Amennyiben a válságadót az érintett vállalkozások áthárítják a fogyasztókra, úgy nagy az esélye forgalmuk visszaesésének – hangsúlyozta lapunknak Kovács Krisztina, a GfK Hungária háztartásipanel-menedzsere. – A válság hatására ugyanis egyre racionálisabb lett a magyar vásárló. Kutatásaink szerint bár korábban is jellemző volt, hogy az árat és a minőséget szem előtt tartva döntött a sarki kis bolt, a diszkont és a hipermarket között, ma már több kis bolt, diszkont és áruházlánc ajánlatát veti össze a vevő, s még a közlekedési költségeket is szem előtt tartja, mielőtt döntene.
Ma már nem vesz meg mindent a fogyasztó csak azért, mert akciós, hanem a neki szükséges termékek árát veti össze vásárlás előtt. Ez magyarázza, hogy tavaly a napi bevásárlás 29 százalékáról döntött akciós újságok alapján, míg korábban ez csak 25 százalék körül volt.
Hasonlóképpen látja a helyzetet Szatmáry Kristóf, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke: – Az biztos, hogy az érintett vállalkozások egy része megpróbálja áthárítani a fizetendő adót vagy annak egy részét – hangsúlyozta az elnök. – Ez kétféleképpen történhet. Vagy a beszállítókon verik le „veszteségüket”, vagy az árakon keresztül érvényesítik, ami a fogyasztók kiadásait növeli. Az első esetben a tisztességtelen piaci magatartásról szóló törvényre támaszkodva nyújthat segítséget a kormány a beszállítóknak. Az áremelkedés korlátozására a piacgazdaságban kevesebb lehetőség van, inkább a konkurencia akadályozhatja meg a költségek áthárítását a fogyasztóra. Részben az egymás vetélytársaiként működő nagy kereskedelmi láncok korlátozhatják egymást, részben pedig az adó által nem érintett kis boltok, amelyek akár nyerhetnek is az esetleges nagyáruházi áremelésen, hiszen a forgalom egy része átáramolhat hozzájuk, ha nem emelik áraikat.
Bár még nem ismeretesek a tervezett intézkedés részletei, az biztos, hogy az érintettek között lesznek azok az áruházláncok, amelyek néhány évvel ezelőtt jelentős profitot raktak zsebre. S akkor még nem is beszéltünk azokról a különböző díjak formájában adómentesen kivitt pénzekről, amelyek szintén tetemes összegre rúgnak. E vállalkozásoktól elvárható, hogy most legalább valamelyest járuljanak hozzá a válság számlájának kiegyenlítéséhez.
Eközben az osztrák áruházláncok arról panaszkodnak, hogy az erősen eladósodott magyarok „nem keveset vásárolnak, hanem egyáltalán nem vásárolnak”. Ha pedig emelkednek a költségek, „nagy baj lesz”. A Der Standardnak név nélkül nyilatkozó szakember pedig egyenesen arról beszél, hogy ez az intézkedés elveszi a külföldi befektetők kedvét, s ezzel kétségessé teszi a kormány egymillió munkahelyet ígérő elképzelését. Az Országos Kereskedelmi Szövetséget (OKSZ) váratlanul érte a válságadó bejelentése – tudatta az MTI. Ezért az érdekképviselet vezetői azonnali tárgyalási lehetőséget kérnek Matolcsy György minisztertől.
A Volánbusz fizetési listáján is rajta volt Magyar Péter testvére