Magyarországon generációk kedvence volt a hetvenes-nyolcvanas években a Simson S50/51 kismotor, mind a nagyobb gépekre jogsival még nem rendelkező fiatalok, mind az autójuk mellett olcsó munkába járós járműre vágyó középkorúak, mind pedig a rendszeresen pecázni pöfögő idősebbek körében. Már korábbi modelljei is megalapozták az NDK-s gyártó jó hírnevét, a közvélekedés szerint a szocialista blokk legjobb minőségű 50 köbcentis gépei készültek Suhlban, és ez igaz volt az 1964-től egészen 1986-ig kínált, KR51 Schwalbe („fecske”) nevű kisrobogóra is.

(Fotó: Govecs AG)
Ebből a barátságos formájú, természetesen kétütemű járgányból hosszú pályafutása alatt több mint egymillió darabot gyártottak, és kultikus mivolta (illetve újabb társaival ellentétben 60 km/h-s engedélyezett csúcssebessége) miatt népszerű veterán Németországban, méghozzá nemcsak a nosztalgiázó keleti tartományokban, hanem a nyugati nagyvárosokban is. Ez adta az ötletet a Schwalbe feltámasztásához retró formatervvel és modern elektromos hajtással, ami – a Trabant nT terveivel ellentétben – nem maradt meg álomnak, hanem 2017-ben megvalósult.

(Fotó: Govecs AG)
Maga a projekt a müncheni székhelyű, eleve villanyrobogókra szakosodott Govecs AG-hez kötődik, amely a műszaki kihívások és a licenszjogok rendezése után 2017-ben kezdte meg a tényleges termelést.
Persze a Bosch-villanymotorral készülő eSchwalbe modellnek műszakilag semmi köze sincs híres felmenőjéhez,
formatervével viszont kiválóan megidézi azt, még a fényszóróház kialakítása, a burkolt hátsó sárvédő, a krómozott csomagtartó is stimmel, sőt, az analóg helyett már digitális (TFT) műszerfal tipográfiája is hozza az NDK-idők hangulatát.

(Fotó: Govecs AG)
További korszerű megoldásai közé tartozik a LED-fényszóró, a kulcsnélküli (NFC) indítás, a villanyrobogó „agyához” kapcsolódó telefonos applikáció, az elöl-hátul tárcsás CBS fékrendszer, illetve lelke, a lábtartó burkolata alatt elhelyezett 1,7 kWh-s akkumulátor. Utóbbiból egy darab kerül az L1E kategóriás, 45 km/h végsebességű, átszámítva 3,2 millió forintba kerülő városi alapverzióba, míg az L3E besorolású, 60-as csúcstempóra képes drágább kivitel két telepet kap. Extraként szélvédő, telefontartó, kétféle topcase, illetve a kivett akkuhoz otthoni/irodai töltőállomás kérhető.

(Fotó: Govecs AG)
Elmondhatjuk, hogy egy idei fejlesztéssel lett végre igazán sokoldalú és a zömében kínai riválisok kihívásaira választ adó villanyrobogó az eSchwalbe. Bemutatták ugyanis legújabb, összesen már 4,6 kWh-s akkukapacitású (100 kilométer körüli valós hatótávú), 90 km/h-s végsebességre képes csúcsváltozatát, mely bizony még az akciósan is 3,6 millió forintos árával meglehetősen drága. Aligha véletlen tehát, hogy Magyarországon hivatalosan nem forgalmazzák a Govecs retró modelljeit, melyek történetéről, illetve erényeiről és hibáiról az Autósélet cikkéből tudhat meg többet.