Alagút az ismeretlenbe
Budapest eddigi vezetőjének legfőbb jelképe lehet a máig meg nem épült 4-es vagy hivatalos nevén DBR metrónak nevezett megaberuházás, amelyet Demszky Gábor évekkel ezelőtt gyakran csak „édes gyermekeként” emlegetett. Egy történet szerint Demszky a következőket válaszolta a 2003-ban kormányzati hátszelet kapott fejlesztésről érdeklődő ellenzékieknek: „Támogatod a metrót, igen vagy nem? Ha kérdezel, a metró ellensége vagy!” A jelenleg több mint 540 milliárd forint összköltségűre becsült metróépítés kezdeteit jól jellemzi, hogy nemcsak a megvalósítás alvállalkozói rendszerének kialakítására, a szerződések szakmai megalapozására sem találhatók adatok, de a városházi vizsgálódók a nyomvonal kijelölésének dokumentumait sem lelték. A beruházásnak a mai napig nincs független főmérnöke. Az Európai Unió a tervezettnél csaknem 60 milliárd forinttal kevesebbet, csupán 181 milliárd forintot ítélt szabályosnak. Az elvont támogatás, illetve az állam és a főváros 79:21 százalékos arányú költségmegoszlása alapján a magyar adófizetők pénzéből kell még többet elvenni. Kiderült, eddig közel 200 milliárd forintot költöttünk a metróra, amelyről ma sem tudjuk, mikor lesz kész, mennyibe kerül, és miért nem épülhetett meg az orosz államadósság terhére. A rendőrség a beruházásnál nyomoz, és büntetőeljárás zajlik a metrókocsi-beszerzés ügyében is. A francia tulajdonú Alstom – fékrendszeri hibák és más biztonsági hiányosságok miatt – július 31-ig nem kapta meg a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól a 2-es metró vonalára szánt szerelvények típusengedélyét. A Fővárosi Közgyűlés júniusban hiába döntött a szerződések – közöttük a 4-es metró beszállítására szóló megállapodás – felbontásáról, a főpolgármester azt nem hajtotta végre. A késlekedés a metróberuházás további, akár 2015-ig is tartó csúszását, valamint a meglévő lepusztult szerelvények milliárdos felújítási kényszerét jelentheti. A botrány miatt a teljes metróberuházás EU-támogatása is veszélybe került. A nyomozó hatóságok feladata lesz kideríteni, kit terhel a felelősség a 65 milliárd forintos, fele részt már kifizetett szerződés megkötéséért. Jogászok szerint annyi bizonyos: a francia fél csak jól járhat. A megállapodást 2006-ban Demszky Gábor jelenlétében Aba Botond BKV-vezér írta alá. A metróügy legújabb fordulata, hogy az Állami Számvevőszék a napokban hűtlen kezelés alapos gyanúja miatt ismeretlen tettesek ellen feljelentést tett. Az ÁSZ szerint a szabálytalanul lefolytatott közbeszerzési eljárások, a teljesítéssel arányban nem álló díjfizetések, továbbá a felelőtlen, nyilvánvalóan és előre láthatóan kárt okozó szerződéskötési gyakorlat a magyar államnak, illetve a Fővárosi Önkormányzatnak okozott vagyoni hátrányt. A BRFK tájékoztatása szerint eközben továbbra is ismeretlen tettes ellen folytatják a beruházásnál tavaly decemberben indított büntetőeljárást.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!