Hullámok

Hegyi Zoltán
2010. 09. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Claude Chabrol, aki 1958-ban beindította a gőzhengert, A szép Serge című játékfilmjével kezdetét vette a francia új hullámként ismert jelenség, nyolcvanéves korában elhunyt. Elképesztően termékeny rendező volt, a Cahiers du cinéma folyóirat kritikusaként megkerülhetetlen teoretikus. A lapnál dolgozott még Éric Rohmer, Francois Truffaut és természetesen Jean-Luc Godard is, aki aztán nem sokkal később rögtön elment a falig. Első mozifilmje, a Kifulladásig 1960-ban került közönség elé. Godard harmincéves ekkor. Túl van számtalan íráson és négy rövidfilmen, az első egy gát építéséről szólt, a pénzt úgy lapátolta össze, hogy maga is dolgozott az építkezésen, és nyilván nem vonzott tömegeket. A Kifulladásig viszont díjat nyer a Berlini Filmfesztiválon és utat talál a nagyközönséghez is, amit Godard későbbi korszakainak műveiről nem mindig lehet elmondani. De a Kifulladásig azonnal kultfilm lett, és ezt a státusát azóta is tartja, még amerikai remake is készült belőle, jóval kevesebb művészi értékkel. Mindezt több dolognak is köszönhette egyszerre. Adott volt a társadalmi közeg, a Vietnamba, Algériába belefásult, generációs bomba elé néző társadalom mint vevő és egy pimaszul tehetséges adó, aki olyan vágásokkal örvendeztette meg a nézőt, hogy azt hihette, kint ül egy bisztró teraszán, és amit lát, az maga a valóság. Olyan párbeszédeket alkalmaz, amilyenek előtte senkinek nem jutottak eszébe, és olyan lózungokat ereszt el – „Sohasem szabad fékezni” –, amilyeneket majd a Stones, Jim Morrison és Janis Joplin használ évekkel később. Godard megelőlegezte a hatvanas éveket. A mindent vagy semmit attitűdjét. A film főhőse, Michel autótolvaj, rendőrgyilkos, lop és rabol, tökéletesen gátlástalan. De mindez olyan magától értetődően, néha szinte a háttérben zajlik, hogy a figura zavarbaejtően nem ellenszenves. Egy a végletekig amorális sarmőrt látunk, aki még így is szimpatikusabb, mint a közeg, amelyben mozog. Ezt persze így, ahogy megtörtént, senki más nem játszhatta volna el, mint a fiatal Jean-Paul Belmondo. A hősnőt pedig, aki végül feladja szerelmét, a fiatalon elhunyt tüneményes színésznő, Jean Seberg. Egyszerűen káprázatosak együtt, gyönyörűek, decensek és felelőtlenek. A Kifulladásig a fiatalság és a függetlenség himnusza is, belecsapás a világba. Patricia megkérdezi Michelt az ágyban: Ismered William Faulknert? Mire a válasz: Nem. Miért, lefeküdtél vele? Majd még hozzáteszi, a semmi nem jobb, de a bánat az egy kompromisszum. A Kifulladásig nem előzmények nélküli, mint ahogy semmi sem az. Belmondo egész végig Humphrey Bogartot hozza, a mozijelenetben pedig áhítattal nézi a színész fényképét az előcsarnokban, Oh, Bogey, mondja, de ezzel el is tűnik a gengszterromantika. Ez már egy másik film.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.