A kedélygörcs vény nélküli gyógyszere

Budapest még csak harmadszor, a világ már harmincnegyedszer ünnepelte a zene világnapját pénteken – a kezdeményezéshez idén Európa kulturális fővárosa, Pécs is csatlakozott. Köztéri kamarazene, Szakcsi és a fekete zongora mágiája, a most is gyógyszerrel felérő Kaláka és Pécs örömtánca. A helyszínek között portyáztunk.

Klementisz Réka
2010. 10. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pécsi maraton. A pécsi Kossuth téren, a Zene ünnepén hosszú idő után újra bizakodás ébredt bennem a kulturális főváros jövőjével kapcsolatban, mert ennek a programnak van végre életképes üzenete, ami talán túléli majd a színpadbontást. Fenntartható szellemi fejlődés – mondja Novák Péter is, az est műsorvezetője, akivel a Nap Dala előadása előtt futok össze a téren. Ő ebben hisz, és ebben látja Pécs jövőjét is. Olyan beruházásokban, amik szellemi értelemben hagynak nyomot a városi köztudatban. Zenélni pedig mindig öröm, főleg, ha olyanok járnak élen benne, mint a Csík zenekar, Lovasi András, Ferenczi György, Mókus és a Fabula Rasa vagy a csíkszeredai Role együttes. A vezérfonal a világzene és a közös zenélés – a Nap Dalában minden fellépő saját hangján szólaltat meg egy népdalt: jazz, a blues és a funky keveredik az eredeti népzenével, és a meghívott muzsikusok párosával is készültek egy-egy közös produkcióval. Senki nem mondja, de mégis arról szól ez, hogy vannak közös értékeink, és ezekre, úgy látszik, van kereslet is. A Csík zenekar megakoncertjén már zsúfolásig telve a tér. Mellettem egy hajléktalan hallgatja áhítattal a Most múlik pontosant, szorongatja a műanyag szatyrot, még a szája is tátva van, szabályosan. Mintha valami szakrális térben állna, elkerítve és kiemelve a maga áhítatában, ami minden bizonnyal nagyobb az enyémnél.


Nyugati aluljáró, 2010. október 1. A szokásos szociodíszletek között, a hamburgeres gyorsétterem neon cégére és a kirakatsorfal közé préselve, ott, a gyrosszagú huzat, a zaj kellős közepén egy szál fekete zongora. Szakcsi Lakatos Béla leül, és különösebb körítés nélkül megszólaltatja. Budapest, a zene világnapja. Fél perc alatt megtorpan a tömeg, sorfalba tömörülnek szatyros kisnyugdíjasok, fontos emberek, hajléktalanok – arcok a nagyvárosi tablóról. Néhány akkord, egy-két futam; csend lesz hirtelen. Csak a zenét hallani, azt a buroknyi harmóniát. – Odanézz! A Szakcsi! – bökdösik egymást hátul, kattannak a mobilfotók, más meg csak pillanatokra fülel, megtorpan, aztán továbbsiet.
Nem sokkal odébb, a lélekvesztő bevásárlóközpont emeletén Pál István Szalonnáék, a Magyar Állami Népi Együttes zenészei húzzák amatőr táncosok talpa alá. Mint valami flash mob, úgy hat a Hagyományok Háza népi kultúrát népszerűsítő akciója, és a fogyasztás zsizsegő templomában még erősebben érezni, amit az ember amúgy is tehetetlenül tud, és amiről odalent Szakcsit hallgatva is susmorog a publikum. Mindennél jobban hiányzik a budapesti hétköznapokból a csend. A kedélygörcsök vény nélkül kapható gyógyszere; a csendben megszólaló zene, ahogyan azt egykoron Yehudi Menuhin alighanem elképzelte.
A Liszt Ferenc téren Gustav Holst szvitje szól, elitművészet a Zeneakadémia tövében a Terézvárosi Általános Iskola második B-seinek, de leginkább csak úgy, bele a belvárosi tompa morajba, kontrasztféleképpen. És a nap klipszerű montázsában ott van Kelemen Barnabás is, a Blaha Lujza tér alkalmi zenész-pszichológusa, aki Bartók Béla szólószonátájával gyógyítja a tömeget, ott vannak a Deák téri Kamaszfesztivál önjelölt utcazenészei, a Makám, a Kalyi Jag, a Zeneakadémia dzsesszistái, a Kőbányai Zenei Stúdió növendékei és még vagy tucatnyi fellépő, közülük is mindenekelőtt egy. Amit a Kaláka a Nyugati aluljáróban varázsolt, sűrű foglalata mindannak, amiről a zene világnapja szól. – Ó, hát a Gryllusék? Velük együtt öregedtem meg! – csoszog a sorfalhoz közelebb egy idős úr. Gyors hívás a lányának; dolga akadt, úgy néz ki, késni fog a találkozóról. Kányádi-versek és Weöres-töredékek szólnak sorban, a prímet egy tanárnő viszi, aki egy egész gyerekcsoportot vezényel tapsolva-táncolva. Az illuminált kéregetőnek is tetszik a dal az öreg legényekről. Csápol, mintha Beatrice szólna.
Snitt. Mindeközben a Vörösmarty téren ma is a zene hétköznapja van. Oláh Sándor klarinétos és prímás cimborája napi nyolcas műszakban játszik a turistáknak. Járóka Sándorral bejárta a fél világot, játszott puccos éttermekben, most meg az egész város az ő koncertterme, vigyorog borvirágos orra alól. – Jó, hát a gázsi kicsit soványabb – legyint. Lényeg, hogy finom dohányra így is jut.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.