Világklasszisok a CineFesten

Tavaly Maria Dinulescu román színésznő ejtette „Miskolk”-nak, az idén Martin Scorsese amerikai rendező bajlódik a város nevével a CineFest beköszönő reklámszpotjában. Scorsese videoüzenetben köszönti a 7. Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál résztvevőit. A derültséget okozó városnév azért is fontos a filmgurunak, mert Miskolcon született egyik példaképe, a CineFesttől most már elválaszthatatlan Emeric Pressburger, avagy Pressburger Imre (1902–1988).

Muray Gábor
2010. 09. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jönnek a választások, hirtelen fejlődésnek indult a város. Felújítják a sétálóutcai villamossínpályát, ugrabugrálunk hát a homokhalmok, pallók között, és ugrásszerű fejlődésbe kezdett, mondhatni, beérett a hetedszer megrendezett filmfesztivál is. Amíg pár éve inkább ismeretlen kezdő filmesek találkozóhelyének számított, tavaly óta már világklasszisok neveivel dobálózhatnak a kritikusok a tudósításokban.
Már Karlovy Varyban is a versenyprogramban szerepelt, itt is új színt hoz a mezőnybe Frédéric Sojcher áldokumentumfilmje, a Hitler Hollywoodban. Jó címválasztás, izgalmas téma: az amerikai filmipar, pontosabban a CIA minden eszközt bevetett – kitaláció? – az elmúlt hatvan évben, hogy tönkretegye, ellehetetlenítse az európai filmgyártás megerősödését, pontosabban egy európai Hollywood kiépítését (amelyet maga Hitler is támogatott). A főszerepet játszó Maria de Medeiros önmagát alakítja: a Ponyvaregény egykori főhősét, aki most tényfeltáró riporterként akciódús fordulatokkal deríti ki az igazságot a cannes-i, brüsszeli filmfesztivál árnyékában. A vége főcím alatt Wim Wenders, Emir Kusturica, Theo Angelopulosz beszél arról, hogy a fikció részben tényleg igaz. Jó kiindulási pont a fesztiválvendégeknek az esti sörözések mellé: hogyan erősödhet meg az európai filmgyártás és -forgalmazás, ha Hollywood eltakarja a napot?
A nyitófilmet jegyző Barry Levinson is darázsfészekbe nyúlt. A tizenöt Emmy-díjra jelölt Dr. Halál a passzív és aktív eutanázia tárgykörében megkerülhetetlen Jack Kevorkian portréját rajzolja meg – döbbenetesen erős színészi alakításokkal. Al Pacino és Susan Sarandon duója méltó a filmszínészeti nívódíjra, a Dr. Halál pedig alkalmas arra, hogy a néző újravizsgálja a haldoklással kapcsolatos állásfoglalását. Levinson kissé részrehajló, de távolságtartással és biztos kézzel vezeti kronologikusan felépített filmjét, amely giccsmentesen indukál érzelmeket, ütköztet érveket a halálhoz való jog és az élet védelme mellett.
A CineFest nemzetközi missziója mellett talán fontosabb a helyben betöltött kulturális szerepe: a vas és acél országában nagyvárossá duzzasztott Miskolcból mára végleg kihalt az nehézipar, de maradtak a tömegek. Egykor kultúrváros volt, most egy vargabetűvel ismét a kultúra húzhatja ki a csávából (egyelőre nyilván nem gazdasági értelemben).
A CineFest szervezői amolyan járulékos elemként minden évben előhúznak egy nevet a kalapból, a megyeszékhely környéke annyi tehetséget adott már a világnak. Szombaton például Dargay Attila-emlékkiállítás nyílt a Miskolci Galéria Városi Művészeti Múzeumban, a Petró-házban. Mérhetetlen szürkeség telepedett aznap a városra, szűnni nem akaró esővel, de Vuk, Szaffi és Lúdas Matyi eredeti figuratervei, a „magyar Walt Disney” egykori íróasztalán a ceruzák visszalopták a színeket a cúgos őszbe. Dargay özvegye köszöntőjében arról beszélt, mindenkinek meg kell találnia magában az utat a gyerekhez, aki egykor volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.