Fotó: Govecs AG)

Elmondhatjuk, hogy egy idei fejlesztéssel lett végre igazán sokoldalú és a zömében kínai riválisok kihívásaira választ adó villanyrobogó az eSchwalbe. Bemutatták ugyanis legújabb, összesen már 4,6 kWh-s akkukapacitású (100 kilométer körüli valós hatótávú), 90 km/h-s végsebességre képes csúcsváltozatát, mely bizony még az akciósan is 3,6 millió forintos árával meglehetősen drága. Aligha véletlen tehát, hogy Magyarországon hivatalosan nem forgalmazzák a Govecs retró modelljeit, melyek történetéről, illetve erényeiről és hibáiról az Autósélet cikkéből tudhat meg többet. 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.