A Duna ideális közös uniós projekt lehet

Boros Imre
2010. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió, alapítói szándéka szerint, fejletlenebb tagországai és régiói felzárkóztatását végzi. Minden tagország teljesít befizetéseket, de a felhasználáskor a fejletlen területek élveznek előnyt, közös döntéssel elfogadott elvek szerint. Az EU éves költségvetésének durván fele, mintegy 55-60 milliárd euró jut kohéziós célok megvalósítására. E programcsoportok célterülete az országhatárokon átívelő programok csoportja, ami esetenként több országot is magába foglalhat. Viszonylag újszerű megközelítés a kiemelt nagy projektek rendszere, amiben értelemszerűen több ország érdekelt. Ilyenek többnyire az infrastruktúra-rendszerek. A környezet- és a természetvédelem is egyre több ilyen igényt vet fel.
Nagy projektként hazánkat is érinti az V. közlekedési folyosó. Ennek vasúti ágát a magyar–ukrán határtól egészen Portugáliáig öleli fel a gigaprojekt. Ennek részeként alpesi alagútrendszer is épülne. Bizonyos részei hazánkban már el is készültek. A szlovén–magyar vasúti összeköttetés már 2000-ben elkészült, hasonlóképpen a Zalalövő–Boba szakasz. Megkezdődött a közös földgázvezeték, a Nabucco-projekt előkészítése is. Több tagországot érintő jellege miatt merült fel a Duna-projekt ötlete is, közösségi nagy projekt minőségben. A Duna érint uniós és a szervezeten kívüli országokat. Ráadásul több szektort is képvisel (vízi közlekedés, vízgazdálkodás, árvízvédelem, környezetvédelem, turisztika). Részét képezi a projektnek a Duna legrapszodikusabb mellékfolyójának, a Tiszának az ügye is. Ez kiemelt magyar érdek. A Tisza kapcsán az árvízvédelem és a vízgazdálkodás mellett foglalkozni kell a hajózhatóvá tétellel is, hogy az Alföld mezőgazdasági terményfeleslege (elsősorban gabonafélék) olcsó vízi úton juthassanak a mediterrán térség felvevőpiacaira. Az új piacokra munkalehetőségek alapozódhatnak.
Mi sem természetesebb, mint hogy az érintett országok a gigaprojekt egyik vagy másik komponensét tartják inkább fontosabbnak. Akik hajóval kívánnak a mediterrán térségbe jutni, a hajózhatóvá tételt preferálják, mások a vízgazdálkodást és az árvízvédelmet, vagy éppen az áramtermelést helyezik előtérbe. Komoly közös természeti értékünkről lévén szó, nem hanyagolhatók el a természet- és környezetvédők szempontjai sem, a napjainkban kialakult ökológiai katasztrófa nyomatékosan figyelmeztet erre. Sok a harmonizálandó érdek, vannak érdekütközések. A soros uniós elnökség révén hazánknak adatott a lehetőség, hogy az unió eddig legkomplexebb és nagy volumenű projektjét nívósan vigye színre. Ráadásul hazánkban a kormánynak ma különösen erős a felhatalmazása. Bizarr lenne, ha saját belső vitáink tükröződnének a kidolgozott projektben. Fel lehet adni a múlt „merjünk kicsik lenni” perspektívátlan szlogenét. Bőven belefér a Duna–Tisza-csatorna megépítésének ötlete, ami vízgazdálkodási és víziközlekedési kérdéseket oldana meg, és évtizedek óta a tervezőasztalokra kívánkozik. Nem indokolt a „Hol van erre a pénz?” típusú siránkozás. Az ilyen gigaprojektek esetében ugyanis az adott tagországra jutó kivitelezési költségek fedezetére az unió a fejlettség mértékében vállal pénzügyi kötelezettséget.
Az előző nyolc év kormányzásának „hála”, felzárkózás helyett leszakadtunk, még a velünk együtt csatlakozóktól is, így számíthatunk kiemelt támogatási intenzitásra. Ez esetenként elérheti a költségek 60-70 százalékát. Mindez rendkívüli mértékben javítja a kötelező hazai önrész nemzetgazdasági megtérülésének esélyeit. Közvetlen üzemgazdasági szintű megtérüléssel bíró projektrészek finanszírozásába magántőke- és hitelforrások is igénybe vehetők. Gondolni kell arra is az esetleges ágazati féltékenykedések és presztízsharcok közepette, hogy a projekt milyen mértékben hozna pótlólagos növekedést már a következő években a tervezés és előkészítés időszakában. Kiemelt jelentősége lesz tehát a megtérülési számok pontos ismeretének. Ezek elengedhetetlenek a nagy projektek körül hazánkban hagyományosan gyülekező számos, de gyakran a realitásoktól elrugaszkodott ellenző meggyőzéséhez.
A Duna-projekt hazánkat egyben kiemelhetné az uniós tagországok szürkeségéből is, amibe eddig kerültünk. A tervezés, és főként a megvalósítás köré több szakma krémje kerülne uniós körforgásba, ahova kevés számú, unióba delegált tisztviselőnk és jelentéktelen posztokat kapott főbiztosaink révén eddig nem kaptunk belépőt.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.