Át a Nagy-Milicen, pezsgő Hollóházán

<p>B A K A N C S</p><p> A Másfél millió lépés záró kilométereit tettük meg kéktúrázásunk során, a füzéri várat és a Nagy-Milicet is érintve. A Vágáshuta és Hollóháza között átélt élmények mélyebb nyomot hagytak bennünk, mint bakancsunk a sárban.</p>

Radványi Benedek
2010. 10. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vágáshutánál vágtuk el a zempléni zárószakaszról írt beszámolót, a reggel óta szakadó esőben baktattunk át a faragott szobrokkal ékesített falun. Érdekes, hogy a település egyik végén álló fatáblán nem a szokásos üdvözlő felirat fogadja az ideérkezőt, hanem ez: Vágáshután köszönünk egymásnak! Aszfaltozott úton haladtunk egy ideig, majd letérve Nagyhutára értünk, az erdei szakaszt a Hollós-patak szép medre tette emlékezetessé.
Innen Kishuta alig két kilométer, az út felpörgetéseként egyikünk meghirdette a Kishuta 2 elnevezésű rögtönzött teljesítménytúrát, a 15 perces szintidőn belül sikerült is beérnünk. A jutalmul járó csokikat csak Bózsván szereztük be, addig még hátravolt öt kilométer, egy találkozás a Pálháza– Rostalló útvonalon közlekedő kisvasúttal, valamint egy újabb hangulatos erdei szakasz. Bózsva ékessége a hatalmas Bózsvai-szikla, az előtte lévő templom és a kis tó. A falu fölötti dombra érve pillantottuk meg a füzéri várat, hazánk legszebb erődítményét. A domb másik oldalán leérve tértünk rá a Füzérkomlós–Sárospatak vasútvonal egykori pályájára, ami 1980-ig működött. Ezen a régi végállomásig haladtunk csaknem hat kilométeren át. Ennek első felén még csak azon csodálkoztunk, hogy ennyi idő alatt hogy „rájárt” a természet az egykori sínek helyére. Nemsokára valóságos dzsungelharc vette kezdetét, bokrokon, kidőlt fákon, csalánosokon keresztül kellett átverekednünk magunkat. S mivel mindezt ázott talajon, ázva tettük meg, megérett bennünk az elhatározás is: az éjszakát nem sátorban fogjuk tölteni.
Füzérkomlóson megnéztük a régi végállomáson lévő emlékmozdonyt, majd Füzér felé vettük az irányt. A nyílt szakaszon haladtunk, közvetlenül részesültünk az égi áldásban. Ismeretségnek köszönhetően egy helybéli néninél töltöttük az éjszakát. Házi szalonna, tea, helyi anekdoták, meleg zuhany, puha ágy. Érkezéskor és búcsúzáskor pedig egy-egy kupica pálinka. Lélekmelegítőnek.
Reggelre elállt az eső, kezdett tisztulni az ég is. A falu fölötti sziklás dombon emelkedő vár – amelynek mára felújított kápolnájában egy évig őrizték a magyar koronát – ekkor még gyönyörűbbnek hatott. Így indultunk kéktúrázásunk utolsó csúcsa, a Nagy-Milic felé. A csataréti erdészház után megváltozik a „dőlésszög”, komolyabban meg kell küzdeni a méterekért. Nyolcszáz méter fölött járhattunk, amikor letértünk az útról a kilátás miatt: a napossá vált időben szemlélhettük a füzéri vár, a környező falvak és a távoli hegyek összképét.
A 894 méter magas Nagy-Milicre érve hiányoltuk a kilátást (a magas fák takarják a körpanorámát), ám információnk szerint tervbe van véve a kilátóépítés. Innen már csak nyolc kilométeres ereszkedés volt hátra Hollóházáig, az útba ejtett Bodó-rétről látszik Kassa is. Hollóházára nem az eredeti irányból érkeztünk a kéktúra végpontját jelző emlékműhöz, ahol a boldog pillanatokat fényképezkedéssel tettük emlékezetessé. A porcelángyár mellett ért véget 1128 kilométeres utunk.
(Folytatjuk.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.