Egyház, állam, politika

Joó István
2010. 10. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy manapság a balliberális idegesség. Az ideológiai lebernyeg pedig, amit magára ölt, idegesítő. Üres konzervdobozok hangján felzörögnek trón és oltár ismételt összeforrásáról szóló félelemáriák. Hasonló hangvételű produkciók intik a társadalmat az egyházi iskolák térnyerésének hihetetlen veszélyére


Kissé már ködbe vész, vörös ködbe az az idő, amikor az osztályharc számított a történelem urának. Amikor az, aki trónolt, főpapként is serénykedett. Osztályidegenek, reakciósok, ellenforradalmárok tömegét áldozta fel a „haladás” oltárán. A legsűrűbben a Marx, Engels és Lenin apostolok szent irataira hivatkozó ateista pártállamból dőlt a kultikus füst. Átpácolta híveit és azok utódait.
Ők élnek ma azzal a projekcióval, hogy a kétharmados felhatalmazású jobbközép kormány alatt összebútorozik állam és egyház. Ők azok a balliberálisok, akik augusztus 31., a nemzeti összetartozásról szóló törvény meghozatala óta szűnni nem akaróan félremagyarázzák a preambulumbeli kifejezést: „Isten a történelem ura”. Kazalba hánynak egymásnak szögesen ellentmondó érveket. Azt sulykolják, hogy a törvény szövegezői másodrendű állampolgárokká akarják alázni az ateistákat, holott erről szó sincs. Nem véletlen, hogy elmulasztják teljesebben idézni az állítást. Márpedig ez a következő: „Mi, a Magyar Köztársaság Országgyűlésének tagjai, azok, akik hiszünk abban, hogy Isten a történelem ura, s azok, akik a történelem menetét más forrásokból igyekszünk megérteni, hazánkért és a magyar nemzet égészéért (…) a következő törvényt alkotjuk”. Aki tud olvasni, annak nem kell megmagyarázni, hogy ebben a megfogalmazásban mindenki benne van. Csupa többes szám első személy itt hívő és nem hívő.
Még csak arról sincs szó, mintha a törvény-előkészítők csak a keresztények istenére hivatkoztak volna, tehát a más vallásúakkal szemben kirekesztők lennének; éppen az ellenkezője az igaz.
De mit számítanak a tények, ha valamibe, ami embereket nemzetté összefűzhet, újfent bele lehet kötni? Néhány napja a Népszava karikaturistája gúnyrajzán Orbán Viktor lekezelően odaszól a kereszten függő Jézushoz: „Maradhatsz te a történelem ura, de én fogom írni azt”. Csak műveletlenségről volna szó, beleértve a lap szerkesztőit? Magyarázzuk meg nekik, mi a különbség a monoteista vallások közös Istene és a csak a keresztények által vallott istenember, megváltó Jézus között? Még a nem egyházi középiskolák diákjai is foglalkoznak néhány órát a Biblia tanításaival. Így volt ez az utóbbi nyolc esztendőben is. A könyvek könyvének ismerete a tanterv része. Kérdezzen meg a Népszava karikaturistája egy tizenhat évest, ha ugyan nem kereszténygyalázás volt a célja.
Nagy manapság a balliberális idegesség. Az ideológiai lebernyeg pedig, amit magára ölt, idegesítő. Üres konzervdobozok hangján felzörögnek trón és oltár ismételt összeforrásáról szóló félelemáriák. Hasonló hangvételű produkciók intik a gyanútlan társadalmat az egyházi iskolák térnyerésének hihetetlen veszélyére. Olaj volt a tűzre, hogy máris kikerült egy sarkalatos rendelkezés a közoktatási törvényből, amelyet valaha azok tettek bele, akik egyként gyűlölik a „klerikális” nevelést és az önkormányzati kisiskolákat. Rosszul viselik, hogy többé nem kell büntetőpénzt fizetniük azoknak a helyhatóságoknak, amelyek egyházi kézbe merik adni kényszerűen alultáplált intézményüket.
Helyesen észlelik az aggálylovagok, hogy itt új egyházpolitika van kibontakozóban. A konzervatív kormány, ellentétben elődeivel, élénken és érdemben tárgyal az egyházi vezetőkkel. Ez a folyamatos eszmecsere elvezethet oda, hogy megszilárduljanak a felekezetek hátrányos helyzetbe hozott iskolahálózatai. Miután eltűntek az általuk fenntartott intézmények alapításának a gátjai, fokozatosan a finanszírozás is rendeződni fog. A folyamat elvezethet oda, hogy a felekezeti szeretetotthonok, kórházak is emancipálódnak, méltó kiegészítő támogatáshoz jutnak. Még ha a parlamenti képviseletükben megfogyatkozott balliberálisaink „tollal és fegyverrel” küzdenének is ellene.
Bekövetkezhet – ha van posztkommunista-neoliberális apokalipszis, ez az –, hogy az egyházak élete új társadalmi feladatvállalásokkal pezsdül meg. Tulajdonképpen nem is újakkal. A keresztény közösségek, szervezetek, egyházi személyek eddig is sok helyütt gyámolították az elesetteket. Oktattak-neveltek, képeztek, elláttak, misszionáltak. Eddig is törődtek putrilakó cigányokkal, leszakadt vagy katasztrófa sújtotta területek bajba jutott lakosaival. Ezután még erősebb lehet ez a törődés, mert kormányzati támogatást fog kapni. Nagy baj? Olyan tolerálhatatlan a tolerancia bajnokainak, ha a roma kicsinyek megtanulják, mi a jó és a rossz, mit jelent tisztelni az idősebbeket, beleértve az idősek munkáját is? Miért érzik tragédiának, ha ez az időszerűsített egyházi közszolgálat – minisztériumokkal, államtitkárságokkal szövetségben, közös tervezésben – csak összehangoltabbá válik, terebélyesedik?
Újabb rettegések forrása: „Orbánék fel akarják számolni a vallásszabadságot”. Annyi bizonyos, az új kormány, ha már kellő parlamenti ereje van, hozzá fog nyúlni az egyházi törvényhez. Ugyanis ennek klímája nagyon kedvez a szekták, álegyházak burjánzásának. Mert szép, szép az egyházak közötti jogegyenlőség elve, de ki kapjon egyházi státust? Bejegyezhessen-e mindössze száz ember olyan vallási közösséget – akár többet is –, amely egyedül üdvözítőnek az adómentesség megszerzését tartja, és persze jámbor lelkek adóegyszázalék-felajánlásainak s ezek állami kiegészítésének a bezsebelését? Jelenleg még létezhet olyan vidor szekta, amely minden tagját lelkészként tünteti fel, hogy utazási kedvezményhez jusson. És meg is kapja. Túl drága mulatság a mostani egyházi törvény Magyarországon. Igaz: arra jó, hogy leértékelődjenek általa a nagy hagyományú felekezetek.
Melyek ugyebár összefonódnak a Fidesz– KDNP-hatalommal és azon keresztül az állammal… De egyszer már tegyük fel a kérdést: az erről értekezgetők az államot féltik a klerikusok befolyásától, vagy az egyházakat attól, hogy az állam beavatkozik hatásköreikbe? Mert olybá is tűnhet: ők vagy megbízóik csak féltékenyek. Az államra és a tradicionális egyházakra egyaránt. Azért látnának szívesen kicsi és okos – nekik és pénztárcájuknak okos – államot, élettelen, bezárkózó, illetve amerikanizált, „happy” kereszténységet. Palota és templom helyett azok makettjét. Hiszen állam és egyház egymást erősítve végül is munkálhatná a nemzeti felemelkedést. Egymást kiegészítve jól szolgálhatnák a társadalmat. A nemcsak anyagilag, de szellemileg és kulturálisan is legatyásított magyar társadalmat, amelyet celebek leptek be, mint a guanó. Ahol előbb-utóbb kizárólag efféle „igehirdetések” szolgálnák a populáció felüdülését, ha a Hiller-korszak nem ér véget: „Vizsgálat közben bekapta páciense mellbimbóját. Megfojtotta barátnőjét, mert másik férfi nevét kiabálta szex közben. Szabó Zsófi 14 évesen először egy lánnyal smárolt. Klausmann Viktornak egy-két félrelépés belefér.” (A Velvet portál 2010. szeptember 8-án este kitett cikkcímei.) Biztos, hogy itt mindenkinek erre a „spirituális” táplálékra van szüksége?
Politika és erkölcs összefüggéseit a mostani kormány nem vonja kétségbe. Nem új dolog ez: hajdan még a liberális gondolkodók is (a valódiak) szerte a világon ismerték a dilemmát: lehet-e erényes társadalom vallási felépítmény nélkül? Medgyessy, Gyurcsány, Bajnai országirányítók nemhogy szakrális talapzatot, már erkölcsös társadalmat sem akartak. Csak tarrá vághatóan engedelmeset. Az új valláspolitika remélhetőleg megszünteti a hazai egyházak oxigénhiányát. Odafigyelhetünk szavaikra, amelyekben több is lehet „önerőnél”. Átlényegítő igazságokkal is találkozhatunk, és találkozhatnak a politikusok is. Hogy minél többen államférfiak legyenek. Mert nem elég, sőt nem is jó, ha annyi történik, hogy a vallásos frazeológia teret hódít a közbeszédben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.