Nemcsak az anyagi lehetőségeken múlt, hanem kissé hitbéli kérdés is volt a szocializmus évei alatt, hogy a három elérhető tömegmárka közül melyiktől választott nagymotort a magyar vásárló (nem számítva a drágább, négyütemű Ural/Dnyeper gépeket). Adott volt a keletnémet MZ, a csehszlovák Jawa, illetve a hazai Pannónia, ám utóbbi gyártása már 1975-ben megszűnt. A rendszerváltás után több felvonásban az MZ életben tartásával, illetve feltámasztásával is kísérleteztek, végül azonban a kétezres években lehúzták a rolót a német márkánál.

Majdnem hasonló sorsra jutott a cseh Jawa is, melynek névhasználati jogait 2016-ban megvásárolta az indiai Mahindra konszern, és két évvel később bevezetett klasszikus motorjai nagy sikert arattak az ázsiai belpiacon.
Ezután sorra támasztották fel a legendás Jawa formákat és neveket,
majd az eladások növekedését látva úgy döntöttek, visszatérnek a márkával az európai piacokra – elsőként, 2020-ban természetesen Csehországba, ahol amúgy az eredeti cég jogutódja Jawa Moto néven máig működik (és kis szériában meglepően színes palettát kínál).

Most újabb fontos lépeshez érkezik a terjeszkedés, ugyanis sokak örömére a 96 éves márka visszatér Magyarországra. Már működik az importőr honlapja, a Parts&Bikes cég pedig május 31-én teszteléssel egybekötött nyílt napon mutatja be a cseh–indiai gépeket. Természetesen ezek már nem két-, hanem négyüteműek, a sort a 23 lóerős 300 CL és Forty Two típusok nyitják retró fazonnal, 2,22, illetve 2,11 millió forintos árral. Felettük helyezkednek el a sorban a 350-es, 30 lóerős Pérák, illetve Bobber modellek (2,37 és 2,56 millió forint), míg a sort kakukktojásként a modern, 400 köbcentis (43 lóerős) Geeny modell zárja, 2,42 milliós áron. Kíváncsian várjuk az első találkozást!
