Kihívót kapott a Skype

Új szolgáltatással, a G-mail rendszeren keresztül elérhető világhálós telefonálás lehetőségével bővítette nemrégiben kínálatát a Google. Az online keresőt működtető cég ezzel erős konkurenciája lehet az eddig egyeduralkodó Skype-nak. A lapunk által megkérdezett szakértő szerint ez a lépés hatással lehet a hagyományos mobilszolgáltatók kínálatára és áraira is.

Bodacz Péter
2010. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár minden valószínűség szerint nem változtatja meg gyökeresen a telefonálási szokásokat az a fejlemény, hogy a Skype mellett a G-mail is beindítja a világhálón telefonszolgáltatását, de középtávon mindenképpen éleződhet ezen a piacon a verseny. Az online telefonok népszerűsége nemcsak az olcsó – alkalmasint ingyenes – hívásokban rejlik, hanem abban is, hogy a rohamosan terjedő okostelefonokkal elérhető internetes kapcsolat révén megszűnik a szolgáltatás helyhez kötöttsége. Ezen a piacon eleddig egyedül megjelenő komolyabb társaság, a Skype egyeduralmát ugyanakkor visszaszoríthatja a Google levelező programján keresztül használható internettelefon. A cég a napvilágot látott információk szerint ugyanis több államban, így az Egyesült Királyságban és Franciaországban a riválisnál alacsonyabb díjakat vezet be, és az év végéig ingyenes hívási lehetőséget biztosít az Egyesült Államokba és Kanadába is. Piaci elemzők szerint a Google bejelentése olyan súlyú, hogy az mérsékli a Skype tervezett tőzsdére lépésével kapcsolatos lelkesedést is. Azt, hogy van hely a piacon, jól mutatja, hogy a Skype tavaly júniusban 397 millió felhasználót tudhatott magáénak, ez a szám egy év alatt 560 millióra nőtt. Igaz, közülük mindössze 8,1 millióan fizetnek a szolgáltatásért, lényegében ők tartják el a céget.
A Skype és újabban a Google-szolgáltatás várhatóan egyre nagyobb térnyerése nem más, mint a rendelkezésre álló technológia természetes és ésszerű kihasználása, legalábbis Major Miklós, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) online kommunikációs területért felelős elnökségi tagja szerint. Mint azt a szakember lapunknak kifejtette, a nagyközönség számára egyre könnyebben elérhető és használható lehetőségek megjelenése ahhoz hasonló, mint amikor a haditechnikai fejlesztések bizonyos idő után megjelennek a tömegpiacon. A telefonszolgáltatóként is ismert társaságok ugyanis – mutatott rá – már régóta a most a nagyközönség számára is hozzáférhetővé tett online technológiával továbbítják a hangot, vagyis a hangüzenet csak az első és utolsó kapcsolószekrény között létezik hang formájában, egyébként bitekben mérhető. Major Miklós szerint az online telefonszolgáltatás elsősorban a lakosság körében, valamint a kisvállalkozóknál hozhat változást, mivel a nagyobb multinacionális cégek már rég kiépítették saját hálózataikat, amelyeken keresztül lényegében ingyen telefonálnak egymással. – A fejlődés egyértelműen a mobilizáció irányába mutat. A Skype és a hasonló szolgáltatások a legutóbbi időkig a számítógéphez kötötték a felhasználókat. Az okostelefonok megjelenése azonban ezt az akadályt is leküzdi, így a rendszer által kínált ingyenes, vagy nagyon olcsó globális telefonálás nagymértékű terjedése csak idő kérdése, a hagyományos szolgáltatóknak így rövidesen fel kell venniük a kesztyűt e területen is – húzta alá Major Miklós.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.