Átháríthatatlan a válságadó

A kereskedelmi láncok nem tudják áthárítani a válságadót a fogyasztókra, mert a krízis hatására tudatosabbá vált vevők áremelkedés esetén máshol vásárolnak – állítják szakértők. Eközben az osztrák áruházláncok panaszkodnak és fenyegetőznek.

Hajdú Péter
2010. 10. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amennyiben a válságadót az érintett vállalkozások áthárítják a fogyasztókra, úgy nagy az esélye forgalmuk visszaesésének – hangsúlyozta lapunknak Kovács Krisztina, a GfK Hungária háztartásipanel-menedzsere. – A válság hatására ugyanis egyre racionálisabb lett a magyar vásárló. Kutatásaink szerint bár korábban is jellemző volt, hogy az árat és a minőséget szem előtt tartva döntött a sarki kis bolt, a diszkont és a hipermarket között, ma már több kis bolt, diszkont és áruházlánc ajánlatát veti össze a vevő, s még a közlekedési költségeket is szem előtt tartja, mielőtt döntene.
Ma már nem vesz meg mindent a fogyasztó csak azért, mert akciós, hanem a neki szükséges termékek árát veti össze vásárlás előtt. Ez magyarázza, hogy tavaly a napi bevásárlás 29 százalékáról döntött akciós újságok alapján, míg korábban ez csak 25 százalék körül volt.
Hasonlóképpen látja a helyzetet Szatmáry Kristóf, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke: – Az biztos, hogy az érintett vállalkozások egy része megpróbálja áthárítani a fizetendő adót vagy annak egy részét – hangsúlyozta az elnök. – Ez kétféleképpen történhet. Vagy a beszállítókon verik le „veszteségüket”, vagy az árakon keresztül érvényesítik, ami a fogyasztók kiadásait növeli. Az első esetben a tisztességtelen piaci magatartásról szóló törvényre támaszkodva nyújthat segítséget a kormány a beszállítóknak. Az áremelkedés korlátozására a piacgazdaságban kevesebb lehetőség van, inkább a konkurencia akadályozhatja meg a költségek áthárítását a fogyasztóra. Részben az egymás vetélytársaiként működő nagy kereskedelmi láncok korlátozhatják egymást, részben pedig az adó által nem érintett kis boltok, amelyek akár nyerhetnek is az esetleges nagyáruházi áremelésen, hiszen a forgalom egy része átáramolhat hozzájuk, ha nem emelik áraikat.
Bár még nem ismeretesek a tervezett intézkedés részletei, az biztos, hogy az érintettek között lesznek azok az áruházláncok, amelyek néhány évvel ezelőtt jelentős profitot raktak zsebre. S akkor még nem is beszéltünk azokról a különböző díjak formájában adómentesen kivitt pénzekről, amelyek szintén tetemes összegre rúgnak. E vállalkozásoktól elvárható, hogy most legalább valamelyest járuljanak hozzá a válság számlájának kiegyenlítéséhez.
Eközben az osztrák áruházláncok arról panaszkodnak, hogy az erősen eladósodott magyarok „nem keveset vásárolnak, hanem egyáltalán nem vásárolnak”. Ha pedig emelkednek a költségek, „nagy baj lesz”. A Der Standardnak név nélkül nyilatkozó szakember pedig egyenesen arról beszél, hogy ez az intézkedés elveszi a külföldi befektetők kedvét, s ezzel kétségessé teszi a kormány egymillió munkahelyet ígérő elképzelését. Az Országos Kereskedelmi Szövetséget (OKSZ) váratlanul érte a válságadó bejelentése – tudatta az MTI. Ezért az érdekképviselet vezetői azonnali tárgyalási lehetőséget kérnek Matolcsy György minisztertől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.